3138
Sök

Idee till upprop

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 februari 2016
Trådstartare
#1
Vart kan man skicka ett påpekande till biltillverkarna att nu får ni f--mig sluta med att göra bilarna serviceovänliga för oss hemmapulare?
Vi behöver inte bilar med bromsar som styrs med datorhjälp, inte heller oljestickelösa fordon så man måste in till er och gödsla er med en massa pengar !
Vi SKA isåfall ha en typ paddeliknande dator i bilen där man själv kan diagnosticera alla era rent ut sagt dåliga måndagsexemplar till delar som kostar oss alla bilägare dyrt!
Vad säger ni?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

8 883 Inlägg
14 februari 2016
#2
Låter som ett ickeproblem för mig men du kan ju skicka ditt brev till dom tillverkarna som du tycker ska gå tillbaka i utvecklingen.

Eller så köper du en bil som har oljesticka m.m
Senast redigerat av Hamilton (14 februari 2016)

Fotograf på tierpidag.se

Muttley
15 februari 2016
#3
Vilka bilar har inte oljesticka idag ?  Har provat en del nya och de hade smile

Ang handbromsen så är de inget större problem då du kan köpa verktyget själv.


Tror biltillverkarna skrattar åt dig. De har redan släppt vad de måste ang felsökningar runt 2004.

livsnjutare
52 Inlägg
15 februari 2016
#4
Att bilarna idag år 2016 är avsevärt mycket mer "mek-ovänliga" är det väl ingen som kan motsäga. Har själv ägt bilar sedan jag fick mitt körkort 1970 och på den tiden kunde tom jag som har tummen mitt i handen klara av att byta oljefilter, luftfilter, motorolja och tom tändstift. Strålkastarlampor och glödlampor i allmänhet var oftast något man bytte med hjälp av en stjärnskruvmejsel.

Idag är ju sådana bagatelljobb knappast någonting man vågar sig på själv. Biltillverkarna kräver ju underförstått att man tom ska in till verkstad för att byta en strålkastarlampa... oftast för att det är omöjligt att komma åt lampan. Pajar dessutom båda lamporna samtidigt när man är ute på långkörning en mörk natt så är det väl bara bärgning som gäller.

Det största problemet med nyare bilar är att biltillverkarna tvingar oss in i deras svindyra serviceprogram.

En sak håller jag med tkd_rille om - biltillverkarna (hån)skrattar åt oss bilägare!
Senast redigerat av BockenBruse (15 februari 2016)

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse

Muttley
15 februari 2016
#5
BockenBruse skrev:
Att bilarna idag år 2016 är avsevärt mycket mer "mek-ovänliga" är det väl ingen som kan motsäga. Har själv ägt bilar sedan jag fick mitt körkort 1970 och på den tiden kunde tom jag som har tummen mitt i handen klara av att byta oljefilter, luftfilter, motorolja och tom tändstift. Strålkastarlampor och glödlampor i allmänhet var oftast något man bytte med hjälp av en stjärnskruvmejsel.

Idag är ju sådana bagatelljobb knappast någonting man vågar sig på själv. Biltillverkarna kräver ju underförstått att man tom ska in till verkstad för att byta en strålkastarlampa... oftast för att det är omöjligt att komma åt lampan. Pajar dessutom båda lamporna samtidigt när man är ute på långkörning en mörk natt så är det väl bara bärgning som gäller.

Det största problemet med nyare bilar är att biltillverkarna tvingar oss in i deras svindyra serviceprogram.

En sak håller jag med tkd_rille om - biltillverkarna (hån)skrattar åt oss bilägare!

Dock måste jag inflika att om inte en "hemmapulare" klarar av att byta en lampa på en bil som måste av med fronten,  då bör man inte pula med något på en bil helst smile
För så omöjligt är de inte att byta en lampa om bara fronten måste av.

livsnjutare
52 Inlägg
15 februari 2016
#6
tkd_rille skrev:
BockenBruse skrev:
Att bilarna idag år 2016 är avsevärt mycket mer "mek-ovänliga" är det väl ingen som kan motsäga. Har själv ägt bilar sedan jag fick mitt körkort 1970 och på den tiden kunde tom jag som har tummen mitt i handen klara av att byta oljefilter, luftfilter, motorolja och tom tändstift. Strålkastarlampor och glödlampor i allmänhet var oftast något man bytte med hjälp av en stjärnskruvmejsel.

Idag är ju sådana bagatelljobb knappast någonting man vågar sig på själv. Biltillverkarna kräver ju underförstått att man tom ska in till verkstad för att byta en strålkastarlampa... oftast för att det är omöjligt att komma åt lampan. Pajar dessutom båda lamporna samtidigt när man är ute på långkörning en mörk natt så är det väl bara bärgning som gäller.

Det största problemet med nyare bilar är att biltillverkarna tvingar oss in i deras svindyra serviceprogram.

En sak håller jag med tkd_rille om - biltillverkarna (hån)skrattar åt oss bilägare!

Dock måste jag inflika att om inte en "hemmapulare" klarar av att byta en lampa på en bil som måste av med fronten,  då bör man inte pula med något på en bil helst smile
För så omöjligt är de inte att byta en lampa om bara fronten måste av.

På något sätt känns det ungefär som att man måste lyfta av toppen för att fylla på motorolja... hahaha...

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse

Muttley
15 februari 2016
#7
BockenBruse skrev:
tkd_rille skrev:
BockenBruse skrev:
Att bilarna idag år 2016 är avsevärt mycket mer "mek-ovänliga" är det väl ingen som kan motsäga. Har själv ägt bilar sedan jag fick mitt körkort 1970 och på den tiden kunde tom jag som har tummen mitt i handen klara av att byta oljefilter, luftfilter, motorolja och tom tändstift. Strålkastarlampor och glödlampor i allmänhet var oftast något man bytte med hjälp av en stjärnskruvmejsel.

Idag är ju sådana bagatelljobb knappast någonting man vågar sig på själv. Biltillverkarna kräver ju underförstått att man tom ska in till verkstad för att byta en strålkastarlampa... oftast för att det är omöjligt att komma åt lampan. Pajar dessutom båda lamporna samtidigt när man är ute på långkörning en mörk natt så är det väl bara bärgning som gäller.

Det största problemet med nyare bilar är att biltillverkarna tvingar oss in i deras svindyra serviceprogram.

En sak håller jag med tkd_rille om - biltillverkarna (hån)skrattar åt oss bilägare!

Dock måste jag inflika att om inte en "hemmapulare" klarar av att byta en lampa på en bil som måste av med fronten,  då bör man inte pula med något på en bil helst smile
För så omöjligt är de inte att byta en lampa om bara fronten måste av.

På något sätt känns det ungefär som att man måste lyfta av toppen för att fylla på motorolja... hahaha...

Haha riktigt så långt är de icke ännu.   Är väl ett par modeller du måste skruva av hela framdelen för att komma åt motorn. De kan jag hålla med om är knepigt faktiskt smile  Fylla på olja ska man ju iallafall kunna göra.

livsnjutare
52 Inlägg
15 februari 2016
#8
tkd_rille skrev:
BockenBruse skrev:
tkd_rille skrev:

Dock måste jag inflika att om inte en "hemmapulare" klarar av att byta en lampa på en bil som måste av med fronten,  då bör man inte pula med något på en bil helst smile
För så omöjligt är de inte att byta en lampa om bara fronten måste av.

På något sätt känns det ungefär som att man måste lyfta av toppen för att fylla på motorolja... hahaha...

Haha riktigt så långt är de icke ännu.   Är väl ett par modeller du måste skruva av hela framdelen för att komma åt motorn. De kan jag hålla med om är knepigt faktiskt smile  Fylla på olja ska man ju iallafall kunna göra.

Jag tror (misstänker) att det bara är en tidsfråga innan de ackrediterade/auktoriserade bilverkstäderna helt och hållet får 100% rättighet på allt som ska göras på bilen. Allt ifrån att byta glödlampa till att fylla på motorolja, spolarvätska till att fylla på luft i däcken till att spruta på lite rostskyddsmedel på karossen där grussprut nött lite rostskydd.
Kan väl iof sig tänka mig att vinsterna på en nybilsförsäljning inte är så där extremt stor men bara för den skull skjuta över hela vinstintaget på servicedelen blir ju också fel.

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse

Muttley
15 februari 2016
#9
BockenBruse skrev:
tkd_rille skrev:
BockenBruse skrev:

På något sätt känns det ungefär som att man måste lyfta av toppen för att fylla på motorolja... hahaha...

Haha riktigt så långt är de icke ännu.   Är väl ett par modeller du måste skruva av hela framdelen för att komma åt motorn. De kan jag hålla med om är knepigt faktiskt smile  Fylla på olja ska man ju iallafall kunna göra.

Jag tror (misstänker) att det bara är en tidsfråga innan de ackrediterade/auktoriserade bilverkstäderna helt och hållet får 100% rättighet på allt som ska göras på bilen. Allt ifrån att byta glödlampa till att fylla på motorolja, spolarvätska till att fylla på luft i däcken till att spruta på lite rostskyddsmedel på karossen där grussprut nött lite rostskydd.
Kan väl iof sig tänka mig att vinsterna på en nybilsförsäljning inte är så där extremt stor men bara för den skull skjuta över hela vinstintaget på servicedelen blir ju också fel.

De tror knappast jag i med att en del bilmärken har försökt med det. Men de förlorade.

Tar du tex chrysler så blev de tvungna att ändra om felsökningen i deras bilar efter 2005, man kunde enbart felsöka ABS med chryslers utrustning, dvs att man kunde inte köra inom vilken verkstad som helst,  jag hade tyvärr en gammal som strulade.
Men du kan använda vanlig obd på de idag smile

Så tror knappast att de får rätt i den saken.

5 127 Inlägg
17 februari 2016
#10
Alltså jag måste vara speciell, anser inte att någon av dom bilar jag stött på har vart speciellt svåra att skruva med. Jobbar som bilmek och törs påstå att mycket är enklare tack vare modern teknik.
Tex felsökning. Med en enkel obd läsare så går väldigt mycket att göra själv och kombinerar man det med google så brukar mycket kunna lösa sig.
Felsöker tex hellre en ny Mercedes som går dåligt än en b20 med krånglande förgasare.
Att det skulle vara svårare att byta tex olja och filter på en bil idag än på en gammal bil har ja inte märkt. Lite trängre kanske men inte svårt.

Lika så med lampbyten, sällan det är stora problem så länge dom ej har xenon.
Fast en xenonlampa går sällan bara sönder utan förvarnar ett tag innan när den lyser rosa.

Vist har det blivit trängre osv på bilarna men det är nog lika mycket dom som köper bilarnas fel. Ville ingen ha små kompakta bränslesnåla bilar så blev dom inte häller lönsamma att tillverka.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 398 Inlägg
18 februari 2016
#11
mb pucken,, du har fel,, det ENDA bra med nya bilar är just obd,, men databoxar till allt å bara kostar fläsk å laga

https://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4


Forummoderator
10 576 Inlägg
18 februari 2016
#12
tkd_rille skrev:
Vilka bilar har inte oljesticka idag ?

Varför sträva efter någonting som kräver övervakning av oljenivåer? Bilen nedan har ingen oljesticka. Den behöver heller inte servas för att garantier skall gälla. Det är steg i rätt riktning!

http://media.caranddriver.com/images/14q4/638369/2015-tesla-model-s-p85d-first-drive-review-car-and-driver-photo-648964-s-original.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Saabifierad
2 031 Inlägg
18 februari 2016
#13
Det är en fin idé till ett upprop, men så länge det finns kunder som köper bilar som inte går att meka själv med och inte reagerar kommer biltillverkarna fortsätta att tillverka mer och mer mekovänligare bilar.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

7 398 Inlägg
18 februari 2016
#14
en tanke,, skulle inte du passa på att tjäna pengar på något?? joo förmodligen,,

Det är just det tillverkarna /märkeskedjorna är ute efter,, att tjäna så mkt de kan på varje bil de tillverkar,, därav mkt krånglig elektronik bland annat,, som faktiskt ej behövs i endel fall,, men genererar fel som kunden MÅSTE återgärda för att få bilen funktionsduglig


Muttley
18 februari 2016
#15
torpis skrev:
tkd_rille skrev:
Vilka bilar har inte oljesticka idag ?

Varför sträva efter någonting som kräver övervakning av oljenivåer? Bilen nedan har ingen oljesticka. Den behöver heller inte servas för att garantier skall gälla. Det är steg i rätt riktning!

http://media.caranddriver.com/images/14 … iginal.jpg

Den var ganska självklar wink  Menar fosildrivna omoderna bilar.

* Voff voff *
10 637 Inlägg
28 februari 2016
#16
Är det bara jag som tycker det blivit enklare...?

Min första bil var en Volvo 760 GLE -88. Jag vet inte en endaste sak som var lättare att byta/laga på den än på min nuvarande Volvo V70 -11...?!

Byta lampor? Enkelt på 760 och extremt enkelt på V70...

Byta olja? Iofs inget jag kommer göra själv eftersom jag vill ha stämpel i boken, men tämligen bökigt att byta filter på 760 och extremt enkelt med rätt verktyg på V70...

Byta bromsar? Enkelt på såväl 760 som på V70...

Och nej, min V70 har ingen oljesticka. Dock är det plättlätt att få fram nivån på displayen i bilen, utan att ens öppna huven... Blir nivån för låg mellan gångerna man kollar så tänds ett varningsmeddelande. Enkelt och smidigt!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (28 februari 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Muttley
28 februari 2016
#17
Brådhis skrev:
Är det bara jag som tycker det blivit enklare...?

Min första bil var en Volvo 760 GLE -88. Jag vet inte en endaste sak som var lättare att byta/laga på den än på min nuvarande Volvo V70 -11...?!

Byta lampor? Enkelt på 760 och extremt enkelt på V70...

Byta olja? Iofs inget jag kommer göra själv eftersom jag vill ha stämpel i boken, men tämligen bökigt att byta filter på 760 och extremt enkelt med rätt verktyg på V70...

Byta bromsar? Enkelt på såväl 760 som på V70...

Och nej, min V70 har ingen oljesticka. Dock är det plättlätt att få fram nivån på displayen i bilen, utan att ens öppna huven... Blir nivån för låg mellan gångerna man kollar så tänds ett varningsmeddelande. Enkelt och smidigt!

//Brådhis

Gå till v70 -06 så är de ett helvete att byta lampor både fram och bak :p   Har man rejäla händer så får man räkna med att skava ut fingrarna.

* Voff voff *
10 637 Inlägg
29 februari 2016
#18
tkd_rille skrev:
Brådhis skrev:
Är det bara jag som tycker det blivit enklare...?

Min första bil var en Volvo 760 GLE -88. Jag vet inte en endaste sak som var lättare att byta/laga på den än på min nuvarande Volvo V70 -11...?!

Byta lampor? Enkelt på 760 och extremt enkelt på V70...

Byta olja? Iofs inget jag kommer göra själv eftersom jag vill ha stämpel i boken, men tämligen bökigt att byta filter på 760 och extremt enkelt med rätt verktyg på V70...

Byta bromsar? Enkelt på såväl 760 som på V70...

Och nej, min V70 har ingen oljesticka. Dock är det plättlätt att få fram nivån på displayen i bilen, utan att ens öppna huven... Blir nivån för låg mellan gångerna man kollar så tänds ett varningsmeddelande. Enkelt och smidigt!

//Brådhis

Gå till v70 -06 så är de ett helvete att byta lampor både fram och bak :p   Har man rejäla händer så får man räkna med att skava ut fingrarna.

Iofs sant... Iaf på bensinarna. På dieslarna är det inga problem. Men ja, du har förstås en poäng, även om det säkert som motpol går att hitta en äldre bil med jobbigt placerade glödlampor. smile

Poängen från min sida är iaf att det inte blivit krångligare. Då gällde att man, precis som nu, hade kunskapen om vad man höll på med. Idag vet väl knappt någon hur man använder en choke, men å andra sidan är det ingen som saknar den "enkelheten" i motorstyrningen utan man är nog mest tacksam över att insprutningen sköter det själv.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
29 februari 2016
#19
BockenBruse skrev:
Idag är ju sådana bagatelljobb knappast någonting man vågar sig på själv. Biltillverkarna kräver ju underförstått att man tom ska in till verkstad för att byta en strålkastarlampa... oftast för att det är omöjligt att komma åt lampan. Pajar dessutom båda lamporna samtidigt när man är ute på långkörning en mörk natt så är det väl bara bärgning som gäller.

Det största problemet med nyare bilar är att biltillverkarna tvingar oss in i deras svindyra serviceprogram.

En sak håller jag med tkd_rille om - biltillverkarna (hån)skrattar åt oss bilägare!

Att båda lamporna pajar samtidigt eller med så kort intervall känns inte som något vanligt fenomen.

Hur blir du tvingad in i biltillverkarnas serviceprogram? Du köper ju vilken bil du vill, och du servar den var du vill.

granadadr skrev:
en tanke,, skulle inte du passa på att tjäna pengar på något?? joo förmodligen,,

Det är just det tillverkarna /märkeskedjorna är ute efter,, att tjäna så mkt de kan på varje bil de tillverkar,, därav mkt krånglig elektronik bland annat,, som faktiskt ej behövs i endel fall,, men genererar fel som kunden MÅSTE återgärda för att få bilen funktionsduglig

Det verkar ju sjukt korkat att göra tvärtom, inte tjäna pengar på bilarna man tillverkar. Det provade Saab i många år, men det gick ju sådär.

/Mattias

5 127 Inlägg
29 februari 2016
#20
Är nog lika bra att många inte kan byta lampor själv på sina bilar då jag tycker var och varannan bil åker med bländande lykta/lyktor som garanterat lampan sitter fel i.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök