3902
Sök

Köpråd pendlingsbil!

2 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
Tar tacksamt emot alla tips ni har!

Ska byta jobb och kommer då pendla ca 10 mil fram o tillbaka på landsväg/blandad körning. Vägen är kantad med vilt och bitvis är vägen en slingrig och inte särskilt bred 70-väg. Jag kommer att åka ensam i bilen och inte så mycket mer än fram o tillbaka till jobbet. Jag söker en småbil/mellanbil.

Mina krav på bilen är:
1. bränslesnål (diesel? hur är en hybrid? Biogas??)
2. krocksäker (med tanke på vilt och vinterväglag)
3. tystgående

Bilar jag absolut inte kan tänka mig: Kia, Dacia, Daewoo samt ev Seat och Fiat (om ingen har något gott att säga om dem).
Bilar jag funderat på: Peugeot, Toyota m fl japanare, VW, Skoda och Hyundai.

Jag skulle gärna köra en Lexus eller Audi, men kan inte för mig själv motivera kostnaderna för ägandet av en sådan bil!

1 436 Inlägg
5 juni 2015
Jag har precis köpt en Fabia 1.2HTP -12 för pendling så det får bli mitt svar.
+Billig, få delar som kan gå sönder, enligt mig snygg.
-Lite högljudd över 100.

Men har du vilt på vägen är väl en SUV bättre så djuren har en chans att stanna i grillen istället för rutan.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

166 Inlägg
5 juni 2015
Varför inte en Lupo 3L om du ändå ska köra själv....Haha blev ju nästan ett rim.

847 Inlägg
5 juni 2015
Fabia RS diesel. Försök hitta en 06-07 så är skatten billigare. Haft 2st själv o vart riktigt nöjd. Med enbart ny programvara kan du dessutom skrämma upp dom till 190hk 450nm. Körde min på 0.40 som bäst.

5 131 Inlägg
5 juni 2015
Nissan micra är bra skit. Går billigt med rätt motor, förvånande bekväma. Lite dyra delar.

Skoda fabia. Driftsäkra, beprövad teknik och delar. Går billigt. Hyffsade servickostnader med bra pris på delar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Evildan
5 juni 2015
Vad har du tänkt dig att lägga upp för din begagnade bil?

Du ratar SEAT men är sugen på en Skoda? Samma tekniska plattform genom storlekarna även om just Skoda är minst problematisk från VAG-koncernens breda märkesflora.

Japs är du inne på och du har även nämnt hybridbilar så jag slår ett slag för en Prius genII eller genIII beroende på mängden pengar det handlar om.
Säkerhet var även något du uppskattade och Prius har samma poäng i EUROncap som en jämngammal Volvo S80.
Med tanke på ovan så avråder jag ifrån en Lupo då du inte bör smälla i hastigheter över 50km/h med något som är större än en harunge för att överleva i en sådan. wink

Jag kör min genIII Prius utan att anstränga mig särskilt mycket under 4.0l/100km blandad körning.
Ser i regel ut så här på min färddator och den stämmer med någon procentenhet när beroende på vinter eller sommardäck.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=129529

En längre sträcka med blandad körning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-6e5004b22b0b29cdd3104900f2a164d4.jpg

Köping-Eskilstuna enligt skyltad hastighet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-1799729a781ec3ccc8a723bb3a844346.jpg

Konstant 90km/h.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-b5da33d10920cdcf32c78e1fe63da6f4.jpg
Senast redigerat av Evildan (5 juni 2015)

4 190 Inlägg
5 juni 2015
Hade det varit jag som skulle pendla hade jag inte tittat så mycket på ekonomin utan mer på att man skall trivas när man ändå sitter såpass länge i bilen varje dag.

Bilarna du har listat är ju FWD så jag antar att det inte är något problem för dig.

Jag skulle säga Saab 9-3 eller 9-5 alternativt volvo S80. Ja dom drar mer än bilarna du har listat men så himla mycket mer är det inte och dom lär vara krocksäkrare vid tex älgkollisioner än någon av dom andra små bilarna som nämnts.

Evildan har en rad bra argument för prius så vill du köra billigt och ändå en hyfsat stor bil så hade jag kollat närmare på en sådan.

Men hur som helst så kommer du tillbringa mycket tid i bilen och köper du då en bil som du verkligen trivs med istället för den mest ekonomiska så blir turen till och från jobbet höjdpunkten på dagen:)

2 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
Tack för alla tips!!

Jag är en komplett idiot när det gäller bilar, jag vill bara tanka och köra. Jag har i mer än 20 år alltid pendlat till jobbet med cykel, buss eller tåg så att åka bil varje dag är helt nytt för mig.

Självklart vill jag ha en bekväm bil. Vi har också en Audi i hushållet men det är inte jag som står för kostnaderna för den och trots att den är sjukt go att köra och åka i, så kan jag inte motivera en sådan hög ägandekostnad för mig själv (skatt, försäkringar och servicar är horribelt dyra!)

Just Fabia väljer jag bort då jag tycker den är lite för högljudd och "klen" (vid krock). Lupo är definitivt för klen!
Micra - är den verkligen en riktigt krocksäker bil?
Volvo hade varit prefekt men de drar för mycket.
En SUV är FÖR stor, tycker jag. Men det kanske man måste ha om man har älgarna på vägen i vinterväglag?
Prius hade jag i bakhuvudet, den ska jag titta närmare på. Bränsleförbrukningen verkar ju toppenbra! Hur är det med reservdelar/service till Toyota, dyra?

Hur mycket kan jag hosta upp? Tja,  om skicket är bra, det är låga miltal på den och det sedan är låga kostnader för bilen i form av skatt, försäkringar, bränslesnålhet, servicar/reservdelar, då kan jag lägga upp till 130.000 kr.

Fler tips?
Senast redigerat av erikaves (5 juni 2015)

6 655 Inlägg
5 juni 2015
Ford Focus 1.6 tdci.. ? Kolla bara på bilar efter 2011, behöver inte byta partikelfilter (Servicemässigt) då.

De/Dem

356 Inlägg
7 juni 2015
Finns väl rätt mysiga dieselbilar idag som är suv och rätt nya? I vilket fall så kör på en nyare diesel så blir du väl inte missnöjd.

Volvo V50 diesel kostar som en bensinare i skatt och drar 0.5 cirka och är säker bil och rätt så rymlig o trevlig smile

6 655 Inlägg
7 juni 2015
moopith skrev:
Finns väl rätt mysiga dieselbilar idag som är suv och rätt nya? I vilket fall så kör på en nyare diesel så blir du väl inte missnöjd.

Volvo V50 diesel kostar som en bensinare i skatt och drar 0.5 cirka och är säker bil och rätt så rymlig o trevlig smile

Focus HGV rymmer mer, identisk drivlina eftersom V50 bygger på Focus.. Dock har Volvo inte kört fingrarna i Focusens elsystem, så allt funkar. wink

Mer bil för pengarna, något högre vägljud.

De/Dem

356 Inlägg
7 juni 2015
Malheus skrev:
moopith skrev:

Focus HGV rymmer mer, identisk drivlina eftersom V50 bygger på Focus.. Dock har Volvo inte kört fingrarna i Focusens elsystem, så allt funkar. wink

Mer bil för pengarna, något högre vägljud.

Jag skulle ta en V50 alla dagar i veckan den ser betydligt trevligare ut än focusen i min mening och med relativt små medel kan den se väääldigt mysig ut smile Tyvärr tillåter inte ekonomin att man köper en sådan här V50 när man går på anställningsstöd via arbetsförnedringen tyvärr men när ja väl kan så blir de en V50! big_smile

Evildan
8 juni 2015
erikaves skrev:
Tack för alla tips!!

Jag är en komplett idiot när det gäller bilar, jag vill bara tanka och köra. Jag har i mer än 20 år alltid pendlat till jobbet med cykel, buss eller tåg så att åka bil varje dag är helt nytt för mig.

Självklart vill jag ha en bekväm bil. Vi har också en Audi i hushållet men det är inte jag som står för kostnaderna för den och trots att den är sjukt go att köra och åka i, så kan jag inte motivera en sådan hög ägandekostnad för mig själv (skatt, försäkringar och servicar är horribelt dyra!)

Just Fabia väljer jag bort då jag tycker den är lite för högljudd och "klen" (vid krock). Lupo är definitivt för klen!
Micra - är den verkligen en riktigt krocksäker bil?
Volvo hade varit prefekt men de drar för mycket.
En SUV är FÖR stor, tycker jag. Men det kanske man måste ha om man har älgarna på vägen i vinterväglag?
Prius hade jag i bakhuvudet, den ska jag titta närmare på. Bränsleförbrukningen verkar ju toppenbra! Hur är det med reservdelar/service till Toyota, dyra?

Hur mycket kan jag hosta upp? Tja,  om skicket är bra, det är låga miltal på den och det sedan är låga kostnader för bilen i form av skatt, försäkringar, bränslesnålhet, servicar/reservdelar, då kan jag lägga upp till 130.000 kr.

Fler tips?

Reservdelar/service för Toyota är inte dyrt jämfört med Volvo eller tyska premiumship.
däremot går det i regel inte åt så mycket delar utan det 'är mest service och sedan köra obekymrat, speciellt med Priusen.
130000kr då får du dig en genIII Prius i fint och lågmilat skick.
Skatt från år 5 360kr/helår innan dess skattebefriat.
Jag kör min på 3.809l/100km i snitt.
Mer om ekonomi finns här i min blogg:
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=129491

Jag tycker definitivt att du ska kika på en Prius då jag enbart har goda erfarenheter av dom.
Däremot får den inte ha dragkrok.

Sök