Vilka årsmodeller är aktuella? Pratar vi E87 som tillverkades mellan 2004-2011 eller den senare F20?
Diesel eller bensin?
Generellt är 116i och 118i samma motor med olika programvara. BMWs enklare motorer, både bensin och diesel-varianter, har haft en del problem med sträckta kamkedjor till följd av långa serviceintervaller, dålig skenor samt kedjespännare. De allra flesta bilarna funkar troligtvis hur bra som helst men det är inte fel att vara medveten om problemen som kan uppstå.
När jag efterforskade i vilka BMW-motorer som är "bäst" så tyckte jag mig finna att de lite starkare motorerna ofta hade bättre och mer robust uppbyggnad. Läste inte om lika mycket motor-relaterade problem kopplat till dem. Kan också vara att folk som köper en BMW 125i/130i/135i är bättre på att ta hand om sina bilar än gemene man som köper en 116i och som knappt har koll på hur man öppnar huven.
Med det sagt så är 116i/118i volymbilar på ett sätt som de fräckare varianterna aldrig var så det är klart att det kommer finnas mer folk som har problem med dessa.