3404
Sök

940 allt utom SRS och bältesvarning svart

2 250 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
Oftast är allt i instrumentpanelen svart utom just SRS- och bälteslampan. Vid de tillfällena laddar heller inte generatorn. Att det inte laddar beror förmodligen på att det inte finns någon spänning på just laddlampan. Spänning via lampan till generatorns fält...

Är det fel på kontaktstycket bakom tändningslåset?

Finns det något annat vanligt förekommande fel?

914 Inlägg
26 december 2014
Det är glappt i en lödning bakom instrumentet,i det blåa plast kretskortet.Ett vanligt fel på 900 serien.
Ta fram lödkolven och löd om lödningarna.

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
26 december 2014
På Volvo 760 jordar i alla fall instrumenthusets varningslampor i generatorns D+ tror jag bestämt och om inte generatorn får jord så lär inte instumenthusets varningslampor lysa heller. Men detta är min egen erfarenhet i alla fall smile
Däremot kan Abs-lampan eller vad det är blinka till och slockna normalt smile

Det Går!!!

2 250 Inlägg
27 december 2014
Trådstartare
Nja.... plus på ena sidan laddlampan,  från t ex tändningslåset. Jord (minus) från D+, när generatorn inte laddar,  typ motorn stilla. Då lyser land lampan och spänning koppla samtidigt till fältet. Generatorn kan börja ladda då den snurrar. När generatorn snurrar laddar generatorn och D+ blir positiv. Positivt spänning på båda sidor av land lampan,  den slocknar.

Lite närmare sanningen.

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
27 december 2014
Meaganeowner skrev:
Nja.... plus på ena sidan laddlampan,  från t ex tändningslåset. Jord (minus) från D+, när generatorn inte laddar,  typ motorn stilla. Då lyser land lampan och spänning koppla samtidigt till fältet. Generatorn kan börja ladda då den snurrar. När generatorn snurrar laddar generatorn och D+ blir positiv. Positivt spänning på båda sidor av land lampan,  den slocknar.

Lite närmare sanningen.

Ja du har säkert rätt smile
Jag har inte forskat så mycket i hur det funkar men det är bra att du fyller i det wink

Det Går!!!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök