3812
Sök

Volvo V50 -08 1,6D. Felkod P0089. Motorn dör slumpmässigt.

81 Inlägg
28 november 2018
Trådstartare
#1
Hej!

Sambon har en Volvo V50 -08 1,6D som enligt mig inte gör annat än krånglar...
Det senaste, som jag behöver er hjälp med, är att bilen har stannat lite slumpmässigt.
Det hela började en morgon när sambon på väg till jobbet skulle göra en omkörning och motorn stannade av helt. Inga problem sedan att starta upp bilen igen efter att hon rullat ut på sidan.
Men samma morgon lite senare blir bilen orkeslös och tappar ordentligt med fart i en uppförsbacke.
Den eftermiddagen byter jag bil med sambon och tar hennes bil hem och den fungerar helt felfritt.
Dagen efter tar sambon bilen till jobbet som vanligt och ingenting händer med bilen, den fungerar helt felfritt.

Så dagen efter den kommer hon kanske 800m innan motorn dör helt och nu vill den inte alls starta.
Bilen får stå efter vägen tills eftermiddagen när jag kommer hem och tänker att jag får bogsera hem bilen.
Men nej då, sätter mig i Volvon, vrider om nyckeln och motorn hoppar igång utan minsta tvekan.
Kör hem de ca. 800 metrarna utan problem.

Jag har läst av felkoderna och det ligger en P0089-kod lagrad;
"Fuel Pressure Regulator 1 Performance".

Så vad tror den samlade expertisen, vad kan felet vara?
Vad finns det för något man kan testa för att utesluta vissa saker?
(Bränslefiltret byttes för ca. 2år sedan.)

Googlar man lite så verkar det vara bränsletrycksgivaren eller bränsletrycksregulatorn.
Något som är mer troligt än det andra?

Är detta något vanligt fel på V50? Vad brukar det i så fall oftast vara?

Mvh
Fredrik
Senast redigerat av figge88 (28 november 2018)

Saab ng900 2.0T

79 Inlägg
28 november 2018
#2
Byt bränslefilter

Das beste oder nichts!

81 Inlägg
28 november 2018
Trådstartare
#3
W123-76 skrev:
Byt bränslefilter

Attans, du hann skriva innan jag ändrade inlägget.
Bränslefiltret byttes för ca.2år sedan.

Saab ng900 2.0T

79 Inlägg
28 november 2018
#4
Byt endå vanligt att dom täpper igen på dessa

Das beste oder nichts!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
28 november 2018
#5
Ha ändå bränsletrycksregulatorn i åtanke om filterbyte inte hjälper..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

81 Inlägg
28 november 2018
Trådstartare
#6
W123-76 skrev:
Byt endå vanligt att dom täpper igen på dessa

Är det troligt om bilen oftast rullar 3 mil-sträckor, alltså sällan korta sträckor?

Saab ng900 2.0T

81 Inlägg
28 november 2018
Trådstartare
#7
bagatellen skrev:
Ha ändå bränsletrycksregulatorn i åtanke om filterbyte inte hjälper..

Något tips var man kan inhandla en sådan, har sökt men hittar egentligen bara att beställa från Ebay.

Saab ng900 2.0T

79 Inlägg
28 november 2018
#8
Tror inte de har med hur långa sträckor man kör utan tror mest dom är känsliga på flödet. Varit med om det på nåra bilar i jobbet. och filter är inte speciellt dyrt o utesluta. dock innan filterbyte kan du ju kolla upp kontakter och så till tryckgivaren osv

Das beste oder nichts!

324 Inlägg
28 november 2018
#9
Instämmer med föregående talare, byt bränslefilter. Även fast det är bytt för 2 år sedan.


736 Inlägg
29 november 2018
#10
På mina föräldrars V50 1.6d hade de samma symptom som började för några år sedan.Löstes genom att bränslefiltret byttes. Efter 2 år samma sak igen så filtret byttes igen i januari i år (utan mer felsökning). Nu kom felet tillbaka igen så det fick bli en större felsökning, tanken full med alger så den fick plockas ner och göras ren dessvärre. De kör också mycket korta sträckor.


81 Inlägg
2 december 2018
Trådstartare
#11
Nu är bränslefiltret bytt, provkörd en kortare sväng utan problem. Vågar dock inte säga riktigt än att felet är åtgärdat eftersom den gick fint ca. 3mil mellan dom gånger den stannade.

Saab ng900 2.0T

6 177 Inlägg
2 december 2018
#12
Kör en långtur, helst på någon ödslig skogsväg, stannar den inte när du är längst bort så är den okej nu


Sök