3057
Sök

Säkringar och kablar

603 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
#1
Tjenare!
Nu har jag kommit på att jag vill lära mig någonting igen smile
Jag tror jag har koll på bilsterebyggen och installation hyfsat men nu till vetenskapen bakom olika kablar och säkringar. Först började jag bara tänka på säkringen framme som sitter på strömkablen framme i motorrummet. och varför den är den d är.
Och blev inge klok på det, då började jag fundera på kablar och dess tjocklek och blev inge klok på det heller. Hur grovt behövs egentligen och vad bestämmer det!?
Och vad bestämmer vilken säkring som ska sitta där fram!? Ska man kanske egentligen ha fler!? Har jag missat något vessentligt!

In hoc signo vinces

17 Inlägg
5 juli 2007
#2
Kabels tjocklek bestäms av stegets strömförbrukning, men personligen rekommenderar jag att dra så tjock kabel du orkar. Man vet aldrig om man vill byta upp sig och underlättar otroligt om man dragit tjock och fin kabel redan.

Säkringen på pluskabeln är för att skydda mot kabelbrand, den bestäms av kabelns tjocklek. Avsäkringen på steget är för att skydda steget.

Är lite trött så kanske inte svarade på alla dina funderingar smile

603 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
#3
finkelzvin skrev:
Kabels tjocklek bestäms av stegets strömförbrukning, men personligen rekommenderar jag att dra så tjock kabel du orkar. Man vet aldrig om man vill byta upp sig och underlättar otroligt om man dragit tjock och fin kabel redan.

Säkringen på pluskabeln är för att skydda mot kabelbrand, den bestäms av kabelns tjocklek. Avsäkringen på steget är för att skydda steget.

Är lite trött så kanske inte svarade på alla dina funderingar smile

Jo skitbra! smile För det var precis så som jag todde. Och säkringen på steghet monterar man inte själv utan det är ju det som sitter där eller hur!?

Det som är kvar nu är hur man vet hur tjock kabel som kräs till vilket steg, och hur det blir om man har fler steg, och vad för säkring som ska på vilken kabel!?!? Är det avancerat eller hur lära sig? Förvåndandevis så är jag så dålig googlare att jag hittar inget sånt. sad

In hoc signo vinces

21 761 Inlägg
5 juli 2007
#4
Kabeln från batteriet ska vara tillräckligt grov så att det inte blir en massa spänningsfall (spänningsförluster) när steget drar mycket ström, sedan finns det också vissa "regler" för hur stor säkring man får sätta för en viss kabeltjocklek. En bra tabell att kika på är tex hoss Nårdik, kolla under "magazinet" och sedan "mått och formler".

Säkringen på kabeln från batteriet är BARA till för att skydda kabeln så att det inte blir kabelbrand ifall den skulle råka kortslutas, säkringen är inte till för något annat. Man behöver inte flera säkringar där, det behövs bara en eftersom man kan välja mellan många olika storlekar.

Det är arean på kabeln som man använder i beräkningarna av hur grov den ska vara, arean räknas i mm2 (kvadratmillimeter). Det som bestämmer hur stor area kabeln ska ha är hur mycket ström eller effekt steget/stegen drar och hur lång kabeln är. Ju längre en kabel är desto mer motstånd blir det i kabeln och då ökar ju risken för spänningsfall också.

När jag räknar ut hur grov kabel som behövs så utgår jag ifrån hur mycket RMS-effekt som steget kan ge ut vid högsta belastningen, dvs när man belastar steget med den lägsta impedansen. Den effekten är ju så mycket som steget kan ge ut som mest och då tycker jag att man bör dimensionera strömkabeln efter det för att ha bra mariginaler.

Som finkelzvin skriver så kan det också vara bra med lite extra tjock kabel om man vill ha större saker i framtiden.

När man har kollat upp stegets högsta RMS-effekt så omvandlar man effekten till ström för att lättare kunna fortsätta beräkningarna, omvandlingsformeln är: effekten/spänningen=strömmen. Spänningen är alltså batterispänningen och det brukar stå i specen till steget vid vilken batterispänning som steget mättes upp i. Står inte det så kan man utgå ifrån 13,8V.

Men steget har en viss verkningsgrad också, det behöves mer effekt in i steget än vad det kan ge ut. Slutsteg har olika verkningsgrad, det beror på hur de är gjorda och i vilken "klass" de arbetar i. Det finns flera olika klasser, men två av de vanligaste klasserna är "AB" och "D".

Ett klass AB steg brukar ha ca 55-60% i verkningsfrad och ett klass D steg har ca 80-85% i verkningsgrad, det är ungefärliga siffror. När jag gör mina beräkningar så utgår jag ifrån 55% på klass AB och 80% på klass D.
Senast redigerat av Drönirettab (5 juli 2007)

603 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Kabeln från batteriet ska vara tillräckligt grov så att det inte blir en massa spänningsfall (spänningsförluster) när steget drar mycket ström, sedan finns det också vissa "regler" för hur stor säkring man får sätta för en viss kabeltjocklek. En bra tabell att kika på är tex hoss Nårdik, kolla under "magazinet" och sedan "mått och formler".

Säkringen på kabeln från batteriet är BARA till för att skydda kabeln så att det inte blir kabelbrand ifall den skulle råka kortslutas, säkringen är inte till för något annat. Man behöver inte flera säkringar där, det behövs bara en eftersom man kan välja mellan många olika storlekar.

Det är arean på kabeln som man använder i beräkningarna av hur grov den ska vara, arean räknas i mm2 (kvadratmillimeter). Det som bestämmer hur stor area kabeln ska ha är hur mycket ström eller effekt steget/stegen drar och hur lång kabeln är. Ju längre en kabel är desto mer motstånd blir det i kabeln och då ökar ju risken för spänningsfall också.

När jag räknar ut hur grov kabel som behövs så utgår jag ifrån hur mycket RMS-effekt som steget kan ge ut vid högsta belastningen, dvs när man belastar steget med den lägsta impedansen. Den effekten är ju så mycket som steget kan ge ut som mest och då tycker jag att man bör dimensionera strömkabeln efter det för att ha bra mariginaler.

Som finkelzvin skriver så kan det också vara bra med lite extra tjock kabel om man vill ha större saker i framtiden.

När man har kollat upp stegets högsta RMS-effekt så omvandlar man effekten till ström för att lättare kunna fortsätta beräkningarna, omvandlingsformeln är: effekten/spänningen=strömmen. Spänningen är alltså batterispänningen och det brukar stå i specen till steget vid vilken batterispänning som steget mättes upp i. Står inte det så kan man utgå ifrån 13,8V.

Men steget har en viss verkningsgrad också, det behöves mer effekt in i steget än vad det kan ge ut. Slutsteg har olika verkningsgrad, det beror på hur de är gjorda och i vilken "klass" de arbetar i. Det finns flera olika klasser, men två av de vanligaste klasserna är "AB" och "D".

Ett klass AB steg brukar ha ca 55-60% i verkningsfrad och ett klass D steg har ca 80-85% i verkningsgrad, det är ungefärliga siffror. När jag gör mina beräkningar så utgår jag ifrån 55% på klass AB och 80% på klass D.

Ja då var det konstaterat. Det är en hel vetenskap och man måste ju nästan vara kärnfysiker för att förstå allt det där! Mycket cred till dig Drönirettab för hjälp! Du är en klippa. Bara att sitta o plugga på nätterna nu då smile

In hoc signo vinces

10 287 Inlägg
5 juli 2007
#6
Nej då. Det finns färdiga tabeller att titta i. Och kablarna är i standardgrovlekar. En vettig bilstereoaffär skall kunna hjälpa dig på tre sekunder blankt.

/Göran

Casanovan skrev:
Bara att sitta o plugga på nätterna nu då smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
5 juli 2007
#7
Jag kan ju knappast vara till någon hjälp när det blir så krångligt skrivet att folk måste börja "sätta sig på skolbänken". wink

Jag håller helt med Sharky, en bilstereoaffär kan hjälpa till och det finns tabeller att kolla i. Kan de inte hjälpa till så går man bara ut därifrån och provar en annan, det där är inga konstiga saker för en som säljer bilstereosaker utan sånt ska de kunna. smile
Senast redigerat av Drönirettab (5 juli 2007)

17 Inlägg
5 juli 2007
#8
Drönirettab skrev:
Jag kan ju knappast vara till någon hjälp när det blir så krångligt skrivet att folk måste börja "sätta sig på skolbänken". wink

Jag håller helt med Sharky, en bilstereoaffär kan hjälpa till och det finns tabeller att kolla i. Kan de inte hjälpa till så går man bara ut därifrån och provar en annan, det där är inga konstiga saker för en som säljer bilstereosaker utan sånt ska de kunna. smile

Lite offtopic, men ofta är fel man på fel jobb hmm

Ontopic igen då; Gå in på www.nardik.se och läs allt dom har där under "Magazinet". Sen kan du det du bör veta för att få till ljudet. smile Lycka till.


Sök