Köpråd: mazda 3 eller...?

Medelm8
12 juli 2023 · 2 Inlägg

Har fått upp ögonen för mazda 3 av den äldre generationen, mk1, eventuellt faceliftad från 2007-2008 eller något år tidigare om jag inte hittar rätt. Är detta ett vettigt val? Vill helst ha 2 liters bensinare men 1.6 kan också funka, om än lite tråkigare.

Håller dessa långt och länge? Är de värda extra slanten jämfört med t.ex. Ford focus? Ska jag köpa en Corolla eller en v50 istället? Jag är så förvirrad, men jag gillar mazda 3. Älskade vår Saab tidigare men har haft otur med en saab 9-3 och en 9-5, VW var inte något för oss uppenbarligen så nu... Mazda? Är det pengar i sjön att köpa en som har gått 20 000 mil? Det finns några på annan plats i landet som nästan uppfyller önskemålen och som har gått 11 000 mil, men favoriten har gått nästan dubbelt så långt.. är såklart lite billigare också men det är inte det viktigaste.

Går den här trådstarten ens att svara på?
Ursäkta svamlandet!

Jokabsson
14 juli 2023 · 1 183 Inlägg

Största nackdelen med gamla Mazda är rost. Trösklar, framvagn mm, ta med en ficklampa och försök komma under bilen så gott det går. Ytrost får man räkna med men har det rostat igenom så skulle jag backa.

20 000 mil ser inte jag som ett större problem såvida den har servats i tid. Motorerna och lådorna är slitstarka.

spillolja
14 juli 2023 · 4 050 Inlägg

Vet en som hade en Mazda 323 från 1997, motorn fick renoveras vid ca 16,000 mil för över 20.000 kr, fick ingen klarhet vad felet var

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
14 juli 2023 · 7 297 Inlägg

Hustrun körde en Mazda 3 2008 16.000 mil på 5 år utan ett enda fel.

Jokabsson
14 juli 2023 · 1 183 Inlägg

spillolja skrev:
Vet en som hade en Mazda 323 från 1997, motorn fick renoveras vid ca 16,000 mil för över 20.000 kr, fick ingen klarhet vad felet var

323 är en äldre modell med annan motor smile
Sen kan man ju bara spekulera i servicehistoriken. Byttes oljan på de 16 000 milen?

torsen skrev:
Hustrun körde en Mazda 3 2008 16.000 mil på 5 år utan ett enda fel.

Inga rostproblem heller? Folk skyr ju Mazda som pesten pga rost. Inte helt obefogat med tanke på alla gamla Mazdor med uppätna bakluckor och skärmar man ser. Nästan lika illa som Passat från samma decennium 🥲

Senast redigerat av Jokabsson (14 juli 2023)

torsen
15 juli 2023 · 7 297 Inlägg

Jokabsson skrev:

spillolja skrev:
Vet en som hade en Mazda 323 från 1997, motorn fick renoveras vid ca 16,000 mil för över 20.000 kr, fick ingen klarhet vad felet var

323 är en äldre modell med annan motor smile
Sen kan man ju bara spekulera i servicehistoriken. Byttes oljan på de 16 000 milen?

torsen skrev:
Hustrun körde en Mazda 3 2008 16.000 mil på 5 år utan ett enda fel.

Inga rostproblem heller? Folk skyr ju Mazda som pesten pga rost. Inte helt obefogat med tanke på alla gamla Mazdor med uppätna bakluckor och skärmar man ser. Nästan lika illa som Passat från samma decennium 🥲

Vi har haft totalt 4 Mazda i hushållet: 2, 3, 6 och Tribute 3,0 V6 automat.
Alla nyköpta visserligen, men enda på kost var en parkeringsbromsvajer á 160:- på Tribute´n.
Men det var handhavandefel.
Automatlåda och förare - jag - som av lathet använde "P" i stället för parkeringsbromsen, vilket resulterade i att lilla vajern kärvade så att backarna blev till "anliggande broms".
Således inte bilens fel.

spillolja
15 juli 2023 · 4 050 Inlägg

Jokabsson skrev:

spillolja skrev:
Vet en som hade en Mazda 323 från 1997, motorn fick renoveras vid ca 16,000 mil för över 20.000 kr, fick ingen klarhet vad felet var

323 är en äldre modell med annan motor smile
Sen kan man ju bara spekulera i servicehistoriken. Byttes oljan på de 16 000 milen?

Det var en automatare, 1,3L 16V 90 Hk om jag inte minns fel
regelbundet servad, denna blev påkörd bakifrån och inlöst vid 22.000mil
dom hosta upp mellanskillnaden till förmån för en ny peugeot 307
en kusin till min farmor ägde den
auomatlådan fungerade som den skulle hela tiden

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
15 juli 2023 · 7 297 Inlägg

Jokabsson skrev:
Inga rostproblem heller? Folk skyr ju Mazda som pesten pga rost. Inte helt obefogat med tanke på alla gamla Mazdor med uppätna bakluckor och skärmar man ser. Nästan lika illa som Passat från samma decennium 🥲

Nu tar du väl ändå i!
Påstå inte att Mazda är lika dåliga som VW!

SportPilot Ubåtsingenjör
15 juli 2023 · 7 243 Inlägg

torsen skrev:

Jokabsson skrev:
Inga rostproblem heller? Folk skyr ju Mazda som pesten pga rost. Inte helt obefogat med tanke på alla gamla Mazdor med uppätna bakluckor och skärmar man ser. Nästan lika illa som Passat från samma decennium 🥲

Nu tar du väl ändå i!
Påstå inte att Mazda är lika dåliga som VW!

De var minst lika dåliga när det kommer till rostskydd

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jokabsson
15 juli 2023 · 1 183 Inlägg

spillolja skrev:

Jokabsson skrev:

spillolja skrev:
Vet en som hade en Mazda 323 från 1997, motorn fick renoveras vid ca 16,000 mil för över 20.000 kr, fick ingen klarhet vad felet var

323 är en äldre modell med annan motor smile
Sen kan man ju bara spekulera i servicehistoriken. Byttes oljan på de 16 000 milen?

Det var en automatare, 1,3L 16V 90 Hk om jag inte minns fel
regelbundet servad, denna blev påkörd bakifrån och inlöst vid 22.000mil
dom hosta upp mellanskillnaden till förmån för en ny peugeot 307
en kusin till min farmor ägde den
auomatlådan fungerade som den skulle hela tiden

Låter som ett måndagsexemplar. Tyvärr finns sådana hos alla tillverkare, även hos japanerna trots deras nollfel-vision.

torsen skrev:

Jokabsson skrev:
Inga rostproblem heller? Folk skyr ju Mazda som pesten pga rost. Inte helt obefogat med tanke på alla gamla Mazdor med uppätna bakluckor och skärmar man ser. Nästan lika illa som Passat från samma decennium 🥲

Nu tar du väl ändå i!
Påstå inte att Mazda är lika dåliga som VW!

Jag har valt att äga två Mazda så helt värdelösa är de väl inte wink

Skämt åsido, jag tycker att TS absolut kan kika på äldre modeller men var som sagt noga med att leta efter rost. Det är ett h*lvete att reparera om man inte kan göra det själv.

Jag råkade hitta två gamla riskokare som var rostskyddade av tidigare ägare. Min 6a har klarat sig oförskämt bra från rost. Likaså Miatan i bärande delar men bakskärmarna har bruna döden tyvärr tagit sitt grepp om.

Curse
15 juli 2023 · 688 Inlägg

Första generation Mazda 3 med 2 liters bensinmotorn är riktigt trevlig. Ägde min i 7 hela år. Bytte enbart slitdelar. Och normal oljeservice såklart.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Medelm8
16 juli 2023 · 2 Inlägg

Tack för alla svar! Det verkar som att ni är av samma åsikt som övriga jag läst runt om på nätet, jäkligt trevliga bilar med eventuella rostproblem.. ingen möjlighet att fixa rost själv så det är väl det som skulle vara den stora röda flaggan om det hittas. Jag får åka och klämma och testa och lysa ficklampa!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang