Hej alla!
Gjorde en storservice i helgen på "Stor-Alfan", böt drivknutar runt om och bytte kylarvätska och räknade på bränsleförbrukning vid olika hastigheter.
En bild innan byte:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137994/137994-9ea441ae92634efe761fe96bd6969202.jpg]()
Var starkt förvånad över att en som arbetar på en bilverkstad sätter ihop skyddsgummit med stripes (man såg att det skvätt fett i hela fälgen då detta inte tätar ordentligt..), samt återanvänder navmuttrar trots att "låsningen" man ska kila in inte finns (bortbruten/sågad), samt att på förarsidan hade de inte lyckats byta den så de bankade ihop drivknuten med en slägga vilket deformerade denna och gjorde det omöjligt att lossa denna utan att kapa isär den med vinkelslip, vilket jag var tvungen att göra..
Om man arbetar/arbetade på en bilverkstad samt har gått utbildning i detta, så antar jag att man lär sig att inte göra så? Luktar fortfarande svavel sedan bytet..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137994/137994-95722a5714e6ead768fd7019d71d723b.jpg]()
Tvättade även bilen vilket den behövde dock ingen bild på det
![sad](img/smilies/sad.png)
Så till bränsleförbrukning.
Vid "cruise" i hastigheter mellan 140-160km/h så drar den ca 1L/milen, vid "normal" och laglig hastighet dvs. max 5km/h över hastihetsbegränsning och inte jätteballa accelerationer drar den mellan 0,82-0,89L/milen.
Vid extremt mycket stadskörning och tomgång illustrerat med 25min tomgångskörning (vid byte av olja och vätskor då det står så i manualen) samt lite bykörning 1,33L/m (vid riktig körning i stad t.ex. Stockholm drar den dock blandat 1L/milen)
MvH
/Erik