3864
Sök

B204i dör vid snabbt gaspådrag

5 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
#1
Har problem med min Saab 900 2.0i (ej turbo) -95
Det började med att den gick på tre cylindrar (skyhöga avgasvärden)--> bytte rotor+fördelare + satte i andra tändkablar (beg. som hade liggande från saab 900 2,3i)

Då verkade den gå på alla cylindrar. Tycker motorn går ganska jämnt o fint på tomgång och när man sakta gasar upp den i varv så går den även ok upp till 3000 rpm när jag provade.
Men om man snabbt gasar så tvärdör den...och blir svårstartad som attan efteråt.
Är man jättesnabb att släppa gasen så kan den hålla  sig vid liv.

Testade att justera fördelaren de mm som går, men tyckte inte det gjorde mkt till skillnad.
Är inne på att byta tändspole om det kan vara den som spökar på detta viset?
Om det kan bli överslag eller nåt när man snabbt gasar..?

Tankade i 15 L 98 oktan häromdagen. Men det hör till saken att den mest stått still under några år så jag funderar även på bränsle-system problem....spridarna eller pumpen/filtret?
men kan bilen gå ok på 3000 rpm med kass pump...

Tacksam för tips!
wink


414 Inlägg
5 augusti 2014
#2
Kanske är en paj luftmassemätare så bränsleblandningen blir åt helvete. Kolla hur tändstiften ser ut, ska inte va sotiga eller blöta, då går den för fett. Torra och vita stift för snålt. Lite ljust gyllenbrunt sådär är lagom.

5 Inlägg
6 augusti 2014
Trådstartare
#3
JoH900: Kollade stiften (men när motorn var kall) och torra och vita elektroder... så antar att han inte får bränsle som han ska då. Kan testa koppla loss LMM, det går göra med motorn igång va?

Ändå konstigt att den får rätt bränsle när man sakta ökar gasen....
Kan det vara så att den inte får bränsle pga att den stått still mkt, alltså det är tätt nånstans?
Men den kan fortfarande gå på höga varv ? (om man gasar upp den långsamt)

Är det värt att prova bränsletillsats för rengörning av insprutningssyst. typ STP och liknande?

Men det är inte troligt att det är tändspolen då utan snarare bränslerelaterat / Lmm?



Sök