Det bör poängteras att felkoder är en vägledning, inte en de-facto "där är felet!!".
När det gäller ABS så brukar det börja och sluta med att koden berättar vilket hjul det rör sig om. Att hitta *varför* det hjulet bråkar kräver klassisk felsökning i form av inspektion och mätningar, och lite grundkunskap om vanliga fel på bilmodellen i fråga.
Beroende på bil så är ABS-kransarna ett rätt vanligt fel. Antingen att dom är spruckna, eller fulla med skit.
Vissa bilar har vanliga problem med själva ABS-boxen också(t ex 85x70) i form av spruckna lödningar och dylikt. I 85x70's fall så säger koden att det är fel på höger bakhjul. Det man gör då, är att först vara medveten om att kransarna bak nästan aldrig har problem(dom är bra skyddade), så då börjar man med att mäta givaren i kontaktstycket vid ABS-boxen. Då slår man 2 flugor på smällen - man mäter både kablaget till givaren, och givaren i sig. Sen är man medveten om att vid ABS-box-problem är det nästan uteslutande alltid höger bak som får felkod först, så då går man vidare och undersöker boxen.
Säger koden istället att felet är på något framhjul kan man däremot ana att felet kan ligga i kransarna, då man är medveten om att kransarna fram sitter utsatt och bara sitter påvärmda(mao, dom kan lossna/hamna snett).
Detta var bara ett av många exempel på hur en felkod kan *hjälpa* dig, men inte lösa ditt problem.