31 juli 2014
Trådstartare
Resultat dåra... (blir inte riktigt klok)
Jag har lånat kusinens bil, som också är en Galant V6 (med utbytt stereo och baslåda + steg), manuell växlad (min är automat).
Innan jag börjar... Tomgången är ju såklart densamma på våra V6:or (500-600rpm), båda har kört lika långt innan mätningen (från och med att vi startade motorerna) dvs. ca 30 minuters körning varav 10 minuter kö och 20 min landsväg. Temperaturen ute var 23 grader (fuktigt, småregnigt) mitt på dagen.
Jag har (som nämnt tidigare) monterat voltmätare i min bil, kopplat till batteripolerna, samt att jag verifierat med multimeter att samma värden uppnås (vilket det gör).
När vi kom fram till destination, så behöll vi motorerna påslagna. Jag mätte först på min bil, som visar 13,0V på tomgång och hans på 14,0V motsvarande varvtal. Ingen av oss hade mer än 0,1V i skillnad från generatorn till batteri.
Sedan varvade vi (3000rpm) på min och fick 13,8V (mätt på batteri), kussens visade 14,2V motsvarande.
Vi stängde ner min bil och körde startkablar (försökte få så bra kontakt som möjligt) mellan hans batteri och mitt första batteri, närmast generatorn (vi försökte simulera att hans generator blir min generator). När jag drog igång tändläget på min bil (med min motor avstängd och hans påslagen, på tomgång), så visade den ca 13,2V (0,2V mer än min). Vid 3000rpm (hans motor) visade voltmätaren 13,9V (0,1V mer än min).
Sedan stängde vi ner hans motor... när jag vi hade plockat undan startkablarna och startade båda motorerna, bestämde jag mig för att mäta igen. Då visade min motor ca 13,1V (tomgång) och hans 13,8V motvarande.
Senare på kvällen (ungefär 21 gradig temperatur utomhus) visade min bil 12,8V tomgång och så fort jag petade på gasen gick den upp till 13,8V (sjunker givetvis ner till 12,8V) när jag slutar gasa. På motorvägen hemmåt, visade den alltid 13,8V så länge motorn varvade mer än 1000rpm (vilket händer rätt så konstant på motorväg, även för automatare). Kan ju nämna att direkt efter uppstart av bilen (efter att den har stått i 4-5 timmar) så visade den 13,4V i kanske 1 minut innan mitt angivna 12,8V.
Så frågan är... min generator må säkert vara sliten jämfört med kussens, men anses den som fungerande?
MVH / Martie
Senast redigerat av VipMartie (31 juli 2014)
:: MartieCars.com ::..:..::.