tänkte ha en converter i bilen på 12 till 220 volt,3500watt alt 2500watt,men har bara ett batteri på 80amp hur koppla ett extra samt ha det laddat via genoratorn i bilen? tips? funnkar det med bara dra plus kabel( + till +) samt jorda minus i bilen?
Ja. Plus på plus osv. Sitter en brytare på den som man styr den med. 2500w ger över 200A. Räkna inte med att kunna belasta fullt mer än ett par minuter...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ja. Plus på plus osv. Sitter en brytare på den som man styr den med. 2500w ger över 200A. Räkna inte med att kunna belasta fullt mer än ett par minuter...
Jo, strömbrytare menar jag så klart. På den stora tog jag loss denna och ersatte med 5m lampsladd (gott med dubbelisolering på vissa ställen) och en vanlig standard extrabrytare i instrumentpanelen. Fungerade utmärkt. Den lilla är köpt på Clas Ohlson för 15 år sedan och ska ge max 300w. Den klarar lätt en såg eller borrmaskin på 500w! Ligger fortfarande i sin plast i sin originalkartong...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jo, strömbrytare menar jag så klart. På den stora tog jag loss denna och ersatte med 5m lampsladd (gott med dubbelisolering på vissa ställen) och en vanlig standard extrabrytare i instrumentpanelen. Fungerade utmärkt. Den lilla är köpt på Clas Ohlson för 15 år sedan och ska ge max 300w. Den klarar lätt en såg eller borrmaskin på 500w! Ligger fortfarande i sin plast i sin originalkartong...
Ska du mata förbruka 2500w? Då vill den ha över 200 amperé. Det går i några minuter när bilen är igång och laddar på bra. Generatorn är oftast inte på mer än 90A så batteriet töms fortare än du hinner säga kabelbrand.
Säg att du har en bil med 70A generator och bilen själv kräver 20A (gissning). Då har du i teorin 50A över till annat. Då kan du belasta invertern med 600w så bör det balansera till vad bilen klarar av.
Det försvinner en del effekt i form av värme då inget är 100% effektivt men på ett cirka iallafall.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ok tack för svar men om koppla in ett extra batteri på ca 100amp vad tror du? har en borrmotor som max drar i full belastning 2200 watt
Hybridsmurfen skrev:
borrtekniker skrev:
någon som testa 2500w i bilen och funka?
Ska du mata förbruka 2500w? Då vill den ha över 200 amperé. Det går i några minuter när bilen är igång och laddar på bra. Generatorn är oftast inte på mer än 90A så batteriet töms fortare än du hinner säga kabelbrand.
Säg att du har en bil med 70A generator och bilen själv kräver 20A (gissning). Då har du i teorin 50A över till annat. Då kan du belasta invertern med 600w så bör det balansera till vad bilen klarar av.
Det försvinner en del effekt i form av värme då inget är 100% effektivt men på ett cirka iallafall.