2395
Sök

Slutstegsfråga.

240 Inlägg
19 maj 2007
Trådstartare
Tjena jag har ett MDS fanatic 5.25" framsystem och motsvarande koaxialer i hatthyllan.
Enligt mds är högtalarna på 70w rms.

Nu funderar jag på ett slutsteg å har hittat 2 magnat steg som verkar skapliga i förhållande till priset. Det ena steget är på 4 x 65 w rms och det andra är på 4 x 110 w rms.
Priset är ovesäntligt då det endast skiljer 300kr.

Vilken utav dessa borde jag välja ?

egen företagare
630 Inlägg
19 maj 2007
ta det billigaste så att du inte blåser högtalarna...

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
19 maj 2007
Watten på högtalarna e egentligen inte de viktigaste, utan hz:en.

Högtalare tål mer än va de står som "rms". Och oftast får man inte ut maxström från steget utan rätt koppling av högtalarkablar, rätt inställningar osv.

Mvh Thomas

Mvh Thomas

21 761 Inlägg
19 maj 2007
Fivi skrev:
Nu funderar jag på ett slutsteg å har hittat 2 magnat steg som verkar skapliga i förhållande till priset. Det ena steget är på 4 x 65 w rms och det andra är på 4 x 110 w rms.
Priset är ovesäntligt då det endast skiljer 300kr.

Vilken utav dessa borde jag välja ?

Jag skulle köpa det dyrare. Även om det inte är så viktigt med effekten så är det bra att ha lite extra om systemet byggs ut i framtiden. Magnat är prisvärda saker enligt flera, jag tror att stegets spec stämmer bra. När det bara skiljer 300:- så är det inte så farligt heller.

82 Inlägg
19 maj 2007
Det är lättare att ha isönder en högtalare med för lite effekt än med för mycket. Jag skulle lätt satsat 300kr extra och få det med lite mer kräm i då du får bättre kontroll när du spelar högt !

Vore ju dumt att inte göra det då du skriver att priset inte spelar ngn roll smile

296 Inlägg
19 maj 2007
jag skulle helt klart ta de dyrare,    jag kör med 100rms mer på mitt framsystem,  men du ska ju inte köra på högsta volym länge då blir dom för varma och går sönder till slut.   men jag ska inte lova nått för dom som ja har hört ha spelat sönder högtalare har antingen varit mds högtalare eller mds steg.   inte för att klampa ner på på mds    jag vet inte vad du har för högtalare  men kör på det större ! 

Lycka till

Sök