3516
Sök

Bränsleförbrukning volvo 940 chiptrimning?

68 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej har en volvo 945:a automatare , fulltrycksturbo 97:a. För tillfället helt orginal. Motorn renoverad med nya packningar vid 19000mil i somras. Motorn alltid välservad. Jag tänkte slänga på ett jt 3 tums system hela vägen från turbon med sportcat och två dämpare. Sen ett bsr optiflow. Och ett chip från Autoteck? Hur mycket kommer detta att göra på bränsleförbrukningen? Vill ju inte att bilen ska dra sjukt mycket mer soppa? Kan ju tillägga att jag nu vid lung landsvägskörning ligger på 0,8-0,9L/m.

Säger bara en sak det ska va VOLVO!

Turbobonde
277 Inlägg
6 februari 2013
#2
volvo_forever skrev:
Hej har en volvo 945:a automatare , fulltrycksturbo 97:a. För tillfället helt orginal. Motorn renoverad med nya packningar vid 19000mil i somras. Motorn alltid välservad. Jag tänkte slänga på ett jt 3 tums system hela vägen från turbon med sportcat och två dämpare. Sen ett bsr optiflow. Och ett chip från Autoteck? Hur mycket kommer detta att göra på bränsleförbrukningen? Vill ju inte att bilen ska dra sjukt mycket mer soppa? Kan ju tillägga att jag nu vid lung landsvägskörning ligger på 0,8-0,9L/m.

Marginellt skulle jag säga. Om jag har förstått rätt så går motorn på lambdan när man kör med låg belastning, typ håller hastigheten eller ligger på tomgång. Och motorn sprutar ju bara in den mängden soppa som den behöver så blandningen mellan luft blir rätt.

Men om du är gasglad, ojdå ja då sticker det om den är trimmad! cool

In rust we trust!

773 Inlägg
6 februari 2013
#3
volvo_forever skrev:
Hej har en volvo 945:a automatare , fulltrycksturbo 97:a. För tillfället helt orginal. Motorn renoverad med nya packningar vid 19000mil i somras. Motorn alltid välservad. Jag tänkte slänga på ett jt 3 tums system hela vägen från turbon med sportcat och två dämpare. Sen ett bsr optiflow. Och ett chip från Autoteck? Hur mycket kommer detta att göra på bränsleförbrukningen? Vill ju inte att bilen ska dra sjukt mycket mer soppa? Kan ju tillägga att jag nu vid lung landsvägskörning ligger på 0,8-0,9L/m.

hade en 745 med 940 ft motor steg 2 trimmad endast och ja gasglad som man är klarade sig en full tank ca 35-40 mil big_smile lugn körning cirkus 55-60 mil så beror på foten


305 Inlägg
6 februari 2013
#4
Som sagt, vid lugn körning blir det ingen förändring (evt en liten omätbar förbättring iom lite lägre motstånd).

Trimma på bara! smile


68 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#5
Okej. Men vid lung körning skulle man kunna få ner den ngt då? Typ om ligger landsväg? Och om jag har fattat det rätt så vid normal körning ska det inte skilja så mycket?

Säger bara en sak det ska va VOLVO!

1 484 Inlägg
11 mars 2016
#6
Lyfter tråden en smula då även jag har köpt mig en FK med automat.. Vad tror ni om snittförbrukning med chip? :)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

2 306 Inlägg
12 mars 2016
#7
skrotnisse89 skrev:
Lyfter tråden en smula då även jag har köpt mig en FK med automat.. Vad tror ni om snittförbrukning med chip? smile

Beror ju såklart på hur du använder högerfoten, men innan jag rev ner min motor räknade jag på runt 1.2l/mil, och då rastade jag bilen rätt rejält då och då och körde en del i stan. Dock beror det självklart också på motorns skick i övrigt. En långresa jag gjorde (80 mil enkel resa) slog jag ut tankningarna på milen och fick ut 0.71l/mil, men det var i princip bara lugn körning i motorvägs/landsvägsfart (mellan 100-120) hela tiden.


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök