2338
Sök

kopplingen på en turbo bil kan nån förklara för mig hur det funkar?

1 268 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
#1
hur funkar detta me kopplingar å så??

finns tydligen olika kopplingar för olika ändamål

om vi tex tar en Volvo S40 2.0T som är chippad vad för koppling skall man skaffa till den för att få ut det bästa av den??

DFFL
9 020 Inlägg
2 juni 2007
#2
ehhh?

EDIT:
Original-kopplingen borde funka utmärkt ifall den bara är chippad.
Senast redigerat av FireTraXX (2 juni 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 268 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
#3
FireTraXX skrev:
ehhh?

EDIT:
Original-kopplingen borde funka utmärkt ifall den bara är chippad.

skall lämna in bilen så dom får kolla på den nästa vecka.... han mekanikern sa att hans bil gick inte som den skulle det berodde på kopplingen hade dom sagt på trimfirman....

Smålänning
7 883 Inlägg
2 juni 2007
#4
Inget fel på originalkopplingen. Brukar hålla ganska långt upp i trimningsgraderna. Sen skaffar man sig en s.k sinterlamellkoppling, som är lite kraftigare... Men då ska man ha trimmat rejält först och ha mycket pengar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 268 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
#5
twin_cam skrev:
Inget fel på originalkopplingen. Brukar hålla ganska långt upp i trimningsgraderna. Sen skaffar man sig en s.k sinterlamellkoppling, som är lite kraftigare... Men då ska man ha trimmat rejält först och ha mycket pengar.

bilen har gått 7600 mil och tror inte kopplingen är bytt nån gång.... sen vete fan hur förra förararna kört den...

med lem
1 925 Inlägg
2 juni 2007
#6
LazerHawke skrev:
FireTraXX skrev:
ehhh?

EDIT:
Original-kopplingen borde funka utmärkt ifall den bara är chippad.

skall lämna in bilen så dom får kolla på den nästa vecka.... han mekanikern sa att hans bil gick inte som den skulle det berodde på kopplingen hade dom sagt på trimfirman....

haha det var det roligaste idag big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

DFFL
9 020 Inlägg
2 juni 2007
#7
LazerHawke skrev:
FireTraXX skrev:
ehhh?

EDIT:
Original-kopplingen borde funka utmärkt ifall den bara är chippad.

skall lämna in bilen så dom får kolla på den nästa vecka.... han mekanikern sa att hans bil gick inte som den skulle det berodde på kopplingen hade dom sagt på trimfirman....

Det är nog hans eget fel skulle jag gissa på.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Smålänning
7 883 Inlägg
2 juni 2007
#8
LazerHawke skrev:
twin_cam skrev:
Inget fel på originalkopplingen. Brukar hålla ganska långt upp i trimningsgraderna. Sen skaffar man sig en s.k sinterlamellkoppling, som är lite kraftigare... Men då ska man ha trimmat rejält först och ha mycket pengar.

bilen har gått 7600 mil och tror inte kopplingen är bytt nån gång.... sen vete fan hur förra förararna kört den...

Är kopplingen slut då så ska nog förra ägaren lära sig köra bil...
Min bil hade den gamla kopplingen med 80% säkerhet gått minst 25000 mil.

Kanske var en gubbe som kryper fram på 6000rpm... finns många i kalmar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

SSS -12
3 217 Inlägg
2 juni 2007
#9
twin_cam skrev:
Kanske var en gubbe som kryper fram på 6000rpm... finns många i kalmar...

Det kallas Volvoraggare, inte gubbar!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

3 Inlägg
2 juni 2007
#10
en kompis farsa är mekaniker, dom fick in en ford som en halvdöv gubbe köpt ny, hade bara rullat strax över 100mil och kopplingen var helt död. han skulle nog ha skaffat en automatare....

40 Inlägg
3 juni 2007
#11
twin_cam skrev:
Inget fel på originalkopplingen. Brukar hålla ganska långt upp i trimningsgraderna. Sen skaffar man sig en s.k sinterlamellkoppling, som är lite kraftigare... Men då ska man ha trimmat rejält först och ha mycket pengar.

Jag har inte mycket pengar men ska inhandla slinter. hoppas på 300 hk och då är det dax att fixa ny koppling.

Brossans v40 trimmad.
där gick kopplingen när han hade 250hk och det var bara några dagar efter han trimmat och bilen gått 6000 mil. Och han kör inte som en kärring/kryper fram och slirar.

Det beror på vad det är för koppling på bilen och hur mycket den klarar av.

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________

23 Inlägg
3 juni 2007
#12
ett alternativ kan ju va å köpa bara sinterlamellen. kanske inte den bästa lösningen enligt kritikerna men den e nog bland dom billigare alternativen. under 2000 spänn på dalhems. de e väl inte så prakitiskt å köra men varje dag. men på en bil som inte rullar mer än några hundra mil per år kan man ju stå ut me att den e lite mer svårkörd.

sen tror jag nog att man kan svarva tryckplattan för att öka bettet ytterligare, men de får du nog kolla upp först me nån som e kung på sånt.
tror knappt att de e värt besväret.

mvh
erganoth



Sök