2728
Sök

Golf 2 ljud mm

77 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
Köpte nyligen en golf 2 -90 och med den fick jag 2st "GAS Alpha 6924" 6x9or som sitter i hatthyllan och ett par "GAS Alpha 524" 5,25or som sitter i dörrarna, sitter även en JVC enhet som tar mp3 i..
har dragit kablar för att få in min baslåda vilken består av dubbla 10", men nu tänkte jag även koppla in ett annat steg "MDS 12002" som ja tänkte sätta på min 6x9or.
frågan är hur kopplar jag smidigast in de andra steget? kan jag skarva ström,jord och remote från de färdigkopplade steget till de nya? och sedan dra en extra RCA från sterion till steget?. isåfall sitter dom två stegen på samma säkring, behöver ja byta säkring till 40A,60A?

hoppas ni fårstår min fråga, är ny när de gäller koppla ljud osv.
kanske även ska tillägga att dom 5,25 i dörrarna låter som ett par orginal från 40-talet ren skit, pinsamt nästan, fast dom är nästan nya och helt felfria. blir inte klok på de.

mvh Micke

21 761 Inlägg
3 juli 2007
Det är inte bra att skarva strömkablarna från det ena steget till det andra, remotekabeln kan man göra så med däremot. Det bästa är att använda ett kopplingsblock som kabeln från batteriet sätts fast i, sedan drar man en kabel från kopplingsblocket till vardera steg.

Vilket steg har du just nu och hur grov är kabeln till det steget?

77 Inlägg
3 juli 2007
Trådstartare
jaha okej smile
funkar de som finns på biltema tror du? finns sånna
"Strömfördelningsblock
Powerblock. Isolerat. Med en ingång för max. 35 mm² och fyra utgångar för max. 8 mm² kabel."
om jag köper två sånna? ett för jord å ett för ström?
och en separat RCA kabel som ja drar från sterion till nya steget så borde de funka bra?

jag köpte ett "allt du behöver kit" på MDS för nått årsedan så ingen aning om tjocklek på kabel..tror de kommer räcka då de inte är några kraftiga grejjer vi snackar om.

sen ang säkringen, de blir ju 1 säkring till båda stegen, vilken typ av säkring ska ja sätta i? 40A,60,80A?

Proljece?
1 464 Inlägg
3 juli 2007
80a bättre att va på den säkra sidan! Sitter 3x30a i mitt.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

21 761 Inlägg
3 juli 2007
Det behövs inget kopplingsblock till jordkablarna, man drar separat jord från vardera steg ner till samma kopplingspunkt i karossen och ser till att det blir ordentlig kontakt. Det där blocket från Biltema går bra att använda, om kablarna från blocket till stegen är korta och inte går igenom någon metallvägg så behövs inga säkringar på dem heller och då borde 8mm2 kabel räcka.

Storleken på säkringen framme vid batteriet beror på hur grov kabel det är, det finns nämligen tabeller för hur stor säkring det får vara på en viss kabelarea. Det kan stå på kabelhöljet ibland hur många mm2 det är på kabeln, kolla om det gör det på din kabel.

med lem
1 925 Inlägg
3 juli 2007
precis som drönirettab säger så går det använda det blocket ! dock är jag inte säker på att du kan ha 8mm2 kabel till varje steg, jag skulle vilja haft 12 eller 16mm2...har du för liten kabel nu så kan du förmodligen inte heller dela upp den till 2st

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

med lem
1 925 Inlägg
3 juli 2007
haxer skrev:
80a bättre att va på den säkra sidan! Sitter 3x30a i mitt.

så om han har en 8mm2 kabel nu tycker du han ska ha en 80a säkring för att vara på den säkra sidan ? hmm, det är snarare osäkert att ha det så....

8mm2 =  40a säkring
10mm2 =    50a säkring
16mm2 =    60a säkring
21mm2 =    100a säkring

har du då 80a säkring på¨en 8mm2 kabel o de blir något fel kommer den kablen brinna upp rättså snabbt hmm

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

21 761 Inlägg
3 juli 2007
Om man har en 8mm2 kabel som är 1m lång, vilket är en trolig längd mellan kopplingsblock och steg, så blir spänningsfallet bara 0,1V även om det går 50A genom kabeln. MDS 12002 kommer inte att dra speciellt mycket ström, däremot vet jag ju inte vilket steg som sitter på nuvarande baslåda.

För att kunna kolla upp hur grov kabel+säkring det behövs från batteri till kopplingsblock så behöver jag veta hur mycket effekt som baslådans steg ger ut som mest, eller att jag får veta vilket steg som det rör sig om.
Senast redigerat av Drönirettab (3 juli 2007)

77 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
jag har en 8mm2 kabel draget från batteriet till fördelarblocket som sedan skall dras vidare med 8mm2 till varje steg.ang bassteget så är de ett gammalt MDS steg, så inget state-of-the-art på nått sätt, sen jordkabeln satte jag i bältet i chassit så de blir bra kontakt.

sedan sitter det en 40A säkring ca 20cm från batteriet. har inte kopplat in de andra steget riktigt ännu så har inte bytt till starkare, vilket jag gärna skulle vilja veta vad som passar smile

21 761 Inlägg
4 juli 2007
Mmm, då tycker jag att du ska byta ut kabeln+säkringen från batteriet till kopplingsblocket. En lämplig "allround" kabelarea är 21mm2, då har du lite mariginaler. Storleken på säkringen vet jag inte riktigt, den bör vara minst lika stor som båda stegens säkringar tillsammans.

Eftersom det inte är jättekraftiga steg så kan jag dock tänka mig att 60-80A borde räcka, men kolla upp ändå vilka säkringar som sitter på stegen.
Senast redigerat av Drönirettab (4 juli 2007)

Sök