Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
tack för att du finns
btw så verkar avensis vara en riktig skitbil om man ska gå efter statistiken... vem fan vågar köpa en bil där var femte motor rasar ?
Var femte motor rasar inte på en Avensis! Poängen med mitt inlägg var just att fakta och statistik inte är så lätt att tolka, och att det oberoende försäkringsbolagets statistik absolut inte är så glasklar eller svart och vit. Ett problem är att de inte redovisar sin metod till fullo eller egentligen i någon utsträckning alls, men om vi antar att de räknar statistik rakt av:
Säg att Warranty Direct försäkrar 1000st. Avensis. Av de 1000st. så drabbas 100st. av ett fel och av de hundra så har 20st. drabbats av ett motorproblem. Nu är de här siffrorna tagna direkt ur luften, eftersom WD inte redovisar dem (vilket är ett av problemen jag ville påpeka) så kan vi inte veta hur det ser ut. Men relativ statistisk frekvens är det absoluta antalet observationer av en specifik händelse (motorproblem, 20st.) dividerat på det totala antalet observerade händelser (100st. fel)
Det är (förmodligen) vad siffran 20% står för, att av antalet fel som drabbade ägarna var 20% relaterade till motorn, inte att 20% av alla Avensis drabbas av motorproblem. Det totala antalet motorproblem blir i mitt påhittade exempel istället tjugo av tusen bilar, en mycket bättre siffra än var femte bil.
Inget illa menat mot dig som vågade ställa frågan. Men problemet är om någon missuppfattar, och tolkar det som att motorn kastar in handduken på var femte Avensis för att någon annan har presenterat statistiken som om så vore fallet. Eller om det uppfattas som att BMW är en skitbil för att WD har gett den index 232 mot 59 för Avensis. Hur mycket skiljer det egentligen mellan index 59 och 232? I genomsnitt ett fel per år på var tionde bil? Ett fel per år på varje BMW i snitt? Eller tio fel per år på varje BMW i snitt?
För om skillnaden är liten i praktiken kanske den helt eller delvis kan förklaras av yttre faktorer, och om hundra Toyotaägare (med en för dem representabel körstil) byter bil med hundra stereotypa BMW-ägare kanske (i teorin) BMW E39 hade slagit till med ett index 45 medan Toyotas index hade stigit. Vem vet?