2937
Sök

BMW E39 - Funkar den som daglig bil?

59 Inlägg
30 december 2016
Trådstartare
#1
Godmorgon! Nu när man fått erbjudande att börja jobba heltid så behöver jag skaffa mig en skön bil igen! Kommer köra ca 3 mil fram och tillbaka till jobbet (90% är motorväg) och har blitt helt såld på alla BMW E39.

Men vilken motor är bäst lämpad för att ha den som en alldaglig bil att cruisa på motorvägen med? Läst på lite och tydligen är inte V8:orna alltför bränsleslukande, men med min budget (30k) så blir det kanske svårt att hitta en fräcsh med bra miltal? Finns många fräsha 523:or och 520i som jag tycker låter lovande, men har inte provkört någon ännu så vet inte riktigt hur de känns.

Tacksam för svar smile

88 Inlägg
30 december 2016
#2
3 mil och du ska köpa en 5-serie?

Känns som att du iom din fasta anställning ser en möjlighet till att köpa en frän bil, och att du inte alls är ute efter en vettig pendlarbil.

Hur kan du ens överväga en V8 att pendla med? Tror du att bensinförbrukningen är den enda kostnaden? En e39 oavsett motor väger bly och är DYR att försäkra och reparera. Skatten har jag inte den blekaste om men den är väl inte skitlåg.


Köp någon Golf så slipper du lägga hela lönen på försäkring, bensin och skatt.

1 193 Inlägg
30 december 2016
#3
dumfrog skrev:
3 mil och du ska köpa en 5-serie?

Känns som att du iom din fasta anställning ser en möjlighet till att köpa en frän bil, och att du inte alls är ute efter en vettig pendlarbil.

Hur kan du ens överväga en V8 att pendla med? Tror du att bensinförbrukningen är den enda kostnaden? En e39 oavsett motor väger bly och är DYR att försäkra och reparera. Skatten har jag inte den blekaste om men den är väl inte skitlåg.


Köp någon Golf så slipper du lägga hela lönen på försäkring, bensin och skatt.

Så förbannat snordyra är de inte. Då ska man hitta ett tattarkört exemplar med växellåde-ras, slirande koppling och kamkedje-rassel.

De kostar ungefär som en äldre V70. Inte billigt, men inte övermänskligt dyrt heller. Vill du ha en 5 serie så ska du inte köpa en Golf bara för att de är billigare.

BMW med V8 för 30 000kr är lite som att be om problem så skippa det och titta på en fin 523i eller 525i. Gärna automat för att minska risken för växellådetrassel.
Senast redigerat av Cracksoup (30 december 2016)


Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2016
#4
Alla bilar går att använda som vardagsbilar, inklusive Aston Martin eller en Bugatti från 1929. Kruxet är hur mycket de kostar att köra - i verkligheten.

Pengarna till inköpet av bil är en sak, att hålla den rullande är en annan, precis som dumfrog är inne på. Men visst, har du råd att köpa en "ballare bil" så gör det och hoppas på det bästa, emellertid finns det alltid en större risk (överhängande) att du kommer få ställa bilen och åka buss förr eller senare för att du inte har råd med den.

Därför är tråkigare alternativ smartare. Men kom ihåg en viktig sak, den är bara tråkigare tills din eventuella "ballare bil" går sönder. Då blir nämligen den balla bilen fruuuktansvärt tråkig...

Prioriteringar...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 121 Inlägg
30 december 2016
#5
Att hitta en fräsch E39 för 30k är inte alls svårt egentligen men bilarna börjar bli till åren. Driftskostnaderna på en 540 är inte så höga i mina ögon men allt beror på vad man jämför med, försäkring är något dyrare. Skillnaden i bränsleförbrukning mellan en 540 och en 523 är inte enorm.


Evildan
30 december 2016
#6
caromania skrev:
Alla bilar går att använda som vardagsbilar, inklusive Aston Martin eller en Bugatti från 1929. Kruxet är hur mycket de kostar att köra - i verkligheten.

Pengarna till inköpet av bil är en sak, att hålla den rullande är en annan, precis som dumfrog är inne på. Men visst, har du råd att köpa en "ballare bil" så gör det och hoppas på det bästa, emellertid finns det alltid en större risk (överhängande) att du kommer få ställa bilen och åka buss förr eller senare för att du inte har råd med den.

Därför är tråkigare alternativ smartare. Men kom ihåg en viktig sak, den är bara tråkigare tills din eventuella "ballare bil" går sönder. Då blir nämligen den balla bilen fruuuktansvärt tråkig...

Prioriteringar...

https://i.ytimg.com/vi/5ZnKf8tdP2Y/hqdefault.jpg

5 111 Inlägg
30 december 2016
#7
Klart det funkar, är en Svenssonbil som vilken Volvo eller Saab som helst och inget märkvärdigt alls.


1 193 Inlägg
30 december 2016
#8
Volvo544special65 skrev:
Klart det funkar, är en Svenssonbil som vilken Volvo eller Saab som helst och inget märkvärdigt alls.

Exakt.

Tips till TS: Åk och prova! Om du själv känner dig osäker, ta med någon som kan bilar bättre. Känns den bra och allt verkar vara i sin ordning, så är det fortfarande en gammal bil där mycket  kan gå sönder. Precis som vilken annan gammal bil som helst.


4 261 Inlägg
30 december 2016
#9
lol nu har alla experter sagt sitt och skrämt upp ts ordentligt att det enda han tänker på nu är en clio eller 740-940.  Drick lite te nu Ts och samla dina nerver, alla kan fan lugna ner sig lite.  spelar inge roll vad du skaffar för runt 30k saker kommer att gå sönder. E39 är absolut inget dåligt val, 520-523 kommer inte vara så roliga att köra alls så kolla minst efter 525-28-30. kryllar fullt med dom både manuel och automat till ok priser. Gå helt efter skick mekaniskt , skit i smårepor och rostbublor, det mesta går att fixa om man sparar lite pengar. Inte så dyr försäkring eller skatt, nästan samma som på nyare bilar, skroten har massor med reservdelar billigt.  bli inte avskräkt av alla experter här, alla är skitbilar och alla går sönder, köp du en fin e39, ha lite pengar sparade och det kommer att gå bra.  Pendlar sj 3 mil fram o tbax och är inga problem alls med bensin. drar runt litern som alla andra bilar med 3 liters motor.  som är nästan 20 år gammal^ även om du vill ha v8 så äre inga problem, kolla bara att kedja inte låter och att kylaren är bytt.  om kylaren är inte bytt så kan du nästan börja spara pengar för att byta den,  om du hör kedjerassel så stick därifrån eller pruta ner skitet för kostnaden av kedjebyte, 6orna har inga problem med kedjan, har aldrig hört om fall av det iaf.

lycka till och fråga gärna ifall du undrar nått!

5 700 Inlägg
30 december 2016
#10
Som redan påpekat en E39a är en vanlig bil så finns ingen anledning att den inte skulle funka att ha som bruksbil.
En 523 är säkerligen ett vettigt val, 2,5L rak sexa med 170hk på pappret (dom ger oftast närmare 190hk i verkligheten) så försäkringen blir billigare än en 525 med samma motor fast ostrypt med 191hk på pappret.

En 540 däremot så kostar sakerna mer när det går sönder, dyrare försäkring, dyrare skatt, fler tändstift, mer olja m.m
Dyrare i driftskostnad så att säga, dom är ju inte heller sällan lugnt körda.
Men visst vill du ha en 540 och har ekonomin både att köpa och underhålla den så den är trafiksäker så visst kör på, allt beror ju på vad man prioriterar här i livet.

Kan du skruva själv så är ingen bil svindyr att underhålla då det i princip bara är delarna som kostar. Speciellt på lite mer motorstarka/exklusiva fordon med mycket utrustning och stora motorer, där är oftast arbetskostnaden bra mycket högre än på de med mindre motor och utrustning just för att reparationerna tar längre tid.


Forummoderator
18 038 Inlägg
30 december 2016
#11
Vi hade en 523iA "Shadow edition nr. 40" -99. Den gick utmärkt att pendla i och drog inte mycket soppa. AC kyler ordentligt i dessa! Bra ljud i stereon om man hittar rätt släde. Vi fick byta ut termostathus och lite annat då detta är tillverkat i plast. Inte dyrt. Under 10000:-.

Rekommenderar en 523 automat med känd historik. Trevlig kebabburk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 754 Inlägg
30 december 2016
#12
Som skrivet av många andra :
Kolla på 523 då de brukar vara körda rätt så snällt men har ändå 193hk.
Ta även med dig någon som vet vad man ska kolla på.
Se till att kolla så att det inte är vatten i oljan och vice versa, samt så att det inte bubblar i expansionskärlet.

Bränsleförbrukning är orelevant när man sitter i en bil man vill ha.
T.ex så kör man ju hellre en härlig bil som sörplar i sig 1.5L milen än en Micra eller annat skräp som drar 0.6.

Up the RA

Svetsare
1 183 Inlägg
30 december 2016
#13
Kolla även länkage i fram å bakvagn.
Massa länkarmar bak som inte bes bryr sig om. Sliter massa däck. Men i överlag så äter bmw bak däck även om hjulinställningen är rätt.

Byta länkarmar å bussningar i bakvagn är inte dyrt men massa jobb är de.

Även en hel del el i dessa skönheter som kan krångla.

(Bara fantasin sätter gränserna)

Evildan
30 december 2016
#14
Jag som tydligen har en avog inställning till bilägandet kör hellre som bruksbil en tråkig bil än skruvar en ball bil för att ta mig till jobbet.
Nu har jag iofs en både tråkig och opålitlig kärra för närvarande men så har jag endast 3km till jobbet och en pålitlig
https://www.smartcyklar.se/media/catalog/product/cache/0/image/163b81649b7ef7bc8a00b0066e59ae0a/y/m/ymc747__01_tarfek_svart-979x600_3.png
Senast redigerat av Evildan (30 december 2016)

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2016
#15
Evildan skrev:
...cykeljävel...

Nä, fan, tråkig du är Evil. Negativ etc. Egentligen har ju Panda rätt, ta en kopp te. Alla bilar med 20 år på nacken är ju ändå skitbilar och går sönder, kommer kosta som fan vad man än köper. Din Crescent kommer säkert även den kosta 35.000 när något händer med Shimanoskiten.
Senast redigerat av caromania (30 december 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
30 december 2016
#16
hehe gaspassat? really? och dsg dessutom?  behöver ja fortsätta? eller lämnar det så. Finns inget som heter  billigt billägandet eller att bilen inte kommer att krångla, vet inte om man safe:ar och köper bara toyota eller kia med 7 års garanti. Resten av skitarna kommer att krångla garanterat förr eller senare,  köper man helt ny då håller skiten väl i runt 5 år sen så börjar skiten rasa sakta sakta, köper man begagnat så krånglar dom också då och då, bästa är att kanske bara ha pengar sparade ifall nått pajar, kanske runt 10.000 varje år på reparationer? men tänkte åtsmintone att motorer o lådor ska hålla bilen ut, men man vet aldrig. ja te dags.

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2016
#17
Hmm, 10k per år i reparationer? Seriöst? Ligger ni där grabbar? Jag tycker synd om er.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
30 december 2016
#18
caromania skrev:
Hmm, 10k per år i reparationer? Seriöst? Ligger ni där grabbar? Jag tycker synd om er.

det var bara en siffra som jag tänkte på. men säg man lägger undan 1000kr varje månad för eventuella rep, 12 månader blir det 12.000kr. är det mycket? behöver inte kosta så jäkla mycket men det kan hända, folk dricker/röker inte/snusar? dom pengarna varje månad? att hålla en bil som man gillar i bra skick för 1k per månad låter inte så mycket tycker jag. eller så kan alla skaffa en prius/kia/toyota och då kan alla verkstäder stänga;) samt behöver ingen ha en lekbil på vinter.
Senast redigerat av panda666 (30 december 2016)

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 december 2016
#19
Edit: Eftersom tråden censurerats skevt så bidrar inte inlägget. Önskemål: ska censur ske så föreslår jag konsekvens i hur trådarna ligger kvar eftersom kontexten kraftigt påverkas av delvis utförd censurering.
Senast redigerat av caromania (4 januari 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
31 december 2016
#20
caromania skrev:
Evildan skrev:
...cykeljävel...

Nä, fan, tråkig du är Evil. Negativ etc. Egentligen har ju Panda rätt, ta en kopp te. Alla bilar med 20 år på nacken är ju ändå skitbilar och går sönder, kommer kosta som fan vad man än köper. Din Crescent kommer säkert även den kosta 35.000 när något händer med Shimanoskiten.

Ursäkta för sent svar men jag blev så sömnig efter tredje baljan kamomillte.
Cykeljäveln har en högre snittfart än vad Pandans Beemers har om man räknar med stillestånd i verkstaden som en faktor.
Noterar även att Pandan något så när hämtat sig ur f10-svackan och är tillbaka med sina traditionella floskler gällande pengar och beemerägandet!
Min cykel kommer med råge överleva min Gaswagen som fungerande transportör men fördelen jag har att när den klappar igenom cyklar jag till jobbet ställer kvar cykeln där och tar bussen till mina för kinabjörnen avundframkallande kontakter på annan ort och kör någon annan familjetransportör hem utan att det lämnar nämnvärda spår i plånboken.
Alla bilar går väl sönder någon gång det ger jag tvättbjörnen rätt i men det är återigen hur ofta och för vilka pengar som är skillnaden trots att några skygglappsförsedda märkesivrare ständigt trots obestridliga påvisbara fakta återkommande försöker likt ett mantra påstå motsatsen.
Behövs reparationer för 12000kr om året för bilen är det i min bok något som är käpprätt åt fanders, men så har jag tydligen inte skådat ljuset gällande vad som är ett bra bilägande, ty då skola de summor ut för att hålla släden mobil.

TS köp en e39 och lägg undan 12000kr för reparationer till år ett är alltså rådet du får av en BMW fantast, det är tydligen normalt för märket och tycker du att det är värt dom summorna för att åka runt i en 15-20år gammal alldaglig familjebil med sportiga ambitioner så köp en e39, din plånbok ditt val. Jag däremot ska sälja min mörkgröna M-Sport omgående.
Senast redigerat av Evildan (31 december 2016)


Sök