3323
Sök

Vr6 12v Vs 24v?

37 Inlägg
12 maj 2017
Trådstartare
#1
Jag har läst runt bland forum och sidor om hur man ska välja vid motorbyte (engine swap) för att byta till en vr6. Men blir inte riktigt klok på de.

De jag är ute efter framförallt är att jag vill öka effekten i min Golf mk1:a och få de där goda ljudet. Men vad är skillnaderna mellan 12v och 24v? Vilken bil ska man ta den ifrån? Mk3? 

Har skrivit lite med Eurowise som tipsa om att ta delarna från mk3:an.  Men vad ska jag då leta efter? Då de finns två alternativ vad jag förstått, 2.8l och 2.9l. Skillnaden här är drivningen, ena är bara framhjulsdrift och andra syncro,  men går de att få 2.9l att bara driva på framhjulen?

Mycket tacksam för svar och råd, då jag sitter och planerar inför ett framtida projekt jag håller på med!


365 Inlägg
12 maj 2017
#2
2.9L motorn sitter ju även i Corrado, vilket bara är framhjulsdriven. Så hittar du en lös motor utan låda så borde du ju kunna hitta en låda som är avsedd för fwd nånstans iallafall.

37 Inlägg
14 maj 2017
Trådstartare
#3
Ahonen skrev:
2.9L motorn sitter ju även i Corrado, vilket bara är framhjulsdriven. Så hittar du en lös motor utan låda så borde du ju kunna hitta en låda som är avsedd för fwd nånstans iallafall.

Okej okej, vet du om hur svårt/lätt de är att få tag på hela kitet?
Senast redigerat av eMiL---l (14 maj 2017)


37 Inlägg
21 maj 2017
Trådstartare
#4
Ahonen skrev:
2.9L motorn sitter ju även i Corrado, vilket bara är framhjulsdriven. Så hittar du en lös motor utan låda så borde du ju kunna hitta en låda som är avsedd för fwd nånstans iallafall.

Men vilken av dom ger ifrån sig skönast ljud, samt är bäst i drift? Läst att någon av dessa ska ha mer problem osv.


6 056 Inlägg
21 maj 2017
#5
Men är du säker på att du vill ha en stor, tung V6 i i en mk1? Visserligen inte lika häftigt ljud men annars är det ju klockrent att satsa på en 1,8T eller motsvarande

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
21 maj 2017
#6
hittar du en 24v till vettigt pris så är det en bättre motor, det tillsammans med en 02m låda är en bra kombo

angående 2,8 vs 2,9 så är det exakt samma motor, enda som skiljer sig är borrningen och insuget
02a lådan som sitter standard tillsammans med dessa motorer är ingen jätte stark konstruktion, men ska du bara köra otrimmat/ sugtrim så håller den


37 Inlägg
28 maj 2017
Trådstartare
#7
Svarte_Orm skrev:
Men är du säker på att du vill ha en stor, tung V6 i i en mk1? Visserligen inte lika häftigt ljud men annars är det ju klockrent att satsa på en 1,8T eller motsvarande

Jag är helt säker! Har dock sett mk1:or med 1.8t motorn, ser kul ut. Men fastnat för vr6 motorerna smile


37 Inlägg
28 maj 2017
Trådstartare
#8
SportPilot skrev:
hittar du en 24v till vettigt pris så är det en bättre motor, det tillsammans med en 02m låda är en bra kombo

angående 2,8 vs 2,9 så är det exakt samma motor, enda som skiljer sig är borrningen och insuget
02a lådan som sitter standard tillsammans med dessa motorer är ingen jätte stark konstruktion, men ska du bara köra otrimmat/ sugtrim så håller den

Bra svar! Vet du om de är svårt att få tag på denna kombo, var kollar jag runt?
Tanken jag har är att konvertera till en vr6 motor och köra så, då jag tror de räcker smile
Men att gå för 2.9 med 02m lådan låter ju bra, ifall man ändrar sig.


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
29 maj 2017
#9
eMiL---l skrev:
SportPilot skrev:
hittar du en 24v till vettigt pris så är det en bättre motor, det tillsammans med en 02m låda är en bra kombo

angående 2,8 vs 2,9 så är det exakt samma motor, enda som skiljer sig är borrningen och insuget
02a lådan som sitter standard tillsammans med dessa motorer är ingen jätte stark konstruktion, men ska du bara köra otrimmat/ sugtrim så håller den

Bra svar! Vet du om de är svårt att få tag på denna kombo, var kollar jag runt?
Tanken jag har är att konvertera till en vr6 motor och köra så, då jag tror de räcker smile
Men att gå för 2.9 med 02m lådan låter ju bra, ifall man ändrar sig.

02m satt framför allt i r32... vet inte 100 vilken låda som sitter i golf v6 4 motion, men gissar på någon version utav 02j vilket också är en rätt svag konstruktion

02a med en annan diff klarar 400 hästar utan några större problem smile


37 Inlägg
29 maj 2017
Trådstartare
#10
400häst? Klarar mig nog bra med de 174-190 jag får från originalmotorn hehe


Forummoderator
17 996 Inlägg
29 maj 2017
#11
Jag är skadad... Elektriker. Läste "12 volt eller 24 volt"... Nåväl kört lite passater med 174hk. Riktigt tröga bilar. Är 24v piggare så för guds skull...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
30 maj 2017
Trådstartare
#12
Hybridsmurfen skrev:
Jag är skadad... Elektriker. Läste "12 volt eller 24 volt"... Nåväl kört lite passater med 174hk. Riktigt tröga bilar. Är 24v piggare så för guds skull...

De är så? Men passaten är ju en aning större än golfen också, de måste man ju räkna in. Jämfört med mina 74hk jag har idag lär de hända en del! smile
Men läst på nu om de båda och 24v verkar ju vara en bättre maskin. Så går nog för den om jag hittar en fin maskin och låda.



Sök