3318
Sök

Bytt koppling - missljud efteråt

82 Inlägg
2 maj 2020
Trådstartare
Hej!

Har bytt koppling på en Audi A3 1.8t årsmodell 2000. Bytt lameller, tryckplatta och urtrampningslager. Har efter det ett missljud precis som när ett ur trampningslager är slut. Blir tyst när jag trycker ner kopplingen. Funderar lite på vad tusan det kan vara? Kopplingskitet var från LUK så inget skit.

Märkte inget konstigt när jag bytte grejerna. Frågan är hur allvarligt det är. Har haft nån Audi tidigare med liknande ljud men som tuffat och gått många tusen mil utan problem.

Bilen har dubbelmassesvänghjul men det kollade jag enligt konstens alla regler och det såg väldigt bra ut.

Kan det ha varit nått med gaffeln jag missade? Eller är det normalt slitage av något, vad nu det kan vara?

Vill inte riva eländet igen.

//Thomas

Hur svårt kan det va?!

340 Inlägg
2 maj 2020
Var urtrampningslagret exakt lika?

När jag bytte senast(inte audi) var det lite annorlunda mot det som satt original, så har för mig att man fick vara lite pillig når man satte dit det.

82 Inlägg
2 maj 2020
Trådstartare
Slim skrev:
Var urtrampningslagret exakt lika?

När jag bytte senast(inte audi) var det lite annorlunda mot det som satt original, så har för mig att man fick vara lite pillig når man satte dit det.

Inget jag la märke till. Samma infästning i gaffeln. Skulle vara om det var kortare, å andra sidan trycker ju slavcylindern fram det mot lamellen. Kanske summan av slitage på samtliga rörliga delar i mekanismen..

Tripplelkollade att det var rätt kopplingssats då det fanns några olika till de bilarna. Kollade först själv, sen med AD bildelar och sist med trodo.se som jag handlade av.

Spekulationer men skulle en trött fjäder i slavcylindern kunna orsaka detta?

Hur svårt kan det va?!

Sök