3482
Sök

Slö passat 1,8t - 01

96 Inlägg
15 april 2017
Trådstartare
#1
Hallå!
Polaren köpte en passat 1.8t - 01 för ett tag sen, påväg hem så tändes lampan och varnade för lågt oljetryck.
Bilen stängdes av och lämnades och hämtades på släp.
Sedan tänkte vi att innan vi kollar silen så rengör vi givaren då en del verkar haft problem med den.
Efter vi gjort detta så tändes inte lampan något mer och allt verkade vara frid och fröjd, han använde bilen i ett par veckor och allt funka klockrent, han pendlar ca 5mil om dagen.
Sedan så plötsligt blev bilen helt orkeslös, gick knappt få den över 100, men ingen oljelampa lös förns en stund efter, då vägra den slockna, första gången så lös oljelampan enbart över 2000 varv.
Nu knacka även ventilerna när han ställde bilen.
Så då gav vi oss på silen, nu är knacket helt borta och motorn låter jättefint, inga som helst missljud. Men den är fortfarande jätteslö?
Några idéer om vad det kan va? Turbon skrot? Dock ryker den inget alls, vare sig på tomgång eller gaspådrag.

Tack på förhand.

Mvh Mattias


Avstängd
10 388 Inlägg
15 april 2017
#2
Mattii skrev:
Hallå!
Polaren köpte en passat 1.8t - 01 för ett tag sen, påväg hem så tändes lampan och varnade för lågt oljetryck.
Bilen stängdes av och lämnades och hämtades på släp.
Sedan tänkte vi att innan vi kollar silen så rengör vi givaren då en del verkar haft problem med den.
Efter vi gjort detta så tändes inte lampan något mer och allt verkade vara frid och fröjd, han använde bilen i ett par veckor och allt funka klockrent, han pendlar ca 5mil om dagen.
Sedan så plötsligt blev bilen helt orkeslös, gick knappt få den över 100, men ingen oljelampa lös förns en stund efter, då vägra den slockna, första gången så lös oljelampan enbart över 2000 varv.
Nu knacka även ventilerna när han ställde bilen.
Så då gav vi oss på silen, nu är knacket helt borta och motorn låter jättefint, inga som helst missljud. Men den är fortfarande jätteslö?
Några idéer om vad det kan va? Turbon skrot? Dock ryker den inget alls, vare sig på tomgång eller gaspådrag.

Tack på förhand.

Mvh Mattias

Standardsvaret; läs ut felkoderna till att börja med

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

96 Inlägg
16 april 2017
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
Mattii skrev:
Hallå!
Polaren köpte en passat 1.8t - 01 för ett tag sen, påväg hem så tändes lampan och varnade för lågt oljetryck.
Bilen stängdes av och lämnades och hämtades på släp.
Sedan tänkte vi att innan vi kollar silen så rengör vi givaren då en del verkar haft problem med den.
Efter vi gjort detta så tändes inte lampan något mer och allt verkade vara frid och fröjd, han använde bilen i ett par veckor och allt funka klockrent, han pendlar ca 5mil om dagen.
Sedan så plötsligt blev bilen helt orkeslös, gick knappt få den över 100, men ingen oljelampa lös förns en stund efter, då vägra den slockna, första gången så lös oljelampan enbart över 2000 varv.
Nu knacka även ventilerna när han ställde bilen.
Så då gav vi oss på silen, nu är knacket helt borta och motorn låter jättefint, inga som helst missljud. Men den är fortfarande jätteslö?
Några idéer om vad det kan va? Turbon skrot? Dock ryker den inget alls, vare sig på tomgång eller gaspådrag.

Tack på förhand.

Mvh Mattias

Standardsvaret; läs ut felkoderna till att börja med

Prövat en polares felkodsläsare och den hittade inget som var fel.
Kollade lite andra funktioner i programmet och hittade något som hette laddtrycksventil och uppmätt turbotryck, när bilen står still på tomgång så står o laddtrycksventil på 0% och uppmätt turbotryck på 1000 millibar.
Kör man sedan och gasar på så mycket det går så står laddtrycksventil på 70-75% och turbotryck sjunker till 8-900 millibar? Vet inte om det säger något?


Avstängd
10 388 Inlägg
16 april 2017
#4
Mattii skrev:
it_mutt skrev:
Mattii skrev:
Hallå!
Polaren köpte en passat 1.8t - 01 för ett tag sen, påväg hem så tändes lampan och varnade för lågt oljetryck.
Bilen stängdes av och lämnades och hämtades på släp.
Sedan tänkte vi att innan vi kollar silen så rengör vi givaren då en del verkar haft problem med den.
Efter vi gjort detta så tändes inte lampan något mer och allt verkade vara frid och fröjd, han använde bilen i ett par veckor och allt funka klockrent, han pendlar ca 5mil om dagen.
Sedan så plötsligt blev bilen helt orkeslös, gick knappt få den över 100, men ingen oljelampa lös förns en stund efter, då vägra den slockna, första gången så lös oljelampan enbart över 2000 varv.
Nu knacka även ventilerna när han ställde bilen.
Så då gav vi oss på silen, nu är knacket helt borta och motorn låter jättefint, inga som helst missljud. Men den är fortfarande jätteslö?
Några idéer om vad det kan va? Turbon skrot? Dock ryker den inget alls, vare sig på tomgång eller gaspådrag.

Tack på förhand.

Mvh Mattias

Standardsvaret; läs ut felkoderna till att börja med

Prövat en polares felkodsläsare och den hittade inget som var fel.
Kollade lite andra funktioner i programmet och hittade något som hette laddtrycksventil och uppmätt turbotryck, när bilen står still på tomgång så står o laddtrycksventil på 0% och uppmätt turbotryck på 1000 millibar.
Kör man sedan och gasar på så mycket det går så står laddtrycksventil på 70-75% och turbotryck sjunker till 8-900 millibar? Vet inte om det säger något?

Vet du vad det är för felkodsläsare?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

96 Inlägg
16 april 2017
Trådstartare
#5
Inte säker men tror den heter Delphi ds150e.
Tog en bild på programmet och står det där, googla lite och verkar vara namnet på den.


Avstängd
10 388 Inlägg
16 april 2017
#6
Mattii skrev:
Inte säker men tror den heter Delphi ds150e.
Tog en bild på programmet och står det där, googla lite och verkar vara namnet på den.

Ah, tänkte mest om det var något "budgetskräp", då dessa har en kuslig envis förmåga att missa felkoder. Men, då borde inte det vara problemet då

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

96 Inlägg
16 april 2017
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
Mattii skrev:
Inte säker men tror den heter Delphi ds150e.
Tog en bild på programmet och står det där, googla lite och verkar vara namnet på den.

Ah, tänkte mest om det var något "budgetskräp", då dessa har en kuslig envis förmåga att missa felkoder. Men, då borde inte det vara problemet då

Jaha okej.
Du har inga idéer om vad det kan vara? Om det är något ens på turbosidan eller om de har något att göra ens med att oljetryck ett har vart lågt?
Känns ju lite för mycket slump att något annat skulle gått sönder nästan samtidigt, men man ska ju aldrig säga aldrig..
Kollade lite på wastegaten, ska armen gå o rubba åt nått håll? Försökte komma åt o röra den lite men tyckt att den känts helt stum..



Sök