erikaves skrev:
Tack för alla tips!!
Jag är en komplett idiot när det gäller bilar, jag vill bara tanka och köra. Jag har i mer än 20 år alltid pendlat till jobbet med cykel, buss eller tåg så att åka bil varje dag är helt nytt för mig.
Självklart vill jag ha en bekväm bil. Vi har också en Audi i hushållet men det är inte jag som står för kostnaderna för den och trots att den är sjukt go att köra och åka i, så kan jag inte motivera en sådan hög ägandekostnad för mig själv (skatt, försäkringar och servicar är horribelt dyra!)
Just Fabia väljer jag bort då jag tycker den är lite för högljudd och "klen" (vid krock). Lupo är definitivt för klen!
Micra - är den verkligen en riktigt krocksäker bil?
Volvo hade varit prefekt men de drar för mycket.
En SUV är FÖR stor, tycker jag. Men det kanske man måste ha om man har älgarna på vägen i vinterväglag?
Prius hade jag i bakhuvudet, den ska jag titta närmare på. Bränsleförbrukningen verkar ju toppenbra! Hur är det med reservdelar/service till Toyota, dyra?
Hur mycket kan jag hosta upp? Tja, om skicket är bra, det är låga miltal på den och det sedan är låga kostnader för bilen i form av skatt, försäkringar, bränslesnålhet, servicar/reservdelar, då kan jag lägga upp till 130.000 kr.
Fler tips?