3491
Sök

Vad borde jag ta för den här gamla skruttbilen?

7 Inlägg
15 juni 2022
Trådstartare
Här är annonsen jag har skrivit. Vill faktiskt bara bli av med den, men jag har ingen aning om vad jag borde ta. 5000kr minus 1700kr för bilbatteriet som jag köpt är bara 3300kr i slutändan. Om man fixar problemet med motorn så borde den vara värd liite mer än så? Tacksam för alla svar. smile

Audi A4 1.8T 1998, 25k mil.

Bilder: https://imgur.com/a/d3Atbx4

Annonstext:

Måste bli av med denna bil inom kort.

Den gick igenom besiktningen i Feb 2020, och har bara stått sedan dess. Försökt få igång den nu, och bytte batteri (1700kr), men motorn stannar ofta när den är nära "idle" (motorn går på tomgång). Det är det huvudsakliga problemet för att få den igenom besiktningen.

Har sommardäck och vinterdäck (på), alla i bra skick. Har körförbud just nu (behöver besiktas). Bilskatt ej betald (2000kr därikring).

Allt mekaniskt förutom just det jag beskrev fungerar som det ska. Alla lampor ok, AC okej (stark), inredning är i bra skick, servostyrning och elfönster fungerar etc. etc.

Den har en del "småproblem" såklart, men inga som kommer ge den körförbud.

1: Låsen på båda framdörrar är trasiga (vä framdörr fungerar om man pular in nyckeln ordentligt). Även bakluckans lås är knasigt. Luckan går igen  och håller sig stängd under körning, men inte mer än så.

2: Blinkershuv hö fram är sprucket och tar in vatten, samt passar inte in i hålet på något vis (glappar). Går igenom besiktning ändå (ny huv beställd, ingår).

3: Vä sidospegel är lös, men fungerar. Går igenom besiktning.

4: Tagit in lite vatten på passagerarsidan, vilket är ett vanligt problem om man inte rengör dräneringen under bilbatteriet ofta (6:e månad). Den är därför lite blöt på den sidan just nu. Håller på att torrlägga i skrivande stund.

Sen finns såklart kosmetiska skador på lacken främst. Men inga seriösa rostskador direkt.

Ett kap för den som orkar meka med den.
Senast redigerat av Ree81 (15 juni 2022)

4 139 Inlägg
15 juni 2022
Tomgången är troligen en solenoid som evt. behöver smörjas/oljas in
det är lättare om man åker till besiktningen och hämtar ett papper
lite fix med låsen löser man med beganade delar från en skrot eller ebay
men 10-20.000:- bör man kunna  begära för kärran  utan att skämmas

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 Inlägg
15 juni 2022
Trådstartare
spillolja skrev:
Tomgången är troligen en solenoid som evt. behöver smörjas/oljas in
det är lättare om man åker till besiktningen och hämtar ett papper
lite fix med låsen löser man med beganade delar från en skrot eller ebay
men 10-20.000:- bör man kunna  begära för kärran  utan att skämmas

smile

Ok, tack för svar. Jag kommer dock inte ha möjlighet att fixa den alls då jag "läcker pengar" på att hyra p-plats. Så vad är ett bra pris om man säljer den "as is"? 8000?

4 139 Inlägg
15 juni 2022
Rent allmänt kanske det är lättare att sälja den om den är påställd och ett papper från bilbesiktningen, då evt. hugad köpare kan köra hem den, ser att ni ägt den sedan 2009 vilket bör framhävas i annonsen, "en välhållen Pundar-Audi söker ny husse för fortsatt mek och omvårdnad"
men överdiv inte skicket på fordonet

4 139 Inlägg
15 juni 2022
Ser att det inte är ens fem år kvar innan den blir skattebefriad

6 062 Inlägg
15 juni 2022
Sätt ut den för 15k och låt dom pruta ner den till 8k, så blir alla nöjda. Se till att pengarna är på kontot innan du gör ägarbyte, och det gör du i appen, så är du kvitt problemen sedan.

4 139 Inlägg
15 juni 2022
Sist men inte minst vid en så viktig affär som en bilaffär ett köpekontrakt:
https://drive.google.com/file/d/1vbXTwy … sp=sharing
köparen behåller orginalet och en kopia till säljaren

mer i detta inlägg: https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 7#p4675337

smile

Sök