13 oktober 2022
Trådstartare
Hej!
Jag har ett problem med min BMW e91 -08 med motorkod N53 (6 cylindriga motorn med 218hk).
-Bilen går ojämnt och ryckigt vid kallstart, håller inte jämnt varvtal vid jämnt gaspådrag, stannar ibland helt men inte ofta, någon enstaka gång har motorlampan lyst gult. Problemen försvinner i princip helt när bilen blivit varm, går kanske lite slöare på låga varv men knappt märkbart isf.
-Det luktar svagt av avgas/bensin under hela tiden man kör, även när bilen är varm.
-Haft den på verkstad och bytt en tändspole som visade felkod men problemet kvarstår oförändrat.
-Bilen visar felkod NOX-mätare, inga andra felkoder. Hittade ett kvitto från förra ägarna där NOX-mätare byttes för ett år sedan relaterat till precis samma typ av fel. Den verkstaden provtryckte då också avgassystemet utan anmärkning.
Vore tacksam om någon här hade någon idé om vad som kunde vara orsaken till problemen med min kära bil! Som jag ser det borde felkoden på NOX-mätaren vara ett symptom snarare än själva grundorsaken, givet att problemen kvarstod även efter att den byttes för ett år sedan? Spontant känns det som att det borde vara någon form av läckage/tjuvluft som kommer in/ut ur systemet någonstans och som också kan förklara den svaga doften av bensin/avgas i kupén? Eller att det är någon givare som är fel, läste någonstans att det kan vara något strul med automatchoke? Har pratat lite med verkstaden och de vill börja med att byta NOX-mätare igen men det känns lite som att kasta pengarna is sjön givet att det gjordes för ett år sedan och då inte avhjälpte felet/felen.
Tacksam för all hjälp!
Mvh Emil
Senast redigerat av mpa (19 oktober 2022)