Evildan skrev:
Andromeda skrev:
Evildan skrev:
En Golf 04 1.9tdi 105hk 5vxl varvar 2500 rpm i 120km/h och förbrukar 5.1l/100km enligt körcykeln.
Golf 2.0tdi 140hk 6vxl varvar 2250rpm i 120km/h och förbrukar 5.5l/100km enligt körcykeln.
Det är varken särdeles lågvarvigt med tanke på effektregistret eller ens särskilt snålt jämfört med andra bilar, exempelvis ngn i tråden förekommande hybrid med likvärdigt varvtal i 120km/h samt en närapå 25% lägre förbrukning enligt körcykeln.
En diesel har rent generellt högre utväxling än motsvarande bensinare eftersom det är möjligt tack vare det högre vridet vid lägre varv. Du kan inte gärna förneka att det generellt är så. Har jag inte väldigt fel varvar väl en 1,4/1,5/1,6 eller vad det är, bensin-Golf nästan 3000 rpm i 100 knyck?
Elhybrider är dyra i inköp. Man får en äldre bil med alla nackdelar det för med sig. Om elhybrider är så bra på alla sätt och vis, varför tillverkas inte bara sådana, inget annat borde ju efterfrågas av konsumenterna?
På motorvägen kan väl inte en Prius använda batterierna särskilt mycket? Om dieseln drar 0,6 (exempel) vid 5 mils körning i 120 km/h måste Priusen dra lika mycket fast i bensin. Den lär väl dra mer i det exemplet?
2,0 TDI må dra mer än 1,9 TDI på pappret, men vi har båda sorterna i identiska bilar på jobbet, och den större är också snålare. Vi har även en Prius. Helt klart sjysstare än man förväntar sig om man åkt t ex Corolla, men som sagt dyr och inget vidare snål när det går fort.
Och svårkörd (j**la fothandbroms
)
Jo, rent generellt är det så som du skrev.
Även på punkten gällande bensinversionerna av Golf och deras varvtal håller jag med, dom är varvigare än en Punto genII 1.2 på 5an, precis som en 4cyl BMW E46.
Jo, andrahandsvärdet är relativt högt på hybriderna, ungefär samma pengar som en jämngammal Golfdiesel.
Att det inte säljs fler i Sverige i jämförelse med de över 6000000 HSD som Toyota prånglat, ut vilket är fler än AUDI A4 som jämförelse, kan bero på många faktorer en är att Sverige är en förbannat liten marknad för biltillverkarna. Folk är rädda för det som inte är traditionellt, några inte minst bevisat återkommande på detta forum bildar sig en egen uppfattning utan att ens provkört någon hybrid, i vissa delar av landet inte sällan glesbygd kanske det är någon typ av grupptryck på samma vis som någon känner sig "tvingad" att köra ett visst märke för att polarna runt korvkiosken gör det, vad vet jag, jag är inte marknadsanalytiker.
På motorvägen nyttjar hybriden systemet ganska ofta, det är en vanligt spridd myt/missuppfattning att så inte sker.
Här kan du se hur systemet arbetar i en Yaris HSD med 1.5 litersmotorn som även är monterad i den genII jag rekommenderar åt TS.
https://www.youtube.com/watch?v=0oYsfOzU45ADen genII 1.5 HSD -08 jag ägde drog ca 5.0l/100km i dylik motorvägsfart.
Jag kikade på de officiella förbrukningssiffrorna att jämföra med då dessa är med "samma" person bakom ratten, verkligheten kan givetvis skilja en hel del.
Fot
handbroms, svårt att nå med handen? Stretcha före du ska köra den.
Man vänjer sig fort då det ändå är ganska vanligt förekommande på MB och en uppsjö USA pråmar.
Kul att bolla med dig BTW.