Nu va det ett tag sen man skrev nått här men har ju hänt en del. Dock inte så mycket bilder men ändå.. Plus att det inte blev turbobygge tyvärr, lite skojj med sugtrim också
Började med att ta av ventilkåpan o titta lite
sen hängdes motorn ur o på stativ och börjades strippas. Sen va där den där räliga bulten man ska ha av, tog ett tag när man var helt själv och utan mutterknackare men det gick!
Plockade bort veven för o byta lager, dom var riktigt dåliga efter 34k mil efter någon som inte skött bilen ordentligt
Tog samtidigt bort kolvar o stakar o rengjorde dessa. Har ingen efter bild dock, men lite renare blev dom
Lackerade motorn är ju ett måste! Monterade dit allt i bottendelen med nya lager överallt och ny glidskena och spännare till kamkedjan. Tog ett tag innan man hittade en spännare för hyfsat pris, beställde en på bmw för ~300kr men den fanns inte i tyskland så där var en leveranstid på 2.5 månader. Kände inte att jag ville vänta så länge så avbokade den och beställde en från ebay för ca 400kr istället.
Den fick sig en tvätt också innan man flyttade till nytt garage, va lite sådär lagom dammig
Väl i det nya garaget monterades allt ihop igen. Så det där blev gjort på den nu är:
Nya lager överallt
Nya packningar överallt
Nya vippor
Ny trimmkam
Portad o planad topp
Extraktor grenrör från Schmiedmann (dock dålig passform på kollektorn så fick svetsa om det lite..)
2.5" avgas med en racekatt och en fullflödesdämpare
Enkelmasse svänghjul från m30b25
Sach 765 tryckplatta med sinterlamell
Även en oljeretur i bröstkåpan svetsades dit i förebyggande syfte
Så ny är bilen igång o besiktigad i ett år frammåt