3421
Sök

Hur fixa sprucken vevhusventilation 1.8T?

24 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag underar om någon har erfarenhet av sprucken vevhusventilation på 1.8T-motorn. Jag har en AEB. Det luktar olja i kupén vid tomgång och jag har tydligt sett en stor spricka med olja runt strax under insuget.

Spontant sitter det jävligt illa till! Hur kommer jag ner dit utan att riva ner halva motorn? Någon som bytt?

Alternativet är att lämna in på verkstad, om det inte är för dyrt. Pris någon?

/Christian
Senast redigerat av Cirreman (12 januari 2009)


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
11 januari 2009
#2
Cirreman skrev:
Hej!

Jag underar om någon har erfarenhet av sprucken vevhusventilation på 1.8T-motorn. Jag har en AEB. Det luktar olja i kupén vid tomgång och jag har tydligt sett en stor spricka med olja runt strax under insuget.

Spontant sitter det jävligt illa till! Hur kommer jag ner dit utan att riva ner halva motorn? Någon som bytt?

Alternativet är att lämna in på verkstad, om det inte är för dyrat. Pris någon?

/Christian

har du bild på det?
annars om du ska under insuget så är det piss enkelt. insuget får du ju lös med ca 10 skruvar på insugsfästen plus staget som går under insuget ner till blocket. går fort när du väl börjar skruva.

-den satt som en fläskläpp-

24 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#3
husmus skrev:
Cirreman skrev:
Hej!

Jag underar om någon har erfarenhet av sprucken vevhusventilation på 1.8T-motorn. Jag har en AEB. Det luktar olja i kupén vid tomgång och jag har tydligt sett en stor spricka med olja runt strax under insuget.

Spontant sitter det jävligt illa till! Hur kommer jag ner dit utan att riva ner halva motorn? Någon som bytt?

Alternativet är att lämna in på verkstad, om det inte är för dyrat. Pris någon?

/Christian

har du bild på det?
annars om du ska under insuget så är det piss enkelt. insuget får du ju lös med ca 10 skruvar på insugsfästen plus staget som går under insuget ner till blocket. går fort när du väl börjar skruva.

Var ute och knäppte ett par bilder. Sitter det inte en packning mellan insug/block som går sönder när jag tar bort insuget?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/47893/541676_qxy2p6.jpg
Sprickan mitt i bild:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/47893/541677_q026z2.jpg
/C
Senast redigerat av Cirreman (11 januari 2009)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 januari 2009
#4
Du beställer en ny slang. smile Så bökigt är det inte att byta ändå.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

24 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#5
Tror inte heller det är bökigt om man vet hur. Jag letar efter ett annat sätt att komma åt sprickan än att lyfta bort hela insuget. Helsikes massa slangar och skit som jag måste få bort om insuget ska väck. Och var delar jag insuget? Efter eller före gasspjället?

Jag har sett en DIY på en amerikansk sida, där byggde han en ny vevhusvent av enkla slangar och klämmor. Kan det vara vettigt? Någon som vet om orginalröret är dyrt?


892 Inlägg
13 januari 2009
#6
Det är nog bara att skruva. smile

Nu vet jag inte alls hur det ser ut, men om du nu måste bort med insuget så borde det väl gå att skruva loss insuget så du kan skjuta det lite åt sidan, därmed kanske komma åt slangen.

Om du inte har tummen mitt i hand så borde du ju lätt kunna demontera nog mycket, och sen bara göra tvärt om när du monterar tillbaka det. Några tips inför operationen är att se till att ha de flesta delar som du behöver hemma. Skaffa en ny insugspackning från lämplig reservdelsbutik eller direkt från märkes butiken, nya slangar (om du åker till märkesbutiken brukar de kunna hjälpa dig, och såna här saker ska inte kosta mycket), slangklämmor (?) bra musik och kanske kall öl. smile

Ett hett tips är att få tag i en bra momentnyckel för när du skruvar fast allt igen. Jag skulle inte anse det nödvändigt för en sån här sak, men är ju helt klart en investering, moment finns säkert att hitta på nätet. Dra bara inte åt skruvarna för kung och fosterland om du kör utan, hårt men med måtta... wink

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

3 Inlägg
18 april 2009
#7
Kompleterar ditt problem med en lösning

Du kan ta bort den utan att skruva bort insprutningen
Beräknad tid ca 45-60 min

Verktyg som kan vara bra:
Långtång
Lång skruvmejsel
Stark lampa (för att se bättre)

+ Orginalslangen från vw (Tyvärr hade inte jag den vid tillfället en lördag så priset vet jag inte)

Bort med plastkåpan över motorn 3 skruvar

Flytta på vattenbehållaren 3 skruvar

Man får försöka att komma åt underifrån - Bökigt men går

Dra ur sprinten i rörets mororfästet använd -Stor skruvmejsel och en långtång försöka lirka bort den.

Rörets övre del sitter ännu mer illa till- på min bil satt det med slangklämmor. plocka bort slngklämmorna i  T-korset( ser ut så)

Jag började med att ta bort det långa röret runt motorn (BEHÖVDES INTE) problemet här är att det inte går igenom en slang som sitter i vägen ( Ni märker det).

När klämmorna är lösa börja med smalaste och lättaste slangen.
Lossa dom andra och försök vrida till den lite uppåt (då kommer ni igenom en slang som sitter i vägen)

Försök att lossa den högra =långa slangen - när den är loss då är det bara att lirka ut den.

DIT MED NYA SLANGEN
PROBLEMET ÄR LÖST

Slangen var jävligt skitig och igenslammat av gammal olja på min bil. Såg inte bra ut .

HOPPAS DENNA GUIDE ÄR TILL HJÄLP - (Vet ej vad det kostar på märkes verkstad men det här klarar ni själva)











https://www1.garaget.org/gallery/archive/115316/628901_kc6u0j.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/archive/115316/628902_g3ecp7.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/115316/628903_a63ajf.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/115316/628904_1ygt8p.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/115316/628906_7madsv.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/115316/628907_zw1g9w.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/115316/628909_5o19d8.jpg

3 Inlägg
20 april 2009
#8
DELEN KOSTAR 354:- MED TÄTRING
JAPP ÄNNU EN "DYR PLASTBIT"






https://www1.garaget.org/gallery/archive/115316/632220_iroyn2.jpg

2 Inlägg
18 april 2017
#10
Det är inte denna plastbiten?
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … V10-2522sv

Det verkar vara det på min bil iallafall.

1 966 Inlägg
18 april 2017
#11
Hansson333 skrev:
Det är inte denna plastbiten?
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … V10-2522sv

Det verkar vara det på min bil iallafall.

Jag tror TS har lyckats få av insuget på åtta år. Även om tanken var god så grattis till månadens trådlyft!

2 Inlägg
18 april 2017
#12
Det är jag som sitter i samma sits nu. tongue
Tänkte det vart onödigt att öppna ny tråd.


Sök