Nu har det varit mycket snack om allt annat än rent byggande tycker jag så det får vi ändra på trots att jag inte är riktigt färdig med dessa ännu.
Tanken är ju då att köra 3-vägs fram nu och det innebär ju att komplettera Zero-80 med en diskant. Givetvis innebär detta att jag måste ha nya poddar att montera dessa i. Eftersom jag börjat leka lite med Sketchup och hade lite planer i huvudet så gav jag mig på att rita upp dem i 3D. För att göra det enklare att tillverka poddarna så fick jag rita upp dem så att jag kan tillverka dem i vanligt skivmaterial med verktygen jag har hemma.
Efter lite bollande fram och tillbaka så fick jag fram detta utseendet.
Ritat med 10mm sektioner och kunde nu då enkelt plocka isär dem i Sketchup och får ut ritningar med mått på alla separata bitar som behövs.
Ångrade mig dock angående baffeln. Roligare att göra den i aluminium och då får man ju dessutom chansen att borra och gänga för fästbultar för elementen. Detta innebar att jag fick prova på lite nya tekniker som jag inte provat innan.
Först lite 10mm aluminum då som jag sågade i kallsågen och sen fräste kanterna plana på.
För att kunna få runda fina hål för elementen så ville jag svarva dem och det innebar att jag fick byta till fyrbackschuck i svarven. Detta gör det dels möjligt att spänna upp en fyrkantig bit men framförallt så kan man förskjuta biten i sidled så man kan få sina hål exakt där man vill ha dem.
Färdigsvarvat. På baksidan har jag gjort en försänkning runt det ena elementet för att kunna få lite mer luft i podden.
Försänkningen går givetvis bort mot diskanten oxå och det fick jag fräsa.
Färdigförsänkt.
Sen skulle ju då utsidan på baffeln rundas av. För att göra detta fick jag sätta upp ett rundmatningsbord i fräsen så jag kunde fräsa en rund form.
När jag ändå hade bitarna där så var det smidigt att få rätt vinkel för att fräsa av sidorna oxå.
Givetvis kom Murphy och hälsade på mig i vanlig ordning. Troligen glömde jag att efterspänna biten efter en stunds körning vilket är livsviktigt när man spänner invändigt. Aluminiumen sväller ju lite av värmen som blir och då satt biten inte fast lika bra och ungefär när jag tog sista skäret så släppte det och fräsen högg till. Billiga kinesiska fräsar hade vi tydligen oxå med effekten att 14mm fräsen böjer sig.....utan att gå av, dvs troligen bara ythärdad och när den böjer sig så börjar den givetvis hacka på aluminiumbiten och lämnar en del fula märken i den.....
Tror jag lyckades få bort det mesta av skadorna iallafall. I värsta fall får jag fylla på med lite spackel. De ska ändå lackas eller kläs med nåt.
Provmontering med galler och diskant.
Väldigt grov gissning av var de kommer hamna i bilen ungefär.
Så fort jag är klar nere i källaren nu, vilket jag borde vara i början av nästa vecka, så blir det att börja fräsa fram resten av bitarna. Dessa dock i MDF såvida jag inte får några dumma tokryck nu.....
Då var det dags för lite aluminiumjobb igen.
Upp i fräsen och bearbeta lite.
Raka kanter och ett spår i mitten blev resultatet.
Lite borrande, gängande och sen skruva ihop allt och komplettera med ett par guidestänger så har man ett nytt verktyg för att fräsa cirklar med.
Anledningen till detta lilla projektet var att man läser för mycket på Facebook ibland. Det har pratats lite där under ett par dagar om hur man lättast fräser cirklar själv.
Har sedan tidigare ett verktyg jag gjort själv, en enkel platta med ett antal förborrade hål med 2,5mm delning. Beroende med vilken storlek man valde på fräsen så var det ett hyffsat exakt verktyg men lite "grovhugget".
Fastnade för en bild som Evil Örjan la upp på ett verktyg han gjort så jag fick lite inspiration av det och gjorde mig ett nytt nu då. Nu har jag steglös justering från ca 50 till 500mm. Det räcker för det mesta jag behöver använda det till. Styrtappen är en vanlig försänkt M4 som jag då kan byta till en kortare ifall det skulle behövas nån gång.
Fräste även in en stålskala så man lite enklare kan justera till rätt mått.
Thats it!
Ska bli kul att provköra det på nåt snarast.....
Lite pod-meck igen då.
Jag gillar att prova lite olika arbetsmetoder och framförallt olika verktyg så nu har ett ställbart hålskär införskaffats. En snorbillig variant bara för att testa då. Det normala sättet att använda dessa är ju att sätta dem i borrmaskin och köra på frihand men jag ville få lite mer stabilitet i processen så jag vända på steken och monterade den i svarven och satte MDF i chucken.
Lite mickel att ställa in armarna korrekt varje gång men med hjälp av skjutmått blev det rätt exakt och ringarna började trilla fram.
Sen presslimmades dem ihop 2 och 2.
För att sen jämna till insidan så sattes de limmade ringarna i svarven som sattes på lågt varv, 25rpm, och en sliphylsa sattes i borrmaskinen och det började nötas. Tack vare att ringen roterade hela tiden så blir det förvånansvärt lätt att få till en jämn yta.
Sen kunde man börja limma ihop bitarna.
Redo för att få en invändig slipning till och efter det blir det utsidans tur.
Det blir dock ett jobb för en annan dag.
Stressen kommer sakta krypande.
Har hur mycket prylar som helst som man vill fixa ihop innan man börjar med nån form av slutmontering. Ingen annan som känner igen sig där va?
Före och efterbild av den insidan på den mindre sfären på podden, blir en del material att slipa bort.
Sen utsidan på de stora. Börjar från ena hållet med att försöka få en vettig form.
Sen vända på steken för att komma åt ytterkanten. Minuterna tickar iväg men resultatet verkar bli vad jag vill ha det till.
Börjar bli dags för ett lager finspackel på dem och sen ett försök att få lite fin yta på dem.
Har även fixat ett par rejäla kulleder som förhoppningsvis ska gå att använda till poddarna. Riktigt kraftiga är de och i nuläget är det M20 i ändarna på dem. Får se om man moddar till dem lite på nåt sätt. Själva låsvredet kommer givetvis inte att sitta kvar utan ersätts troligen av en diskret stoppskruv.
Börjar få upp styrfart på projektet.
Tog och snidade ihop ett par egna gångjärn.
Gångjärnen ersatte sen de fästplattorna som satt mellan profilerna på slutstegsracket.
Provmontering i bilen. Funkar perfekt. Har sågat upp den gamla MDF-skivan för att kunna måtta lite.
Smidigt att kunna komma åt lite bättre vid installationen eller ett eventuellt servicebehov. Funktionen kommer inte att finnas där till vardags när golvskivan kommer över allt.
Har även spacklat upp poddarna som nu ligger och väntar på slipning.
Allt för nu.....mer på g.
Rensat ur baljan ordentligt nu.
Enbart stålskenan kvar i botten och den får hänga med och vara plattform nu oxå. Ny (och betydligt trevligare) bottenskiva är måttad och ska få smaka på såg och fräs i morgon förhoppningsvis.
Har oxå konstaterat att mina gamla batterier mår inte så bra längre. Har inte riktigt löst hur jag ska göra med detta. Känns dock som prio 1 just nu.
Blir en liten update denna gången.
När baljan var tömd så kunde jag såga fram en ny bottenplatta.
Den är inte slarvigt sågad även att det ser så ut. :o
Formen på botten av baljan är allt annat än rakt så det får bli så här för att det ska gå att få dit den. Gjord i 19mm MDF och fixerad med 4st försänkta M8 ner i stålskenan under. Kommer att bli ytterligare en skiva över denna sen som går betydligt längre ut åt sidorna.
Bestämde mig för att stabilisera ytterligare lite med en bit 40x80 profil som underifrån sitter med 2st M8 genom MDFskivan och ovanifrån med 2st M8 genom den tvärgående profilen.
Ut med skivan igen och in i mitt garage som numer är en riktigt trevlig liten verkstad att stå och småmickla i. Tak över huvudet, värme och ljus är helt klart trevligt när man är van att stå utomhus och huttra. Sågade upp de sista profilbitarna jag hade för att göra lite batterifästen. Snart dags att åka till skroten och köpa lite till. Kan starkt rekommendera skrotar för att handla den här typen av material på. Kostar en spottstyver mot nytt.
Det blir en "fot" som botten av batterierna står mot och från den går det upp ett par gängstavar genom batterierna för att hålla dom på plats. Just nu bara M6 då jag inte hade grövre hemma. Får fixa M8 framöver. Blir även ett överfall i 30x60profil som fixerar batterierna i sidled och ovanifrån. Varje del där sitter med 2st M8 genom MDF-skivan.
Batterierna då har jag återvunnit från Taunusen, och det är Exide 900DC.
Känns som att det är riktigt stadigt, ska provmontera det i bilen imorgon och sen ska jag fundera lite på hur strömcentralen ska se ut och hur kablar ska dras. Givetvis ska allt snyggas till, få lite färg/beklädnad osv, men det går ju så sakta framåt iaf.
Fortsatt lite idag då.
Provmonterade batterihållaren i bilen och det känns bra.
Blir inte så mycket utrymme kvar mellan överliggaren och slutstegsracket.
Sen påbörjade jag det som ska bli battericover/strömcentral.
Första lagret.
Andra lagret.
Och med tredje lagret så blev det att limma ihop allt.
Sen gick det åt en bra stund bara till att stå och kika och fundera fram hur strömcentralen ska bli. Har en plan för det nu iallafall.
Kör en liten uppdatering medans limmet torkar.
Började dagen med att klottra lite på min arbetsbänk.
Sen flög fan i mig och jag borrade hål i bänken! :confused:
Hade sån tur så hålen passade ypperligt för att skruva fast min fräs under bänken!
När det var klart så kunde jag rita upp och grovsåga ett lager till till poddarna.
Sen var det riktigt smidigt att fräsa skivorna så de blev exakt som aluminiumbaffeln.
Bara en påminnelse.....använd skydd när ni använder maskiner. Både syn och hörsel är känsliga organ som man ska vara rädd om.
Fräste en fördjupning på 5mm i skivan.
Sen var det dags att limma lite.
Innan jag gick in så passade jag på att testa battericovern som legat på tork över natten.
Blev oxå ett par hål borrat i den.
Får se om det kanske blir en update till ikväll.
Blev lite meck till idag då.
Sfärerna till poddarna är nu fastlimmade på plattan jag fräste innan idag. Efter det så har jag grovslipat formerna lite med dremeln. Blir lite mer finishjobb på dem innan jag tar beslut på hur jag ska göra med dem. Lackas, kläs, eller nåt annat.
Med hjälp av ett par små droppar superlim kunde jag sen kolla hur formen blir med baffeln oxå.
Kontrollerade volymen med hjälp av sand och mina beräkningar stämde.
Lite dubbelhäftande tejp och galler och element kunde testas oxå.
Tja, det är väl så långt jag kommit. Blir väl lite till imorgon kanske.
Tanken är ju då att köra 3-vägs fram nu och det innebär ju att komplettera Zero-80 med en diskant. Givetvis innebär detta att jag måste ha nya poddar att montera dessa i. Eftersom jag börjat leka lite med Sketchup och hade lite planer i huvudet så gav jag mig på att rita upp dem i 3D. För att göra det enklare att tillverka poddarna så fick jag rita upp dem så att jag kan tillverka dem i vanligt skivmaterial med verktygen jag har hemma.
Efter lite bollande fram och tillbaka så fick jag fram detta utseendet.
Ritat med 10mm sektioner och kunde nu då enkelt plocka isär dem i Sketchup och får ut ritningar med mått på alla separata bitar som behövs.
Ångrade mig dock angående baffeln. Roligare att göra den i aluminium och då får man ju dessutom chansen att borra och gänga för fästbultar för elementen. Detta innebar att jag fick prova på lite nya tekniker som jag inte provat innan.
Först lite 10mm aluminum då som jag sågade i kallsågen och sen fräste kanterna plana på.
För att kunna få runda fina hål för elementen så ville jag svarva dem och det innebar att jag fick byta till fyrbackschuck i svarven. Detta gör det dels möjligt att spänna upp en fyrkantig bit men framförallt så kan man förskjuta biten i sidled så man kan få sina hål exakt där man vill ha dem.
Färdigsvarvat. På baksidan har jag gjort en försänkning runt det ena elementet för att kunna få lite mer luft i podden.
Försänkningen går givetvis bort mot diskanten oxå och det fick jag fräsa.
Färdigförsänkt.
Sen skulle ju då utsidan på baffeln rundas av. För att göra detta fick jag sätta upp ett rundmatningsbord i fräsen så jag kunde fräsa en rund form.
När jag ändå hade bitarna där så var det smidigt att få rätt vinkel för att fräsa av sidorna oxå.
Givetvis kom Murphy och hälsade på mig i vanlig ordning. Troligen glömde jag att efterspänna biten efter en stunds körning vilket är livsviktigt när man spänner invändigt. Aluminiumen sväller ju lite av värmen som blir och då satt biten inte fast lika bra och ungefär när jag tog sista skäret så släppte det och fräsen högg till. Billiga kinesiska fräsar hade vi tydligen oxå med effekten att 14mm fräsen böjer sig.....utan att gå av, dvs troligen bara ythärdad och när den böjer sig så börjar den givetvis hacka på aluminiumbiten och lämnar en del fula märken i den.....
Tror jag lyckades få bort det mesta av skadorna iallafall. I värsta fall får jag fylla på med lite spackel. De ska ändå lackas eller kläs med nåt.
Provmontering med galler och diskant.
Väldigt grov gissning av var de kommer hamna i bilen ungefär.
Så fort jag är klar nere i källaren nu, vilket jag borde vara i början av nästa vecka, så blir det att börja fräsa fram resten av bitarna. Dessa dock i MDF såvida jag inte får några dumma tokryck nu.....
Då var det dags för lite aluminiumjobb igen.
Upp i fräsen och bearbeta lite.
Raka kanter och ett spår i mitten blev resultatet.
Lite borrande, gängande och sen skruva ihop allt och komplettera med ett par guidestänger så har man ett nytt verktyg för att fräsa cirklar med.
Anledningen till detta lilla projektet var att man läser för mycket på Facebook ibland. Det har pratats lite där under ett par dagar om hur man lättast fräser cirklar själv.
Har sedan tidigare ett verktyg jag gjort själv, en enkel platta med ett antal förborrade hål med 2,5mm delning. Beroende med vilken storlek man valde på fräsen så var det ett hyffsat exakt verktyg men lite "grovhugget".
Fastnade för en bild som Evil Örjan la upp på ett verktyg han gjort så jag fick lite inspiration av det och gjorde mig ett nytt nu då. Nu har jag steglös justering från ca 50 till 500mm. Det räcker för det mesta jag behöver använda det till. Styrtappen är en vanlig försänkt M4 som jag då kan byta till en kortare ifall det skulle behövas nån gång.
Fräste även in en stålskala så man lite enklare kan justera till rätt mått.
Thats it!
Ska bli kul att provköra det på nåt snarast.....
Lite pod-meck igen då.
Jag gillar att prova lite olika arbetsmetoder och framförallt olika verktyg så nu har ett ställbart hålskär införskaffats. En snorbillig variant bara för att testa då. Det normala sättet att använda dessa är ju att sätta dem i borrmaskin och köra på frihand men jag ville få lite mer stabilitet i processen så jag vända på steken och monterade den i svarven och satte MDF i chucken.
Lite mickel att ställa in armarna korrekt varje gång men med hjälp av skjutmått blev det rätt exakt och ringarna började trilla fram.
Sen presslimmades dem ihop 2 och 2.
För att sen jämna till insidan så sattes de limmade ringarna i svarven som sattes på lågt varv, 25rpm, och en sliphylsa sattes i borrmaskinen och det började nötas. Tack vare att ringen roterade hela tiden så blir det förvånansvärt lätt att få till en jämn yta.
Sen kunde man börja limma ihop bitarna.
Redo för att få en invändig slipning till och efter det blir det utsidans tur.
Det blir dock ett jobb för en annan dag.
Stressen kommer sakta krypande.
Har hur mycket prylar som helst som man vill fixa ihop innan man börjar med nån form av slutmontering. Ingen annan som känner igen sig där va?
Före och efterbild av den insidan på den mindre sfären på podden, blir en del material att slipa bort.
Sen utsidan på de stora. Börjar från ena hållet med att försöka få en vettig form.
Sen vända på steken för att komma åt ytterkanten. Minuterna tickar iväg men resultatet verkar bli vad jag vill ha det till.
Börjar bli dags för ett lager finspackel på dem och sen ett försök att få lite fin yta på dem.
Har även fixat ett par rejäla kulleder som förhoppningsvis ska gå att använda till poddarna. Riktigt kraftiga är de och i nuläget är det M20 i ändarna på dem. Får se om man moddar till dem lite på nåt sätt. Själva låsvredet kommer givetvis inte att sitta kvar utan ersätts troligen av en diskret stoppskruv.
Börjar få upp styrfart på projektet.
Tog och snidade ihop ett par egna gångjärn.
Gångjärnen ersatte sen de fästplattorna som satt mellan profilerna på slutstegsracket.
Provmontering i bilen. Funkar perfekt. Har sågat upp den gamla MDF-skivan för att kunna måtta lite.
Smidigt att kunna komma åt lite bättre vid installationen eller ett eventuellt servicebehov. Funktionen kommer inte att finnas där till vardags när golvskivan kommer över allt.
Har även spacklat upp poddarna som nu ligger och väntar på slipning.
Allt för nu.....mer på g.
Rensat ur baljan ordentligt nu.
Enbart stålskenan kvar i botten och den får hänga med och vara plattform nu oxå. Ny (och betydligt trevligare) bottenskiva är måttad och ska få smaka på såg och fräs i morgon förhoppningsvis.
Har oxå konstaterat att mina gamla batterier mår inte så bra längre. Har inte riktigt löst hur jag ska göra med detta. Känns dock som prio 1 just nu.
Blir en liten update denna gången.
När baljan var tömd så kunde jag såga fram en ny bottenplatta.
Den är inte slarvigt sågad även att det ser så ut. :o
Formen på botten av baljan är allt annat än rakt så det får bli så här för att det ska gå att få dit den. Gjord i 19mm MDF och fixerad med 4st försänkta M8 ner i stålskenan under. Kommer att bli ytterligare en skiva över denna sen som går betydligt längre ut åt sidorna.
Bestämde mig för att stabilisera ytterligare lite med en bit 40x80 profil som underifrån sitter med 2st M8 genom MDFskivan och ovanifrån med 2st M8 genom den tvärgående profilen.
Ut med skivan igen och in i mitt garage som numer är en riktigt trevlig liten verkstad att stå och småmickla i. Tak över huvudet, värme och ljus är helt klart trevligt när man är van att stå utomhus och huttra. Sågade upp de sista profilbitarna jag hade för att göra lite batterifästen. Snart dags att åka till skroten och köpa lite till. Kan starkt rekommendera skrotar för att handla den här typen av material på. Kostar en spottstyver mot nytt.
Det blir en "fot" som botten av batterierna står mot och från den går det upp ett par gängstavar genom batterierna för att hålla dom på plats. Just nu bara M6 då jag inte hade grövre hemma. Får fixa M8 framöver. Blir även ett överfall i 30x60profil som fixerar batterierna i sidled och ovanifrån. Varje del där sitter med 2st M8 genom MDF-skivan.
Batterierna då har jag återvunnit från Taunusen, och det är Exide 900DC.
Känns som att det är riktigt stadigt, ska provmontera det i bilen imorgon och sen ska jag fundera lite på hur strömcentralen ska se ut och hur kablar ska dras. Givetvis ska allt snyggas till, få lite färg/beklädnad osv, men det går ju så sakta framåt iaf.
Fortsatt lite idag då.
Provmonterade batterihållaren i bilen och det känns bra.
Blir inte så mycket utrymme kvar mellan överliggaren och slutstegsracket.
Sen påbörjade jag det som ska bli battericover/strömcentral.
Första lagret.
Andra lagret.
Och med tredje lagret så blev det att limma ihop allt.
Sen gick det åt en bra stund bara till att stå och kika och fundera fram hur strömcentralen ska bli. Har en plan för det nu iallafall.
Kör en liten uppdatering medans limmet torkar.
Började dagen med att klottra lite på min arbetsbänk.
Sen flög fan i mig och jag borrade hål i bänken! :confused:
Hade sån tur så hålen passade ypperligt för att skruva fast min fräs under bänken!
När det var klart så kunde jag rita upp och grovsåga ett lager till till poddarna.
Sen var det riktigt smidigt att fräsa skivorna så de blev exakt som aluminiumbaffeln.
Bara en påminnelse.....använd skydd när ni använder maskiner. Både syn och hörsel är känsliga organ som man ska vara rädd om.
Fräste en fördjupning på 5mm i skivan.
Sen var det dags att limma lite.
Innan jag gick in så passade jag på att testa battericovern som legat på tork över natten.
Blev oxå ett par hål borrat i den.
Får se om det kanske blir en update till ikväll.
Blev lite meck till idag då.
Sfärerna till poddarna är nu fastlimmade på plattan jag fräste innan idag. Efter det så har jag grovslipat formerna lite med dremeln. Blir lite mer finishjobb på dem innan jag tar beslut på hur jag ska göra med dem. Lackas, kläs, eller nåt annat.
Med hjälp av ett par små droppar superlim kunde jag sen kolla hur formen blir med baffeln oxå.
Kontrollerade volymen med hjälp av sand och mina beräkningar stämde.
Lite dubbelhäftande tejp och galler och element kunde testas oxå.
Tja, det är väl så långt jag kommit. Blir väl lite till imorgon kanske.
Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
0
0
0
0