3985
Sök

Termostat problem Volkswagen passat 1.6L b5

23 Inlägg
29 september 2017
Trådstartare
Tjena!

Nu så bytte jag kamremmen och vattenpumpen samt satte i ny termostat på tjejens bil igår en Volkswagen passat 1.6L b5 1998, första kamremmen jag har bytt och allt gick som det skulle, men efter byte av termostaten så blir inte slangen från/till termostat varm!? termostaten är helt ny men köpte alla delar från autodoc men visst jag köpte i försig en billigare termostat. Märkte även att kylarfläkten jobbar kostant även när bilen är helt kall och har stått över hela natten, kan det va något som är fel på fläkten? eller kan det va tempgivaren? eller kan det va något relä som spökar? Termostaten bytte jag för att bilen tidigare hade svårt för att nå arbetstemperatur men det problemet har jag ej nu mera, bilen blir inte varmare än 90 grader enligt bilens mätaren och som jag sa tidigare så är slangen från/till termostaten kall även vätskan som är i expansionskärlet är kall, men  kan det ha något att göra med att bilen har svårt att öppna termostaten när fläkten går hela tiden?

Borde jag köpan en orginal termostat eller va ska jag ta och göra som nästa?

Tips?

5 700 Inlägg
29 september 2017
Hade termostaten ett litet hål i basplattan?
Om inte så kan du borra ett 1-1,5mm hål för att underlätta luftning av kylsystemet.
Har du luft i kylsystemet öppnar ej termostaten och kylaren blir då ej varm.

Att kylarfläktarna går konstant kan vara tempgivaren, vanligt fel. Termostaten orsakar inte detta utan bilen borde koka när termostaten inte öppnar.

Sök