3544
Sök

Volvo 945 Turbo 1995 går konstigt

4 Inlägg
30 november 2017
Trådstartare
Tjena

Jag har en Volvo 945 Turbo (motor B230FK) Automatare.

Nu till problemet som har uppstått. Jag köpte bilen fullt fungerade enda problemet var att det läckte lite motorolja från packboxen vid veven. Lämnade in bilen på verkstad för att få den bytt och när jag får tillbaka bilen så går den ryckigt och ojämt på tomgång (när den är varm EJ kall) dålig gas respons och spikar vid gaspådrag. Generator och tomgångsmotorn var pratiskt taget stendöda när jag fick tillbaka bilen.

Det vi har fått ur verkstaden som bytte packningen är att dom inte har kopplat bort batteriet från bilen innan dom började skruva (därav gissar vi på kortslutning)

Det vi har bytt
Generator
Tomgångsmotor
vakuumslangar
kontrollerat tändningsbox/bränslebox
LMM kontrollerad (Funkar)
lambda
spridare kontrollerad (Funkar)
Bränslefilter
Olja + Filter
Luftfilter
Tändstift
Tändkablar
Vevaxelgivare kontrollerad (Funkar)
Tändmodul kontrollerad (Funkar)

Bilen är just nu tillbaka på samma verkstad som bytte Packboxen i första hand, dom säger nu att det är någonting med tändningen men är inte säker.

Nu tänkte jag fråga om det finns någon VolvoGuru här på Gargaget som kanske har en aning om vad som kan vara fel på den och vad som kanske har gått snett vid bytet av packboxen.

MVH
Friberg_

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
30 november 2017
Att man går tebaks till en sk verkstad som bytt ALLA dom delarna utan att ha kommit till skott , är helt förkastligt..
Ett gott råd är att ALDRIG  mer lämna bilen där..
Att generator och tomgångsmotor var döda tror jag inte för en sekund på!
Senast redigerat av autodidakten (30 november 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 Inlägg
30 november 2017
Trådstartare
För att vara lite mer tydlig så är det jag som har bytt dom delarna efter deras packbox byte och sen fick jag nog så nu står den där igen och dom skulle "fixxa" problemet utan kostnad därav att den står där men dom kommer inte på felet smile

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
30 november 2017
Det blir till att kolla läckande packningar/sprickor på slangar med startgas.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

218 Inlägg
30 november 2017
Monterat medbringaren (svänghjulet) ett hål fel?

4 Inlägg
30 november 2017
Trådstartare
Ja, det var en bekant som nämnde det där och jag sa det till verkstaden att dom kan ju ta ner å kolla det. Men det vill dom inte göra för dom påstår att dom omöjligt har lyckats med det.

4 Inlägg
5 december 2017
Trådstartare
Det var det som var problemet,  tack för all hjälp VolvoGuru!

2 250 Inlägg
5 december 2017
 "Men det vill dom inte göra för dom påstår att dom omöjligt har lyckats med det."

Du var för snabb att tala om för de på verkstaden, vad felet var.

De kunde gött ha härjat ett tag till, så hade du fått mer genomgånget och justerat.

När du ändå är i gång och servar... Kolla vevhusventillationen. Är den tätt så får du tryck i vevhuset, vilket kan vara anledning till läckande vevhuspackbox.

Kul tråd

smile  smile  smile
Senast redigerat av Meaganeowner (5 december 2017)

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök