Äntligen hade jag tid att ta fram bilen från vintervila och lägga några dagar på att fixa lite med den.
Rev ner hela bakvagnen och började byta ut alla delar. Var ju ganska mycket grejer jag dragit på mig nu under våren.
När allt var nere så svetsades förstärkningarna på. Passade på att göra rent och spraya och kladda på ny underredesmassa. Inte för att det var rost, men lite i förebyggande syfte och det ser finare ut.
Varenda bult, mutter, bricka, hållare, kabelhållare, lager, nav, bromssköld, handbromsbackar med alla tillbehör. Renoverade bromsoken med allt som gick, packningar, kolv, glidpinnar och lite färg. Nya skivor och belägg också.
Dock hann jag inte få nya bromsrör med hållare och stålomspunna slangarna, sen är allt fixat! Men det kommer med det som ska på fram också, så fortsättning följer.
Bytte diffoljan och ersatte bultarna och brickor. För att få upp påfyllningsbulten fick jag kapa av en l-formad insexnyckel.
Sen gick dom gamla ABS sensorerna sönder när jag tog ur dom, så det blev ofrivilligt byte av dom. Som tur var kunde jag få tag på dom på lokala Mekonomen. Gick sönder en torsdag eftermiddag, så alternativen var få.
Fick tag på rätt storlek av lock till spolarvätskan också, andra gången gillt.
Krängarna matchar fjädrarna fint, helt enligt plan.
Men när jag krälade runt under fronten av bilen så såg jag mer ur fuktigt, kladdigt och rostigt det är vid alla rör och slangar till styrservon. Så det lär jag beställa nytt. Sett att Chase Bays har snygga ersättningsgrejer. Men med tullar, frakt och importmoms så blir det riktigt dyrt. Så får nog bli att beställa från BMW istället.
Packningen till oljetråget läcker också, men vet inte om det är något jobb för mig att göra. Måste sänka heal subframe fram verkar det som. Men bra tillfälle att måla lite och byta motorfästen i alla fall.
Gick igenom besiktningen utan konstigheter denna gång också som tur är. När jag hade allt nere var det betydligt enklare att höja upp coilsen bak, sen med nya camber plattorna som bygger lite på höjden så sitter den fint på backen nu. Lämnade in den på en hjulinställning efter så nu går den hur fint som helst. Klonket i bakvagnen är borta, det var en drivaxel som gett upp.
Sen när jag hinner få till en helg igen för att byta koppling och allt det där visar sig. Väldigt sugen på att ha ett eget garage...