2970
Sök

Blinkers problem Audi A4 2002 b6

5 Inlägg
7 april 2018
Trådstartare
#1
Hej alla!
Hoppas på att få hjälp med ett problem som nästan håller mig sömnlös.
Jag har en b6 från 2002 och vänster bakblinkers fungerar inte,
dom övriga fungerar.
Jag har spänning i lamphållaren som pendlar som en blinkers gör,
men när jag stoppar i en lampa så blir det 0 volt.
Jag har testat med en annan knapp till varningsblinkersen eftersom
det påstås att relät sitter där och är vanligt att det går sönder.
(Men jag tycker att ett relä klickar under ratten)
Jag har mätt av lamphållaren och den är hel.
Jag har extrajordat
Jag har provat 5 olika lampor
Jag har mätt av allt i dragkontakten och allt fungerar, även med testlampa.
Jag har mätt vidare på övriga poler i dragkontakten även om jag redan har fått signal
för att säkerställa att det inte kortsluter eller tjuvas spänning från något annat.
Jag har snott spänning från framblinkersen och då fungerar det men dom blinkar snabbt.
Jag har snott spänning från dragkontakten, samma där det blinkar snabbt.
Jag har klippt kabeln från Afc modulen i bakluckan och testat med lampa direkt på den utan resultat.
Nu är det slut på idéer. Hur fungerar egentligen blinkers på Audi?
Kan ju tänkas att det skulle vara afc modulen eftersom det inte kommer ut nån spänning som kan få lampan att fungera.
När jag googlar på artikelnr så får jag bara fram nyare till 13 polig. Jag har 7.

Någon som har några idéer?
Jättetacksam för svar och förslag
Med vänlig hälsning,

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 april 2018
#2
Mät mellan kabeln och chassiet på dels vänster och dels höger och jämför.
Jag menar då att du ska ohmmäta på högre resistans, typ megaohm.
Det kan ju vara så att kabeln är skavd,  men har du tur och drar i den försiktigt så kanske felet försvinner..
Men mät först..
Senast redigerat av insatsen (7 april 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 214 Inlägg
7 april 2018
#3
Hej!
Har du mätt att du har 12v? Men har du mätt strömmen?
Hade ett liknande fel som du beskriver på min Audi 100 -89:a för ett år sedan men där handlade det om lampan i taket som inte tändes när man öppnade förardörren.
Jag hade 12V mellan  strömbrytare och kaross när jag mätte med multimeter men lampan i taket lyste trots det inte.
funderade fram och tillbaka i ett nästan år vad det kunde vara för fel. Men till slut rev jag bort golvmattan och kunde slutligen hitta felet. Jag hade för fyra år sedan haft vattenläckage i vindrutans vänstra hörn och vatten hade runnit nedför  plåten bakom pedalstället. Här fanns en +12V sladd som delade upp sig i fyra sladdar som gick till vardera dörr. Just i skarven där sladdarna var punktsvetsade (jo punktsvetsade) så hade en av sladdarna lossat på grund av att vatten fått en av sladdarnas kontaktytor att ärga sönder.  Detta syntes inte utifrån men jag tycket mig se att isoleringen på sladdarna var ärgad (grönt) och chansade att ta bort tapen runt sladdarna och innanför upptäckte jag att en av sladdarna ärgat loss...

Slutsats!
Det fanns alltså 12V spänning fram till min dörrkontakt men eftersom det vara så liten kontaktyta på det ärgade stället där sladdarna möttes så fanns inte tillräcklig ström för att driva lampan till innerbelysningen när jag öppnade förrardörren.


75 Inlägg
7 april 2018
#4
Jag är inne på samma spår som Jaka54. Någonting i kretsen på väg till (eller från) din lampa är defekt och begränsar kraftigt mängden ström som kan passera.

Testa att tillfälligt kortsluta lampans jordanslutning direkt ned mot en bra jordkälla (chassie eller sådär).
På så vis kan du ta reda på om felet är på plus- eller minussidan av lampan.


5 Inlägg
7 april 2018
Trådstartare
#5
Tack för förslagen, ska kolla dom imorgon
Senast redigerat av Hardalday (7 april 2018)


Sök