3318
Sök

Köpråd: Är denna Volkswagen Passat -07 värt att köpa?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
18 januari 2018
Trådstartare
#1
Hej!

Förra dagen var jag hos en person som sålde en Volkswagen Passat TDI -07 som har gått 25 tusen mil. Felen på bilen var:

* Mekanismen hos bakrutetorkaren fungerade inte
* Bagageluckan behöver lite hjälp när det kommer till stängning.
* Lite nybörjarrost på bakre skärmkanter - Dock inte lacksläpp.
* Bilen drar mycket lite åt vänster - Mycket lite. Men den drar.

Det som har varit problem med bilen var:

* EGR paketet hade slutat fungera och då har dem bytt detta
* Bränslepumpen är bytt
* Motorn har fått sitt topplock planad hos en motorfirma då toppen läkte - Så det har alltså varit ett motorhaveri

Varför dessa fel hade uppstått vet jag inte.

Detta är alltså en diesel som har gått hyffsat långt, men bilen kändes robust och stabil efter vägen. Fyrhjulsdriften kändes riktigt fint och greppade vägen mycket bra. All övrig elektronik fungerade. Mycket tyst och inget som låter i bakgrunden.

Priset är 33 tusen. Då är min fråga: Bör jag göra detta köp, eller bör jag avstå?
Senast redigerat av Volvo740-88 (18 januari 2018)


Evildan
18 januari 2018
#2
Avstå.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
18 januari 2018
Trådstartare
#3
Glömde säga att bilen är obesiktad! Men jag har sagt att jag köper den bara om den är besiktad.
Senast redigerat av Volvo740-88 (18 januari 2018)


Of World
3 369 Inlägg
18 januari 2018
#4
Avstå.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Muttley
18 januari 2018
#5
Den var dyr.
15000 kr med den historik och fel.
Dessutom obesiktigad. 

Den lär kosta dig mer än de smakar.

245 Inlägg
18 januari 2018
#6
Aldrig.
Finns exemplar på blocket i fint skick som är besiktade för ungefär samma pengar.

Max 20k hade jag gett enligt din beskrivning.


6 122 Inlägg
Volvo850-92
1 678 Inlägg
18 januari 2018
Trådstartare
#8
jaka54 skrev:
Hej!
På tok för mycket pengar!
Nybörjarrost????

Nybörjarrost är när det börjar komma upp lite rost. Bubbla lite på lacken typ.


Evildan
19 januari 2018
#9
Volvo740-88 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
På tok för mycket pengar!
Nybörjarrost????

Nybörjarrost är när det börjar komma upp lite rost. Bubbla lite på lacken typ.

Har du fler egenskapade benämningar gällande rostangrepp?

Proffsrost = genomgående hål?

Amatörrost = överspacklad?

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 januari 2018
#10
Evildan skrev:
Volvo740-88 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
På tok för mycket pengar!
Nybörjarrost????

Nybörjarrost är när det börjar komma upp lite rost. Bubbla lite på lacken typ.

Har du fler egenskapade benämningar gällande rostangrepp?

Proffsrost = genomgående hål?

Amatörrost = överspacklad?

Du glömmer skånerost, mellanrost och mörkrost.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
19 januari 2018
#11
caromania skrev:
Evildan skrev:
Volvo740-88 skrev:

Nybörjarrost är när det börjar komma upp lite rost. Bubbla lite på lacken typ.

Har du fler egenskapade benämningar gällande rostangrepp?

Proffsrost = genomgående hål?

Amatörrost = överspacklad?

Du glömmer skånerost, mellanrost och mörkrost.

Blanda inte in gamla Oplar i VW-tråden.

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 januari 2018
#12
Evildan skrev:
caromania skrev:
Evildan skrev:

Har du fler egenskapade benämningar gällande rostangrepp?

Proffsrost = genomgående hål?

Amatörrost = överspacklad?

Du glömmer skånerost, mellanrost och mörkrost.

Blanda inte in gamla Oplar i VW-tråden.

Om jag tolkar nybörjarrost rätt så hade jag benämnt det ”begynnande rost”. Vad gäller en Opel så kommer man sällan undan med annat än ”begrundad rost”.

Men för att återgå till topic så är ju 33kkr helt galet för denna bil. Säljaren måste förväxlat sin schweizerost med Pecorino Sardo/Casa marzu. För 30000 finns det massor massor massor med bilar. Lyft blicken. Det låter mer som om denna bil presenterats för dig och inget du letat upp själv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
19 januari 2018
#13
Håller med de föregående talarna. För de pengarna skulle jag siktat mycket högre i årsmodell!
Om du letar Passat Diesel så skulle jag hellre satsa på årsmodell 2010 och nyare, då får du en betydligt bättre motor.
Att toppen e planad kan ha flera orsaker, men de här PD-dieslarna (PD står för Pumpe-Düse) utsätts för rätt mycket påfrestningar då det är en nock på kamaxeln som fysiskt "slår" på spridarna för varje insprutningstakt.

I vissa fall har det hänt att skruvarna som håller spridarna lossnar eller rent ut går av. Det som händer då är att spridarna börjar "wobbla" i hålet i toppen där de sitter. Hålet blir ovalt o sen börjar bilen dra tjuvluft runt spridaren. Detta brukar normalt innebära topp-byte...

Från 2010 (bilar tillverkade SENT 2009 har också denna maskin) fick dessa bilar en nyare motorkonstruktion med modern CR-insprutning (Common Rail. Högtryck). Dessa vagnar har förutom mycket bättre ork på låga varv, också lägre ljudnivå, mindre förbrukning och håller i regel bättre.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök