3416
Sök

Min BMW 325 E36 kokar!

13 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Tjena!
Har ett litet problem. Bilen började stiga i temperatur lite smått en dag för att nästa dag, hem efter jobbet, börja stiga rejält i temp. Var givetvis tvungen att stanna den och köra hem den i 3st etapper eftersom den stack iväg i temp direkt. Trodde givetvis att det var termostaten och bytte först denna utan resultat. Kokade sedan den gamla för att se så den fungerade från början -och det gjorde den! Bytte sedan vattenpump -fyllde upp med kylarvätska och luftade och lät bilen gå på tomgång under hela luftningsperioden. Sedan när jag skulle ta en repa så sticker den iväg i temperatur direkt IGEN! Känner på slangarna och alla har tryck -Förutom den undre! Är det fel på kylaren eller? Har jag möjligen gjort något fel under luftningsperioden? Mycket tacksam för svar! MVH /Stenman

1 418 Inlägg
25 juni 2007
Fläktkopplingen på E36 är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det risk för att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr.

Saxat ifrån autopower, vet inte om det är ditt problem men du kan ju alltid kolla

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

13 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Har läst den raden men den passar inte in på min felbeskrivning. Fläktkopplingen fungerar utmärkt och glappar ej. Det är ju när jag kör som den överhettas. Fläkten har nästan inget inspel alls när man kommer upp i hastigheter över 70km/h. När den står på tomgång så kokar den inte. Har kollat ifall det är vatten i oljan, respektive olja i kylarvattnet. Inget avdera och riktigt kokat har den aldrig gjort heller utan bara gått över lite efter mittstrecket på tempmätare. Är livrädd för skev topp nämligen! Ingen som har några tips eller förslag på vad det kan vara mer?

Sök