Samma kabel härva på b230fk som en b230f?

Wimble
11 januari 2023 · 20 Inlägg

Tjena garaget ja hade tänkt skaffa mig en turbo motor i min 740 från 88. Är det någon som vet om de värt att byta hela motorn och om kabelhärverna är samma på båda eller om man måste dra om en massa el?

Är det någon annat som man är tvungen att byta något annat vet inte exakt årsmodell på fk’n men anledningen att ja ska byta är för att få 631 toppen och andra stakar och oljetråg.

Och hur mycket ladd pallar en m47 har även hört att man måste byta något i koppling väg eller något.

Tack i förhand för svar.

Lucif3r
11 januari 2023 · 2 236 Inlägg

Vissa saker lär du ju dra om, såsom LMM kabeln. En turbo har ju batteriet på andra sidan också, så hela den härvan måste dras om - om du ska köra med orginal filterburk, annars går det väl bygga nått luftintag som sitter över batteriet.

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
11 januari 2023 · 411 Inlägg

Det första du ska göra är att konstatera om du har lh2.2 eller lh2.4 motorstyrning.

Har du en b230f med lh2.4 och vill byta motor rakt av till en b230fk med originalspridare så är det ”enda” man behöver göra att förlänga kablarna till kontakten för lmm så att den räcker till höger sida (Finns 1000 olika bättre och sämre sätt att göra det). Nästa steg är att koppla in motstånd till spridarna (Finns flera olika ställen att hitta tillvägagångssätt men enklast är att göra som original).
Självklart finns det ytterligare saker som man kanske behöver göra men annat ska man inte räkna med när man bygger bilar.

Sen byta till styrenheterna för den aktuella motorn (Bränsleboxen behöver vara utan startspärr alt. montera chip så att startspärren försvinner.)

Är det lh2.2 så är det en annan historia.
Det går då att eftermontera en separat lh2.4 motorhärva från nyare 240.

Jag har gjort just motorbytet från f till fk med orginalgrejer som jag beskrivit men minnet kan svika.

Det Går!!!
Wimble
11 januari 2023 · 20 Inlägg

Tinx2 skrev:
Det första du ska göra är att konstatera om du har lh2.2 eller lh2.4 motorstyrning.

Har du en b230f med lh2.4 och vill byta motor rakt av till en b230fk med originalspridare så är det ”enda” man behöver göra att förlänga kablarna till kontakten för lmm så att den räcker till höger sida (Finns 1000 olika bättre och sämre sätt att göra det). Nästa steg är att koppla in motstånd till spridarna (Finns flera olika ställen att hitta tillvägagångssätt men enklast är att göra som original).
Självklart finns det ytterligare saker som man kanske behöver göra men annat ska man inte räkna med när man bygger bilar.

Sen byta till styrenheterna för den aktuella motorn (Bränsleboxen behöver vara utan startspärr alt. montera chip så att startspärren försvinner.)

Är det lh2.2 så är det en annan historia.
Det går då att eftermontera en separat lh2.4 motorhärva från nyare 240.

Jag har gjort just motorbytet från f till fk med orginalgrejer som jag beskrivit men minnet kan svika.

Riktigt bra svar tack så mycket.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2023 · 13 777 Inlägg

kolla lmm   

016=lh2.4
012=lh2.2

lite osäker på lh2.2 om det är rätt nummer eller ej men vill minnas det någonstans i bakhuvudet smile  016 är det iallfall på lh2.4 det är jag helt säker på...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Wimble1
12 januari 2023 · 10 Inlägg

Growe skrev:
kolla lmm   

016=lh2.4
012=lh2.2

lite osäker på lh2.2 om det är rätt nummer eller ej men vill minnas det någonstans i bakhuvudet smile  016 är det iallfall på lh2.4 det är jag helt säker på...

Hur ser man vilket tändsystem man har? för vet att jag ej har regina och spelar det någon roll vad den andra bilen med fk hade?

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
12 januari 2023 · 411 Inlägg

Har du en tändlägesgivare uppe på sprängkåpan har du lh2.4 mest troligt.
Har du en hallgivare i fördelaren då har du mest troligt lh2.2.
B230fk har alltid haft lh2.4 vad jag känner till.
Mvh

Det Går!!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2023 · 13 777 Inlägg

För har alltid lh2.4.   Tåndsystmet följer med sprutet så det kvittar det som är frågan är mer eller mindre om din 88. Är en 88a elller 88b. Den senare hade nämligen lh2.4.  Men som sagt kolla bara nummret på lmm.  Står det typ 0 280 något mer och slutar på 016  har du lh2.4

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
13 januari 2023 · 2 236 Inlägg

Ett annat, enkelt, sätt att särskilja LH2.2 och LH2.4 är att helt enkelt kika om man har en felkodsläsare under huven eller inte smile
Felkodsläsare = LH2.4, ingen felkodsläsare = LH2.2

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang