3441
Sök

Projekt: Alfa Romeo 156 2.5 V6 [Funderar på att bygga eget CAI]

Då min Alfa Romeo 156 2.0TS's motor var kaputt så kände jag att jag behövde fixa motivation och inhandlade då denna fina Alfa. Jag kommer att flytta över fälgar lycktor och andra delar till denna från den andra då jag... Visa mer

Alfista
42 778 Visningar
Uppdaterades senast 24 april 2014
Alfista
438 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#101
Hej!
Har insett att vädret ute på landet inte är till min fördel, då jag tänkt byta drivknutar inom 1-2 veckor.. "Stor-Alfan" ska ställas på den 2:a April, då jag ska hjälpa "el Samuelo" på jobbet att flytta lite och fixa hans badrum. Kamremmen ska kontrolleras då den böts för ca 1500-2000 mil sen. Antar per automatik att den behöver bytas.
Blir väl en liten poppelåda om jag får tag på en till 1:a Maj som inte ä för krånglig att peta in så man kan lyssna på något påvägen. smile

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
217 Inlägg
19 mars 2014
#102
gancA skrev:
Hej!
Har insett att vädret ute på landet inte är till min fördel, då jag tänkt byta drivknutar inom 1-2 veckor.. "Stor-Alfan" ska ställas på den 2:a April, då jag ska hjälpa "el Samuelo" på jobbet att flytta lite och fixa hans badrum. Kamremmen ska kontrolleras då den böts för ca 1500-2000 mil sen. Antar per automatik att den behöver bytas.
Blir väl en liten poppelåda om jag får tag på en till 1:a Maj som inte ä för krånglig att peta in så man kan lyssna på något påvägen. smile

Om du har originalhögtalarna kvar, så spelar de BRA, tillsammans med en ny stereo. smile Så behöver du inte krångla till det mer än nödvändigt. wink
Senast redigerat av D_Fast (19 mars 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)

Alfista
438 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#103
D_Fast skrev:
Om du har originalhögtalarna kvar, så spelar de BRA, tillsammans med en ny stereo. smile Så behöver du inte krångla till det mer än nödvändigt. wink

Jag tycker att originalhögtalarna låter skräp med min nya stereo, men kanske låter bra i slutändan. smile

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
217 Inlägg
20 mars 2014
#104
gancA skrev:
Jag tycker att originalhögtalarna låter skräp med min nya stereo, men kanske låter bra i slutändan. smile

Du måste ju ställa in ljudet också... tongue Annars så kan du få köpa mina gamla om du vill. wink Vad har du för stereo?

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)

Alfista
438 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#105
D_Fast skrev:
gancA skrev:
Jag tycker att originalhögtalarna låter skräp med min nya stereo, men kanske låter bra i slutändan. smile

Du måste ju ställa in ljudet också... tongue Annars så kan du få köpa mina gamla om du vill. wink Vad har du för stereo?

Pioneer UH något, köpte den tror det var 2009, duger bra, AUX, USB och Blåtand tror jag smile

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
217 Inlägg
20 mars 2014
#106
gancA skrev:
Pioneer UH något, köpte den tror det var 2009, duger bra, AUX, USB och Blåtand tror jag smile

Jag har också en Pioneer, en DEH-8400BT. Pioneer är bra grejer. smile
Senast redigerat av D_Fast (20 mars 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)

Alfista
438 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#107
D_Fast skrev:
gancA skrev:
Pioneer UH något, köpte den tror det var 2009, duger bra, AUX, USB och Blåtand tror jag smile

Jag har också en Pioneer, en DEH-8400BT. Pioneer är bra grejer. smile

Satt en Pioneer original i 2.0:an med CD-växlare och grejjer (har dock inte testat den) men jag gillar verkligen Pioneer! smile

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
438 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#108
Lördag nästa vecka har jag tagit ledigt från jobbet för att få pli på drivknutar och kontroll av kamrem, samt polering och tvätt av bilen. Ska även försöka polera upp lyktorna om jag hinner då jag personligen tycker de ser dassiga ut. Annars blir det nog att beställa GTA-look lyktor (svarta org:are) blivit sugen på sådana nu..

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
438 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#109
Hej!
På lördag har jag tagit ledigt, så då ska det bytas olja och luftfilter samt kylarvätska, bromsvätska kommer att bytas under året och kamrem likaså om inte kamremmen är för dålig då byts den innan 1:a Maj.

Funderar även på att bygga ett eget CAI (Cold Air Intake) i 3" aluminiumrör ner till där den gamla luftboxen satt, och lyfta iväg det gamla systemet. Dels pga viktminskningen är på ca 5-7kg, dels för att som vanligt på alla 156:or och 147:or så sitter luftburken helt enkelt tjaskigt till samt att jag slipper 'turbulensboxen' på insuget.
Enligt Autodelta ska denna lilla åtgärd givetvis tillsammans med en mappning ge ca 5-7hk till, men kommer inte att mappa först jag har bytt främre delen av avgaset till ett 3" eller 2,5" då bakre redan är 3" (eller 2,5" inte sjutton minns jag heller.)

MvH
/Erik

Edit: en massa stavfel.
Senast redigerat av gancA (31 mars 2014)

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
438 Inlägg
21 april 2014
Trådstartare
#110
Hej alla!

Gjorde en storservice i helgen på "Stor-Alfan", böt drivknutar runt om och bytte kylarvätska och räknade på bränsleförbrukning vid olika hastigheter.

En bild innan byte:
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137994/137994-9ea441ae92634efe761fe96bd6969202.jpg

Var starkt förvånad över att en som arbetar på en bilverkstad sätter ihop skyddsgummit med stripes (man såg att det skvätt fett i hela fälgen då detta inte tätar ordentligt..), samt återanvänder navmuttrar trots att "låsningen" man ska kila in inte finns (bortbruten/sågad), samt att på förarsidan hade de inte lyckats byta den så de bankade ihop drivknuten med en slägga vilket deformerade denna och gjorde det omöjligt att lossa denna utan att kapa isär den med vinkelslip, vilket jag var tvungen att göra..

Om man arbetar/arbetade på en bilverkstad samt har gått utbildning i detta, så antar jag att man lär sig att inte göra så? Luktar fortfarande svavel sedan bytet.. neutral mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137994/137994-95722a5714e6ead768fd7019d71d723b.jpg

Tvättade även bilen vilket den behövde dock ingen bild på det sad

Så till bränsleförbrukning.
Vid "cruise" i hastigheter mellan 140-160km/h så drar den ca 1L/milen, vid "normal" och laglig hastighet dvs. max 5km/h över hastihetsbegränsning och inte jätteballa accelerationer drar den mellan 0,82-0,89L/milen.

Vid extremt mycket stadskörning och tomgång illustrerat med 25min tomgångskörning (vid byte av olja och vätskor då det står så i manualen) samt lite bykörning 1,33L/m (vid riktig körning i stad t.ex. Stockholm drar den dock blandat 1L/milen)

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Alfista
217 Inlägg
21 april 2014
#111
gancA skrev:
Så till bränsleförbrukning.
Vid "cruise" i hastigheter mellan 140-160km/h så drar den ca 1L/milen, vid "normal" och laglig hastighet dvs. max 5km/h över hastihetsbegränsning och inte jätteballa accelerationer drar den mellan 0,82-0,89L/milen.

Vid extremt mycket stadskörning och tomgång illustrerat med 25min tomgångskörning (vid byte av olja och vätskor då det står så i manualen) samt lite bykörning 1,33L/m (vid riktig körning i stad t.ex. Stockholm drar den dock blandat 1L/milen)

MvH
/Erik

Låter precis normalt tycker jag. Det stämmer iaf överens med vad min drar. Om du någon gång kör "Stor-Alfan" på bana ska du se att den lätt drar <1,5L per mil också, haha. big_smile

Har nu i helgen bytt kylare, fast det var ingen smärtfri operation. sad Fick bogsera bilen till verkstaden nu ikväll, då den ska in för min "STOR-servicen" imorgon... Det är en 90-graderskrök med specialclips på som man inte ska ha av (vilket jag hade), så får se om min mek kan få tag på det och lösa tills fredag. Vidare bytte jag även stötfångarfästena fram som var rejält åtgångna av rost. Då fästena inte var original passade de inte 100%-igt, men en skruv mer eller mindre gör ingen skillnad. wink Passade även på att plocka av SP3-kjolarna som du nu kan få lägga beslag på om du fortfarande är intresserad? Fick av de helt och hållet (utom 2 clips i framkant), men de fyller ingen större funktion utan sitter bra med de övriga clipsen och 6 skruvar samt tejp att fästa med. smile Den ena kjolen har en skada i framkant (går nog att glasfiberlaga om man vill) sedan är lackering pricken över i:et, beror ju på vilken bil du vill ha de på. Åtminstone borde det bli billigare än att köpa nya.

Så skriver jag nog en sammanfattande update i min egen tråd imorgon.
Daniel
Senast redigerat av D_Fast (22 april 2014)

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)

Alfista
438 Inlägg
24 april 2014
Trådstartare
#112
D_Fast skrev:
gancA skrev:
Så till bränsleförbrukning.
Vid "cruise" i hastigheter mellan 140-160km/h så drar den ca 1L/milen, vid "normal" och laglig hastighet dvs. max 5km/h över hastihetsbegränsning och inte jätteballa accelerationer drar den mellan 0,82-0,89L/milen.

Vid extremt mycket stadskörning och tomgång illustrerat med 25min tomgångskörning (vid byte av olja och vätskor då det står så i manualen) samt lite bykörning 1,33L/m (vid riktig körning i stad t.ex. Stockholm drar den dock blandat 1L/milen)

MvH
/Erik

Låter precis normalt tycker jag. Det stämmer iaf överens med vad min drar. Om du någon gång kör "Stor-Alfan" på bana ska du se att den lätt drar <1,5L per mil också, haha. big_smile

Har nu i helgen bytt kylare, fast det var ingen smärtfri operation. sad Fick bogsera bilen till verkstaden nu ikväll, då den ska in för min "STOR-servicen" imorgon... Det är en 90-graderskrök med specialclips på som man inte ska ha av (vilket jag hade), så får se om min mek kan få tag på det och lösa tills fredag. Vidare bytte jag även stötfångarfästena fram som var rejält åtgångna av rost. Då fästena inte var original passade de inte 100%-igt, men en skruv mer eller mindre gör ingen skillnad. wink Passade även på att plocka av SP3-kjolarna som du nu kan få lägga beslag på om du fortfarande är intresserad? Fick av de helt och hållet (utom 2 clips i framkant), men de fyller ingen större funktion utan sitter bra med de övriga clipsen och 6 skruvar samt tejp att fästa med. smile Den ena kjolen har en skada i framkant (går nog att glasfiberlaga om man vill) sedan är lackering pricken över i:et, beror ju på vilken bil du vill ha de på. Åtminstone borde det bli billigare än att köpa nya.

Så skriver jag nog en sammanfattande update i min egen tråd imorgon.
Daniel

Hehe ja, när jag körde lite inspirerat på en "väldigt perfekt byväg" ute på landet så drog den ungefär 15L på ~8mil (väldigt många hårda accelerationer och inbromsningar, med fina lagom stora flytande kurvor). Så nog kan den dricka ordentligt om man vill smile

MvH
/Erik

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Yawn...
3 151 Inlägg
24 december 2014
#113
Hur går det här då? smile God jul!

Alfista
217 Inlägg
26 december 2014
#114
Mervolic skrev:
Hur går det här då? smile God jul!

+1 Gillar! smile

(Oo=v­­=oO) "You cannot be a true petrolhead until you owned an Alfa" -Jeremy Clarkson
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v (Zender Edition) (2000)
Volvo S70 2.5 10v SE (1997)


Sök