2823
Sök

Tech 2 ska jag kräva reklamation pga defekt PCMCIA lucka?

77 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Hej alla Tech 2 datameckare! smile

Jag har nyss köpt en fabriksny pirat Tech 2 feldiagnostik dosa.
Jag har läst originalinstruktionerna, satt PCMCIA kortet i den översta kortplatsen då det klart stog att det inte funkar i den undre slotten, gick dock trögt att sätta i där, översta slotten (pga luckan)...

Just luckan är mitt stora problem. Den går inte att öppna tillräckligt för att kunna ta ur kortet igen. Gångjärnen är dessutom rejält glappa. Enda alternativet är att vara två personer och våld för att böja kortet och forcera ut det, självklart med risk att chippet i det tar skada med framtida laserpartyn som trolig följd.

Den svenska importören säger att alla enheter var likadana och att många skrivit om samma problem. Jag undrade om jag kunde reklamera (jag vill seriöst inte grilla ECUn på nån välskött 9-5'a och se mobben komma närmare med högafflar mad)  men han tror att leverantören ska påstå att det inte påverkar funktionen och enkelt skicka tillbaka enheten till mig.... Och att det även finns dem som felsökt och släckt felkoder med kortet i undre slotten.

Vad ska jag göra????
Vill inte bli osams med någon men jag kommer hursomhelst troligen bli det pga av ingridienserna hur jag än gör sad

///MVH

"-Förgasare är inte helt knasigt"

77 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201306/201306-ad4791c9ed5b6d8dafebc0a71c5b5e70.jpg

77 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201306/201306-460b92a342742666f924e6a476251eb2.jpg
Kan det påverka funktionen?

217 Inlägg
9 januari 2015
Helt klart ett tillverkningsfel. Finns det en funktion, ska den fungera.

Annars kommer det nog inte att påverka själva skanningen. Dvs sitter kortet på plats och det fungerar, då är det inget problem, tror jag. Det är när du sedan ska byta kort, som problemen kan börja.

Reklamera apparaten. Har du dessutom köpt den i Sverige då har vi bra konsumentskydd. Vad den svenska importören har för åsikt om tillverkarens eventuella kommentarer, det är hans problem, inte ditt.

Jag har själv köpt mig en Tech2 (dock direkt från Kina) och jag har inga problem med min lucka. Jag har den inte hos mig nu i skrivande stund, men visst ska kortet in på den plats som är närmast displayen? Längst upp, blir det väl då.

Och detta handlar inte om att bli  osams. Fungerar inte det man köpt, då ska det fixas. Att importören fått in flera klagomål visar ju på att något är tokigt. Stå på dig, det är inga billiga maskiner vi pratar om.

77 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Mew skrev:
Kan man inte bara plocka bort luckan helt och hållet då?

Det går säkert men då måste man öppna hela dosan och då ryker garantin sad

220 Inlägg
9 januari 2015
Reklammera den till svenska imnportören du köpt från.
Inget att diskuterta ens

77 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Magnum1965 skrev:
Helt klart ett tillverkningsfel. Finns det en funktion, ska den fungera.

Annars kommer det nog inte att påverka själva skanningen. Dvs sitter kortet på plats och det fungerar, då är det inget problem, tror jag. Det är när du sedan ska byta kort, som problemen kan börja.

Reklamera apparaten. Har du dessutom köpt den i Sverige då har vi bra konsumentskydd. Vad den svenska importören har för åsikt om tillverkarens eventuella kommentarer, det är hans problem, inte ditt.

Jag har själv köpt mig en Tech2 (dock direkt från Kina) och jag har inga problem med min lucka. Jag har den inte hos mig nu i skrivande stund, men visst ska kortet in på den plats som är närmast displayen? Längst upp, blir det väl då.

Och detta handlar inte om att bli  osams. Fungerar inte det man köpt, då ska det fixas. Att importören fått in flera klagomål visar ju på att något är tokigt. Stå på dig, det är inga billiga maskiner vi pratar om.

Jag köpte ju dosan för att kunna felsöka och släcka "info lampor", som man annars får skicka på verkstad när man gjort endel reparationer. Har olika kort dvs. beroende av att kunna byta mellan olika PCM-kort beroende på bilens system. Och om jag nu försöker bända ur det som sitter fast och det går sönder... Vad säger garantin om uppsåtligt våld mot utrustningen?? sad

Och förstår inte hur man kan lita på att den undre slotten funkar 100% som den övre när manualen säger ...

"-Make sure the PCMCIA card is inserted into the upper slot. The card fits into both slots; however, if the card is placed in the lower slot, the Tech 2 will not function properly."

Om jag kopplar upp mot en nyare Saab och börjar ändra på saker, får det inte bli buggar, systemfel eller Startrek Voyager i displayerna roll

//MVH

77 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
burnin_rubber skrev:
Reklammera den till svenska imnportören du köpt från.
Inget att diskuterta ens

Okej mannen, raka puckar cool

77 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Är det någon annan som har liknande erfarenheter?

1 938 Inlägg
9 januari 2015
Skicka tillbaka för reparation/utbyte/återköp.
Du har rätt till skadestånd för eventuella merkostnader, fraktkostnad eller säg att något gått sönder i samband med att du använt enheten och enheten är den direkta öppenbara orsaken.

Försäljaren tar alltid hand om detta då det täcks av konsumentköplagen, spelar ingen roll om han hävdar att det går på fabriksgarantin.
Det är han som skickar den på reparation/ger dig en ny, fabriksgarantin är mellan honom och hans säljare = hans problem.

Got N/A?
358 Inlägg
9 januari 2015
Skicka tillbaka för fasen! Köper man en ny produkt så kan de inte hävda att en sådan skada inte "påverkar funktionen". Det är som att köpa en NY bil där någon dragit en slägga i bildörren i fabriken eller frakten och ÅF ändå hävdar att du skall betala fullpris eller inte får reparation eftersom att det inte "påverkar funktionen".
Bullshit! Skicka tillbaka eller kräv att få den nuvarande för halva priset.

BUSS PÅ! Du har alla lagar på din sida.

77 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
GroundX skrev:
Skicka tillbaka för fasen! Köper man en ny produkt så kan de inte hävda att en sådan skada inte "påverkar funktionen". Det är som att köpa en NY bil där någon dragit en slägga i bildörren i fabriken eller frakten och ÅF ändå hävdar att du skall betala fullpris eller inte får reparation eftersom att det inte "påverkar funktionen".
Bullshit! Skicka tillbaka eller kräv att få den nuvarande för halva priset.

BUSS PÅ! Du har alla lagar på din sida.

Tack för sympatierna tongue

Sök