2825
Sök

Vad är grejen med att sänka sin bil?

2 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#1
Ser det inte lite sunkigt ut? Eller är det det som är meningen?

Jag kan förstå varför folk sänker t.ex. gamla amerikanare ibland, det kan man väl se mest i Amerika dock. Såkallade lowriders. Dock föredrar jag amerikanare som inte är sänkta utan original.

Men varför sänker man en gammal trasig volvo eller annat bilmärke som knappt håller ihop längre?

Tycker dom det ser coolt ut?

helst kombineras dessa bilar med tonade rutor och obligatorisk brist på ljuddämpare.

Förstår inte detta, handlar det om unga människor som inte vet hur dom uppfattas? handlar det om en nutida image?

Ni som åker dessa bilar kan väl säga o förklara anledningen till varför? En människa gör ju dessa val för att de tycker att det är bra på något sätt eller förmedlar en grupptillhörighet kanske?

Är inte ute efter en bålbränning här, letar bara efter svar från personer som väljer att sänka dessa bilar.

Mvh
Senast redigerat av Tjomme18 (för 15 timmar sedan)

Diagnostekniker
2 768 Inlägg
för 15 timmar sedan
#2
Bött é gött som di säger.

Ofta mycket opraktiskt, men det är ju ett stuk.
Likaså att Tyskstuk var poppis när jag var yngre, och att neon + flådiga bodykits var grejen tidigt 00-tal.

Alla har sin grej, och har man ett bilintresse kanske man vill uttrycka sig via fordonet.
Är man inte så bemedlad så blir det nog lätt att man kapar fjädrarna, oftast för mycket.

Jag har bara sänkt bilar för väghållningens skull.
Kan således ej bidra med något vettigt svar, men det ser skoj ut när det kommer en 940 studsandes på vägen även om jag hellre skulle stoppa näven i en masugn än att sätta mig i en sån bil.

Kort och gott: kul att se bilintresserade ungdomar även om deras bilar många gånger är helt mongo.
Hellre det än att dom engagerar sig i Grön Ungdom och diskuterar vilka pronomen som skall användas för dagen.
Senast redigerat av Jesper328 (för 15 timmar sedan)

Up the RA

2 430 Inlägg
för 14 timmar sedan
#3
Många bilar är/ser löjligt höga ut orginal, en lagom sänkning kan göra mycket för utseendet. Med betoning på lagom. "bottsänkt" ser förjävligt ut oavsett, och i 99% av fallen värdelösa som fordon. Nej, en bil man behöver krypköra, på snedden, över minsta lilla fartgupp är inte dugligt som fordon.

Rätt sänkning kan, beroende på bil, även förbättra väghållningen - ibland väldigt mycket.

Dock blir nästan alltid komforten sämre än det var orginal, men det är ju en kompromiss man får ta.


2 331 Inlägg
för 11 timmar sedan
#4
Då är frågan om jag är ännu mer knäpp som 2013 byggde luftfjädring på en Civic lol Mest problem men kul var det. Den kördes bottsänkt ibland, för att få uppmärksamhet. Det är bara att erkänna.

Nu som vuxen uppskattar jag fortfarande att folk tittar på en häftig bil man åker i men smaken har ju mognat om man säger så lol

Något jag har märkt är när man pratar om bilrelaterade minnen från tonåren är att man gjorde många dumma ologiska grejer och skrattar åt sig själv. För att sen inse att man nog hade roligare då än nu. Hoppsan.

Jag kan absolut INTE se mig själv i en bottsänkt 740 nu som 30 åring, det finns inte på kartan. Jag skulle skämmas ihjäl. Men som 19 åring var det bara helt enkelt väldigt roligt.

Det rullar några gamla Volvo här i stan än (740/940) men dem är så brutalt mycket färre nu när årens lopp plockat dem. Upplever att det har varit med balans på dem man sett, alltså inte överdrivet med sänkning osv.

Idag äger jag EN bil som är sänkt, övriga på original fjädring. Den sänkta bilen står på riktiga sänkfjädrar av märket Eibach och är en perfekt balans av "låg" och "kan ta sig över gupp utan problem". Den bilen i original utförande och hur den ser ut nu med en rimlig sänkning och fälgar som är avsevärt mycket snyggare än original är som dag och natt. Ser mycket snyggare ut och väghållningen blir bättre vid inspirerad körning. Jag ser det som en del av intresset.

Har ägt 3 jänkare, sänkte aldrig någon av dem och körde dessutom plåtfälgar med original navkapslar. Det skulle se original ut, det var så jag ville ha det. När det gäller japsare däremot så har jag ändrat på allt möjligt som går att ändra på. Vet inte varför jag väljer att göra så olika beroende på om det är Amerikanskt eller Japanskt.
Senast redigerat av Xebers76 (för 11 timmar sedan)


2 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#5
Fantastiskt, bra svar i tråden mer än vad man kunnat hoppas på.

Kom till slutsatsen att en bil kan va sänkt, men då får den fan se lite bra ut i övrigt med.

Annars blir det jäkligt sonkigt, speciellt om de är helt sänkta som en talare tog upp här.

Inget fel med folk som meckar eller ungdomar som drar runt i EPA.

De har bra värderingar också, så länge de inte börjar slänga sig med ord som svart apa som jag hörde från en volvoraggare här om dan.

Men ja, hellre EPA ungdom alla dagar i veckan än bolsjeviker. Det kommer bara en segrare ur i den fajten om man säger så. xD

Tack igen för svaren och God Jul.
Alltså god kristi födelse (svt).

Fri fart för ett fritt folk!
14 177 Inlägg
för 6 timmar sedan
#6
Xebers76 skrev:
Då är frågan om jag är ännu mer knäpp som 2013 byggde luftfjädring på en Civic lol Mest problem men kul var det. Den kördes bottsänkt ibland, för att få uppmärksamhet. Det är bara att erkänna.

Nu som vuxen uppskattar jag fortfarande att folk tittar på en häftig bil man åker i men smaken har ju mognat om man säger så lol

Något jag har märkt är när man pratar om bilrelaterade minnen från tonåren är att man gjorde många dumma ologiska grejer och skrattar åt sig själv. För att sen inse att man nog hade roligare då än nu. Hoppsan.

Jag kan absolut INTE se mig själv i en bottsänkt 740 nu som 30 åring, det finns inte på kartan. Jag skulle skämmas ihjäl. Men som 19 åring var det bara helt enkelt väldigt roligt.

Det rullar några gamla Volvo här i stan än (740/940) men dem är så brutalt mycket färre nu när årens lopp plockat dem. Upplever att det har varit med balans på dem man sett, alltså inte överdrivet med sänkning osv.

Idag äger jag EN bil som är sänkt, övriga på original fjädring. Den sänkta bilen står på riktiga sänkfjädrar av märket Eibach och är en perfekt balans av "låg" och "kan ta sig över gupp utan problem". Den bilen i original utförande och hur den ser ut nu med en rimlig sänkning och fälgar som är avsevärt mycket snyggare än original är som dag och natt. Ser mycket snyggare ut och väghållningen blir bättre vid inspirerad körning. Jag ser det som en del av intresset.

Har ägt 3 jänkare, sänkte aldrig någon av dem och körde dessutom plåtfälgar med original navkapslar. Det skulle se original ut, det var så jag ville ha det. När det gäller japsare däremot så har jag ändrat på allt möjligt som går att ändra på. Vet inte varför jag väljer att göra så olika beroende på om det är Amerikanskt eller Japanskt.

ja som ung gjorde man mycket konstiga beslut..    kapat så otroligt mycket fjädrar på gamla volvosar..  totalt oduliga blev dom att köra med.. 
ett bra chassi kitt med dämpare och fjädrar med normal sänkning ser oftast bra ut och fungerar väldigt bra. 

idag har jag nästan bara orginal bilar har min lilla Seat Arosa med gula ställbara koni och en 60/40mm sänkningsats med 185/35-17    det är inte en bil för folk med rygg besvär men samtidigt är det noll problem att köra över en vägbula i skyltad fart  utan att det tar i eller känns som bilen ska ramla i bitar.   
det som gör att jag älskar den bilen är väghållningen..  den är så otroligt otäckt direktstyrd att det är min feghet som sätter stopp långt innan bilen börjar understyra.  om den ens kan göra det ;-)
jag kör buss normalt sätt och svampiga däck och dålig väghållning får mig att värdesätta en direktstyrd hård bil det är som att sätta sig i en gokart.   som bonus med klen motor kan man köra den som man snott den utan att igentligen köra jättefort smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 389 Inlägg
för 4 timmar sedan
#7
Jag har haft en toksänkt bil när man tankade fult så tog det i överallt. Jag kan tycka det är snyggt, men det var första och sista gången. Farthinder ska man inte ens tänka på..

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-e6f7324d570c8268b5c50357fca8e7cd.jpg


Från Finland
357 Inlägg
för 2 timmar sedan
#8
Jag tycker oftast inte det ser bra ut men jag antar det gäller modellen man tänker på också. Men kan inte komma på ett exempel där jag gillade resultatet. Och nu har jag alltid varit såhär, även som tonåring tyckte jag inte om sänkta bilar. Jag tror kanske det är för att man kan se oftast på skärmen att detta är inte original. Såg bara fel ut i mina ögon.

En praktisk orsak att sänka är väl att bränsleförbrukningen går ner litet då man sänker bilen. Men å andra sidan tycker jag att den där höjden behövs, jag skulle inte vilja köra på de vägar jag kör på med en sänkt bil. Eller ens i stan.

Professionell nybilshatare

Forummoderator
18 077 Inlägg
för 2 timmar sedan
#9
Den gamla Sonatan vi kör ibland har ett HR-kit monterat. Den är inte mycket sänkt! Men klart stötigare än dito originalbil. Den får vara så. Den köptes så för många år sedan. En något sänkt bil kan så fräck ut tycker jag.

En straffsänkt ljusblåmetallic V70 -02 går jag inte gång på direkt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök