3611
Sök

Igensatt vevhusventilation?

104 Inlägg
11 september 2021
Trådstartare
#1
Tjena
Som rubriker lyder så misstänker jag att vevhusventilationen är dålig eftersom det finns olja i insugsröret som går till insugskåpan på min bmw e91 320d.
Någon som vet om det är därför det ligger olja där och isf hur man rengör vevhusvent?

Diagnostekniker
2 824 Inlägg
11 september 2021
#2
Om jag nu förstår rätt så ja, oljedimman ifrån vevhusventen brukar samla sig i inloppsröret.
Speciellt synligt i inloppet till turbon.

Up the RA

104 Inlägg
11 september 2021
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Om jag nu förstår rätt så ja, oljedimman ifrån vevhusventen brukar samla sig i inloppsröret.
Speciellt synligt i inloppet till turbon.

Hur rengör jag vevhusventilationen då? Och kan motorn ta skada om man kör med det?

Diagnostekniker
2 824 Inlägg
11 september 2021
#4
Det skall vara så.
Istället för att oljan/vevhustrycket ventileras ut i luften så går det in i motorn för att förbrännas.

Har du ett överdrivet tuffande/tryck ur påfyllningslocket?
Vill du göra rent den så får du följa slangarna ner till oljefällan och kontrollera ifall du ens kan ta isär och rengöra.

Up the RA

104 Inlägg
11 september 2021
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Det skall vara så.
Istället för att oljan/vevhustrycket ventileras ut i luften så går det in i motorn för att förbrännas.

Har du ett överdrivet tuffande/tryck ur påfyllningslocket?
Vill du göra rent den så får du följa slangarna ner till oljefällan och kontrollera ifall du ens kan ta isär och rengöra.

Det var ju skönt å höra:)
Har ej kollat om det är tryck under påfyllningslocket och för tillfället läcker motorn alldeles för mycket kylarvätska vid drift så kan ej prova.

104 Inlägg
11 september 2021
Trådstartare
#6
diese1 skrev:
Jesper328 skrev:
Det skall vara så.
Istället för att oljan/vevhustrycket ventileras ut i luften så går det in i motorn för att förbrännas.

Har du ett överdrivet tuffande/tryck ur påfyllningslocket?
Vill du göra rent den så får du följa slangarna ner till oljefällan och kontrollera ifall du ens kan ta isär och rengöra.

Det var ju skönt å höra:)
Har ej kollat om det är tryck under påfyllningslocket och för tillfället läcker motorn alldeles för mycket kylarvätska vid drift så kan ej prova.

Nu har jag kollat tryck i påfyllningslocket och när jag öppnar det så tuffar det ganska mycket.

7 486 Inlägg
12 september 2021
#7
Frusen/igensatt vevhusventilation vintertid är inte ovanligt.
Blir som majonäs i vevhusventilationen och under ventilkåpan.
Receptet mot det är att avskärma vevhusventilationen och se till att ren olja av rätt spec finns i motorn.
Finns det oljekylare så bör även den avskärmas vintertid.
Majonäs kan drabba motorer som, främst vintertid, körs allt för korta sträckor så motorn inte hinner bli tillräckligt varm.
Majonäsen kan bli kvar efter vintern.
Måste i regel rensas bort mekaniskt.


Sök