Äntligen har jag fått tag i en Audi 80 GTE quattro. Denna kommer att förfinas till en "KSI edition" med andra modernare / snyggare fälgar och tidstypiska tillbehör. Bilen ska fortfarande se ut... Visa mer
Mina gummibussningar till kylaren samt bakre skivor och klossar till A3:an
Bara att montera grejerna direkt I med kylaren, och börja fylla på kylarvätska i alla slangar innan man skruvar fast de. Så man undviker så många luftfickor som möjligt
Upptäckte tyvärr att det läckte i den plast anslutningen på baksidan av toppen :-(
Trångt att komma åt, men till slut så var den demonterad Packningen var hel
Men det är 2 sprickor i plasten i höjs med skruvhålen
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
240517 Fick hem en ny kylarvätskeanslutning till baksidan på. toppen, Fanns att köpa på Autodoc från ca 50:-. Men förra paketet där ifrån tog 3 veckor innan det kom fram. Så det blev en Audi original. Beställde på Torsdagen, och på fredag morgon fanns den hemma hos Audi i Kista 👍. Lite dyrare, men mycket snabbare och den förra original har hållit sedan 1986 😁
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
240519 Monterade nya delen och fyllde sedan med ny kylarvätska. Sen var det bara att lyfta i batteriet, men då sprack kabelskon 😕
Som tur var så hade jag en ny i förpackning i en låda 😊
Sen så startade den direkt och jag hade i gång den i 30 sekunder på 2500 varv. Stängde sedan av och kollade efter eventuella läckage. Det var inga 😁
sen så startade jag den igen och körde den på 2000-2500 varv i 15 min så att den nya kammen blev inkörd på rätt sett enligt instruktionerna.
Där efter så sköljde jag av allt damm från den när den iallafall stod ute😁
Jag behöver justera upp tomgången lite, och sen byta olja och filter. Sen är den redo 🏎️
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
I onsdags så var det dags för att köra bilen på Rullande landsväg. Bärgaren kom och hämtade bilen på morgonen
Medan jag väntade så blev det en glasspaus När jag gick tillbaka efter drygt 2 timmar så var den på rullarna En liten film från rullande landsvägs sista körningen.
Färdig Jämn och fin kurva Resultatet Tidigare (82Kw) 112 Hk DIN @ 5500 r/min (82Kw) Max vridmoment 155 Nm DIN @ 3100 vid r/min Nya siffrorna Max Engine Power 128,02 HP @ 6630 RPM och Max Engine Torque 162,28 Nm @ 3614 RPM
Så en ökning med 15% 😊
Jag märket en stor skillnad vid omkörningar mot tidigare. Jag åkte från Nykvarn ner till Nyköping och tittade till det andra bygget som står hos Larsson Cutomizing . Finns byggtråd på den bilen här
När jag svängt av motorvägen och bara var några kilometer hemifrån så sjönk gaspedalen i botten precis när jag skulle växla upp till 2:an från ett trafikljus … Jag vet att 2 av mina audi kompisar haft liknande problem tidigare. Jag tog mig in på en parkering och sedan var det bara börja felsöka. Vajern under huven var hel. Jag skruvade bort panelen under ratten och hittade felet. Samma fel som mina kompisar haft på sina gammel audi av -84 års modell. Min är en -86 så nu var det min tur. Det ska sitta 2 gummigenomföringar / Hylsor vid övergången mellan gaspedal och gasvire. Nr6 på bilden Det gör det inte längre 😉
Den på pedalen är helt borta. Den andra ser inte så pigg ut heller Här ska det sitta 2st.. Det ska vara ett litet runt hål, så denna är också torr i gummit. Artikelnr på bussningen Fanns inte hos återförsäljarna i Sverige, men finns hos Audi tradition för 14,10 EUR st ( och även på vw classic parts) och sen tillkommer 30 EUR i frakt.. Men det går fortfarande att få tag i 😊 Jag beställde 2st och de ska skickas till Möller i Bro som är den närmaste verkstaden som kunde beställa där ifrån. Har fått tipsen att dels släppa gasviren på motorsidan så man kan dr igenom den en bit till så blir det lättare att få i kroken på gasviren i den nya bussningen. Samt att demontera hela gaspedalen, och montera bussningen och plåtbiten med sin bussning när man har allt på arbetsbänken.
Senast redigerat av KSI-Garage (fredag 16:45)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Kul med lite effektökning! Ska själv göra detta sen på min nya brukis. Men blir mjukvara som är hyllvara dvs en mjukvara som inte kräver att man kör på rullar.
Tur att det var ett enkelt fel med gaspedalen, men är ju så gummi blir ju gammalt och dåligt.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY