Jag har haft xtraljus på taket på flera bilar.
Mina är monterade på en lastbärare som jag förstärkt med en aluminiumprofil i U-form 50x50x50x5 mm.
Förstärkningen för att undvika torsionssvängningar och vibrerande/pendlande ljus i högre hastigheter.
Lastbäraren med lampor demonteras den ljusa årstiden och monteras den mörka årstiden.
Jag har monterat på såväl rails som på tak-/vattenrännor.
Elledningarna drar jag på utsidan av högra A-stolpen och in under huven.
På min nuvarande bil fick jag klippa ur lite ur täckbiten, av plast, mellan huv och vindruta - cirka 3x3 mm - för att få in elkablarna, 3 st, till relä.
På andra bilar har springan i bakkanten på motorhuven varit tillräcklig för att dra igenom elkablarna där.
Elkablarna har förankrats på högra A-stolpen med bred tejp.
Hittar man tejp i bilens kulör är det trevligast.
Annars duger svart bred tejp, eftersom moderna bilar ändå har ett svart fält på vindrutan nämast kanterna.
Har du radioantenn i siktfältet som belyses av xtraljusen kan du med fördel aptera mattsvart eltejp på antennsprötet för att undvika irriterande bländning.
Ett annat tips, montera inte xljusen för långt fram på taket.
Risk för bländning i motorhuven.