Hybrid_ skrev:
Svardklang skrev:
Om vi säger såhär, bilen med batteritorsk har en spänning på låt säga 10 volt. Jag kopplar på min såg som driver en 150A generator, hur lång tid skulle jag behöva brumma för att de förhoppningsvis skulle kunna starta bilen?
Då jag är helt nollad på bil el så får ni gärna förklara hur jag tänker fel.
Tack på förhand.
När generator börjar ladda skulle jag nog tro att bilen är startbar innan du hinner sätta dig bakom ratten.
Men när den börjar ladda som kommer den att suga ur cirka 2,4 hk som sågmotorn måste kunna vrida ur sig. Om inte så kommer maskin att stanna pga överbelastning.
Så hur många hk är sågmotorn på?
1. Batteriet:
Ett bilbatteri brukar utan belastning ge 12.8 volt. när det är dåligt laddat ger det UTAN BELASTNING inte så mycket lägre spänning faktiskt. Men om du belastar med något lågohmigt (så du börjar ta ut hög ström) så får du spänningsfall (och kan heller inte ta ut lika hög ström).
Tänk dig att du har en osynlig resistor seriekopplad i kretsen, och den är inne i batteriet (batteriets inre resistans), med dåligt laddat batteri är detta en stor resistans. Om belastningen då är en startmotor (=löjligt låg resistans) så lägger sig kanske halva spänningen över den här osynliga tomten inne i batteriet (tänk sex volt med ström på halverat antal Ampére som följd=en fjärdedel av effekten).
2. Laddningen:
Om du kopplar på en laddare som ger 14,4 Volt så ger det en viss laddström. Låg temperatur, eller litet batteri, eller inte särkilt urladdat batteri ger låg laddström men annar gäller att tvärtom ger så klart hög laddström. Ett sulfaterat gammalt batteri som är helt kass tar laddning en kort stund bara.
Om du ökar spänningen du laddar med så ökar du strömmen som far in i batteriet som blir fulladdat fortare. Eller om du laddar med 13,8 Volt så går det riktigt sakta även i rumstemperatur (typisk underhållsladdning).
När du fortsätter ladda fast batteriet är fullt, det är då det bildas knallgas.
Om en motor är god för 2,4 hk eller 1,79 kW säger inte något om hur snabbt vi laddar batteriet.
Och en booster så ger den inte bara tiodubbelt så hög spänning, den är bara kapabel att lämna hög ström för en kort stund, så du kan alltså inte bara koppla på en generator och varva sågen utav helvete och räkna med att 2,4 hk fixar biffen.
3. Projektet:
Eftersom TS är ute efter att göra en booster föreslår jag följande.
Ha ett batteri som fortfarande är OK på en säker plats.
Se till att det alltid får 13 Volt via en säkring som sitter så nära batteriet som möjligt.
Den dagen du behöver "boostern", gå och hämta ditt batteri.
Ha sågen till att köra skridskor med på vintern i stället! Eller sätt den på barnens strampbil.