2300
Sök

Vilken impedans klarar en vanlig bilstereo?

82 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Lite nyfiken på hur låg impedans en vanlig bilstereo klarar. För när man läser diverse hemsidor står det tex. 4 *50 watt men inte i vilken impedans.

Bilhögtalare brukar ju vara på 4 Ohm men finns det HU som klarar gå ner till 2 Ohm och isåfall vilka?

Tack på förhand

296 Inlägg
15 maj 2007
alltså jag har alldrig hört en stereo som klara att köra i 2ohm   nog kanske det går men inte allt för länge

Kettunen
15 maj 2007
Inte heller hört det. 4 -8 ohm brukar det la vara?

82 Inlägg
15 maj 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:

Jo det är sant och det är jag medveten om men kollade på lite högtalare och hittade bland annat ett JBL kit som det stod:

"Högtalarkit: 5,25 tum. Membran i polypropylen plus one. Gummiupphängning. Mylar-Titanium diskant. 2ohm"

Då det inte står ngt om dubbla talspolar vet jag inte hur de har tänkt eller om man ska köra dem på ett separat steg.

Kettunen
15 maj 2007
Hm. Jag vet helt ärligt asså inte. Det låter väldigt skumt. Men är ingen stereo proffs heller så kan ju inte säga så mycket. Kanske är möjligt?? Någon PRO som kan svara på detta. Fillan här i garaget brukar va bra eller Decibel

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 maj 2007
Berra_ skrev:
Lite nyfiken på hur låg impedans en vanlig bilstereo klarar. För när man läser diverse hemsidor står det tex. 4 *50 watt men inte i vilken impedans.

Bilhögtalare brukar ju vara på 4 Ohm men finns det HU som klarar gå ner till 2 Ohm och isåfall vilka?

Tack på förhand

Det beror helt på hur mycket du vrider på. Du kan köra 0.5ohm om du lämnar volymkontrollen på 1 av 40....

För normalt bruk skulle jag dock inte rekommendera 2 ohm, det blir alldeles för varmt, och kylningen är ju alltid ruggigt begränsad bakom stereon, så du kommer med allra största sannolikhet att elda upp den.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

198 Inlägg
15 maj 2007
Berra_ skrev:
Kettunen skrev:

Jo det är sant och det är jag medveten om men kollade på lite högtalare och hittade bland annat ett JBL kit som det stod:

"Högtalarkit: 5,25 tum. Membran i polypropylen plus one. Gummiupphängning. Mylar-Titanium diskant. 2ohm"

Då det inte står ngt om dubbla talspolar vet jag inte hur de har tänkt eller om man ska köra dem på ett separat steg.

Just den serien högtalare från JBL (GTO) är nedlastad i två Ohm för effektens skull. Det finns ett par bilstereomodeller från bla Pioneer där det går att brygga de två bakkanalerna och driva ex en sub, men 4 Ohm är standard som sagt.

Nu finns Alpine på Facebook!
www.facebook.com/AlpineSweden

240 Inlägg
25 maj 2007
dom är nog tänkt att man ska ha dubbla framsystem och seriekoppla? men då har man ju oftast ett steg om man har 2 framsystem.

82 Inlägg
26 maj 2007
Trådstartare
då blir det väl inte stereoljud..

Men så det går alltså inte köra de JBL högtalarna på en vanlig stereo utan måste man ha steg? funderar på att inhandla ett sådant kit men har inte steg än.

Sök