3486
Sök

Abs-indikering, varnar för fel i systemet?

35 Inlägg
2 januari 2021
Trådstartare
#1
Hej på er!
Jag ska hämta en gammal Caddy i veckan som jag fick för ett bra pris.

Enligt besiktningsprotokollet jag fick är det något strul med ABS:en, och jag tänkte kolla med er här vilka de vanligaste felen kan vara med ABS:en på just caddys.

Felet: Abs-indikering, (EG: 1.6, 1.7), varnar för fel i systemet.

Är ingen bilmekare direkt, men gillar att lära mig, (och för att spara pengar med att fixa det själv).
Det är en gammal Volkswagen Caddy 1.6, 75hk (2001).

Jag är sjukskriven och bilen ska användas för välgörande ändamål vid bl a insamling av kläder etc. till behövande.

4 467 Inlägg
2 januari 2021
#2
går bara att gissa,krävs nog en avläsning,och det behövs även läsare för att släcka lampan,

35 Inlägg
3 januari 2021
Trådstartare
#3
Ok! Jo, en felkodsläsare hade inte varit helt fel.

Tillägg:
Någon som kan rekommendera en billig felkodsläsare för Volkswagen?

3 202 Inlägg
3 januari 2021
#4
Biltema har en VAG anpassad scanner relativt överkomligt.
En vanlig generisk ger inget öht från annat än motornstyrdonet.

Programmet VCDS med lämplig laptop och orginal interface är oslagbart på VAG annars, men kanske lite i överkant.

ABS har många komponenter.
Kan vara allt ifrån sprucken sensorring vid hjulet, till lödningar i modulen.

ABS felkoder försvinner med batteriet.
Är felet kvar, tänds den igen givetvis.
Hur, och när den återkommer, kan ge viktiga ledtrådar om felet.
Visst kan man göra det,  kolla ringarna och ohm-mäta hjulsensorerna.
Det är ju gratis.
Annars krävs felkoder som sagt.
Rekomenderas verkligen!

35 Inlägg
3 januari 2021
Trådstartare
#5
Tänkte mer om det fanns en billig universalläsare som kunde läsa ut felkoder från motor/abs?
Vet att det finns en kabel/interface att köpa, men vilken fungerar, om man inte har råd med original?

2 403 Inlägg
3 januari 2021
#6
Det bör poängteras att felkoder är en vägledning, inte en de-facto "där är felet!!".
När det gäller ABS så brukar det börja och sluta med att koden berättar vilket hjul det rör sig om. Att hitta *varför* det hjulet bråkar kräver klassisk felsökning i form av inspektion och mätningar, och lite grundkunskap om vanliga fel på bilmodellen i fråga.

Beroende på bil så är ABS-kransarna ett rätt vanligt fel. Antingen att dom är spruckna, eller fulla med skit.
Vissa bilar har vanliga problem med själva ABS-boxen också(t ex 85x70) i form av spruckna lödningar och dylikt. I 85x70's fall så säger koden att det är fel på höger bakhjul. Det man gör då, är att först vara medveten om att kransarna bak nästan aldrig har problem(dom är bra skyddade), så då börjar man med att mäta givaren i kontaktstycket vid ABS-boxen. Då slår man 2 flugor på smällen - man mäter både kablaget till givaren, och givaren i sig. Sen är man medveten om att vid ABS-box-problem är det nästan uteslutande alltid höger bak som får felkod först, så då går man vidare och undersöker boxen.
Säger koden istället att felet är på något framhjul kan man däremot ana att felet kan ligga i kransarna, då man är medveten om att kransarna fram sitter utsatt och bara sitter påvärmda(mao, dom kan lossna/hamna snett).

Detta var bara ett av många exempel på hur en felkod kan *hjälpa* dig, men inte lösa ditt problem.


35 Inlägg
3 januari 2021
Trådstartare
#7
Jag är fullt medveten om att en felkod inte löser själva problemet, men den är givetvis till stor hjälp när det kommer till att lokalisera felet.

Har läst lite om läsaren som heter U281, som flera verkar nöjda med.
Kan den vara något?
Senast redigerat av Guldstrand (4 januari 2021)

6 122 Inlägg
3 januari 2021
#8
Hej!
När jag för två år sedan plötligt fick indikering (lampor på instrumentbrädan) på ESP och ABS på min Audi TT så åkte jag till en bilverkstad som direkt kopplade in felkodsläsare och fem minuter senare och 400 kr fattigare kunde jag åka hem med beskedet att det var vänster och höger framhjul  som var orsaken. 800kr till och jag fick en vecka senare hem nya Bosch ABS givare från Ebay!   
Bytte   (man får slå och lirka ut de gamla givarna på TT:n vilket är bökigt), startade bilen  och rullade ca 100m (ska ungefär vara så långt innan systemet kollat att allt funkar  enligt Audi) ochESP och ABSlamporna på instrumentet slocknade. Att det var givarna var en chansning... Kunde även ha varit kabelbrott eller fel på ABS enheten, men man tar det billigaste först.


2 Inlägg
19 september 2021
#9
Ja EG 1.6 1.7 är som framkommit tidigare här att det är troligtvis en sprucken sensorring. Har själv nyligen fått samma felkod. Byt sensor helst även givaren. Men du måste först bort med broms ok, bromskiva och nav för att komma åt ringen. Kostnaden för ring och givare är förhållandevis en liten kostnad beroende var inköpet sker allt från ett par hundringrar.

2 Inlägg
19 september 2021
#10
Vä sida fram på min caddy 00:a

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
19 september 2021
#11
i grunden är det ju en polo 6n och mina arosor är ju samma grund så gissar på givare fram eller abs ring bak.   det är det jag haft fel med på mina Arosor men som sagt en felsökning är nödvändig för att veta vilken ände man ska titta..   jag kör obd eleven fungerar väldigt bra på min a2 från 2003 så det fungerar nog perfekt på en caddy från 01  inte testat den på mina arosor men svårt att se att dom inte ska fungera felfritt på dom

Kör fort så hinner inget hända...


Sök