3287
Sök

Köpråd Min Första Bil

1 354 Inlägg
11 september 2016
Evildan skrev:
Mack855 skrev:
Evildan skrev:
Jag avråder från en Golf eller någon VAG-produkt över huvud taget då du inte är mej kunnig. Ofta en massa små elfel eller på Golf rostskador i framvagnsbalkar för att nämna två ting av flera.
Honda som föreslagits är i regel väldigt pålitliga bilar likaså Toyota eller vad fan som helst från Asien krasst sett.
Tyska bilar med lite premiumkänsla kan locka såklart men en halvny sådan släde med rött höga miltal och några ägare med begränsad budget (läs snorungar som kört skiten ur bilen) kommer säkrare än ett lockbrev från postkodmiljonären.
En gammal -80 tals Benz är i regel driftsäker men rosten har för din budget gjort sitt med bilen om du inte hittar ngn fin 190 eller 200 dvs.

Säg som det är Evildan du tycker inte om VAGs motorer lol

Jodå, så länge dom är av luftkyld typ och har hela kammare.

Förresten, det är också skräp trots ett underbart motorljud.
Varför?
*Oljerening med ett nät vara maskor släpper igenom mindre länder.
*Ett kylsystem som är otillräckligt för svenska somrar då dom gärna värmenyper.
*Vevhusventilation som gärna sätter igen...vissa saker ändras inte bara för att det är ett nytt millennium.

Vilket jävla rappel detta företag lurat på okunniga individer i över 60 år. Men jag lyfter ändock på hatten för att företaget just lyckas med detta.

lollol Allvarligt talat så hade jag en golf 1.6 sugmotor som första bil av årsmodell -03 vilken min mor tog över när jag köpte annan bil och den har haft lite elfel ja men absolut inga stora. Bromskontakten över pedalstället, någon givare till oljenivån och tyvärr så fick vi byta växellådan på den av den anledningen jag skrev som första inlägg i tråden, annars har motorn fungerat klockrent. Den har alltså i skrivande stund varit i familjen i 5 år och det är dom sakerna som gått sönder utöver vanligt slitage. D.v.s bromsar, lampor och vanlig service. Så vi har inga direkt dåliga erfarenheter av just golf. smile

Edit/ tillägg: Har sagt att direkt morsan inte vill ha den kan jag ta tillbaka den lol
Senast redigerat av Mack855 (11 september 2016)

7 Inlägg
12 september 2016
Trådstartare
Mack855 skrev:
ChosenOne skrev:
Mack855 skrev:
Man kan köpa mycket skräp mellan 5-20k också Benny big_smile Köpte en 850 kombi för 17k en gång som gick sönder i snitt en gång i månaden big_smile

Ett tips till TS från min sida är att sikta in dig på en golf 3 eller 4 med hyfsade mil och servicebok. Finns mycket styling att välja på för hyfsad peng, intresset för vw är ganska stort så du kan få hjälp på gti-klubben(?) om du inte kan klura ut det själv och en haynes-bok på svenska finns att få tag. Det enda jag tycker är riktigt viktigt om du kollar på en golf är att lägga i backen och lyssna när du backar om det kluckar när du backar. Kluckar den är backdrevet trasigt = ingen rolig historia att byta eller speciellt billiga annars är dom "vanliga" felen som dyker upp relativt billiga och enkla att fixa själv.

För att inte skrämma upp TS så ska jag berätta vad jag menar med vanliga fel, samma fel som uppstår. Absolut inte på alla tillverkade modeller men mer förekommande än en läckande kylslang under insuget.

Lycka till i letandet!

Hur många mil är hyfsade mil? 10-20k? tack så hemskt mycket för dina tips du smile

Min första bil var en golf av årsmodell 2003 med 9k mil på mätaren om jag inte missminner mig, den fick jag för 28" så för din budget kan du absolut få en som gått dryga 15k mil eller något. Och det du ska kolla på är serviceboken, hur ofta är den servad? Varje service ska innehålla olja+oljefilter byte. Vag kör på 3000 mil eller vartannat år har jag för mig minst, men det är skitbra om den har servats oftare. Känn på bromsklotsarna hur nya dom är (tjockleken). Kolla mönsterdjup på däck, provkör den. När du provkör så känn om det är glapp i styrning, koppling ja känn så att allt känns som det ska bara, inga konstiga missljud osv.

Och, lyft på oljelocket och kolla så att undersidan av locket inte har vitt kladd på sig som påminner om smegma. Kolla dessa saker oavsett vilken bil du tittar på. Sen finns det väl alltid saker man ska vara extra noggran på med olika märken. Dock kan inte jag allt, har själv gått på magkänsla och hur bilen känts under provkörning och hittills har bara en av fem bilar varit ett dåligt köp. Återigen lycka till smile

Tack så hemskt mycket för alla dina råd! Jag har varit upptagen under helgen och inte hunnit svara. Lutar sig starkt mot en golf 3 nu.. Men så finns det lite blandade åsikter om just den modellen också.. Hmm. Får väl gå och titta på en och känna efter själv smile

7 Inlägg
12 september 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
En Golf 3/4 är inte fel alls. Ju nyare bil, ju bättre krocksäkerhet. Vilket dina föräldrar borde uppskatta. Du fattar vinken...
Detta betydde att jag fick mig en Audi 100 1.8 -88 när jag fick mitt körkort 1992. Stor säker bil - liten motor.

En Golf mk4 fanns cirka 1998-2004. Den innehåller mycket elektronik (Om man jämför med min förstasläde som var relativt ny, då)

Allt är datorstyrt och startspärr finns. Bra med tanke på försäkringskostnad. Å andra sidan så är det så att alla bilar i dagens läge är byggda på detta sätt. Då behöver en OBDII-läsare och ett bra program till datorn som kan kommunicera med bilen. Lika bra du lär dig från grunden, för så är det idag. Vi gamla gubbar må tycka det är skit men även jag har uppkopplat bilfan mot en dator/android.

Du kan givetvis köpa dig en Corolla DX -87 med rak drivlina och bakhjulsdrift samt inget konstigt under huven. Skitkul på vinterväg för övrigt. Då kan du lära dig meka "old style" men vad är det värt...

En Mercedes 300D W124 -86 ge dig en skattebefriad bil med en stor 3-liters diesel på 109hk under huven. Allt är "analogt". Dessutom är den skattebefriad... Försäkring är löjlig bara. Fast de är rostiga allihop.

BMW, Audi för 20 papp skulle jag undvika. De må vara premiumbilar men krånglar gör de. Gärna och ofta. Fast en gubbkörd BMW 740iA -96? Nu blev jag själv sugen... Automat dock. Börjar du med den ovanan är du fast.

En bil med OBDII-läsning kan du ha mycket kul med. Kolla plattan på min Yaris med 1-litersmaskin på 68hk...

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/395595/395595-3749739.jpg

Kanon, bra att veta! Lite svårt att hänga med om QBDII-läsning. Får kolla in det. Automatare vill jag helst undvika just av det skälet som du nämnde..

Sök