1989
Sök

Alternativ till Bi-Xenon?

4 Inlägg
onsdag 17:12
Trådstartare
#1
Hej,
Ny på forumet.
Jag har använt söken och jag vet att Xenon/Halogen konverteringar är heta ämnen, men detta är en potentiell lösning på ett normalt sätt förbannat dyrt problem för oss med Xenon strålkastare.

Jag har en S60 2005 med Bi-Xenon strålkastare med automatisk nivåreglering.
Dessa är helt slut och jag behöver byta dom.

Problemet är att dom inte går att få tag i längre verkar det som.
Varken begagnat eller nytt.
Originalnummer:
30648218
30648219

Så min ide är att köpa Halogen strålkastare med nivåreglering.
Flytta över kablage från mina Bi-Xenon.

2 uppenbara problem.

1. Tilt/Bi-Xenon funktionen försvinner, detta påverkar ju bara hel-ljusbilden så borde vara lugnt?
Eventuellt är jag lite orolig för om tilt-motorn har någon betydelse i CAN nätet?
2. Passar GDL/Xenon original hållaren i ett H7 lamphus?
(hoppas det är okej att länka en bild på hållaren)
https://media.skandix.de/pimg/1039794.jpg

Förutom eventuell lite gråzon på att stoppa GDL lampor i ett H7 hus så borde inte BP ha något att säga till om så länge ljusbilden blir rätt på halvljuset.

Har jag missat någon uppenbart som gör detta till en dålig ide?

Tack på förhand!
Senast redigerat av Lunkanban (onsdag 18:45)

* Voff voff *
10 340 Inlägg
onsdag 18:02
#2
Jag tror att artikelnumren går till S60. Och det är därför du hittar så få...

För det skiljer mellan S60 och V70N. Men(!) den enda skillnaden är att S60 har svart bakgrund i strålkastaren och inte grå som V70N. Så utvidga din sökning till V70N också så ökar nog chanserna att hitta något vettigt. 06-08 har bättre plast än 05 dessutom. Så hittar du från dom åren är chanserna klart bättre att det går att polera upp dom.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

17 Inlägg
onsdag 18:04
#3
Lunkanban skrev:
Hej,
Ny på forumet.
Jag har använt söken och jag vet att Xenon/Halogen konverteringar är heta ämnen, men detta är en potentiell lösning på ett normalt sätt förbannat dyrt problem för oss med Xenon strålkastare.

Jag har en S60 2005 med Bi-Xenon strålkastare med automatisk nivåreglering.
Dessa är helt slut och jag behöver byta dom.

Problemet är att dom inte går att få tag i längre verkar det som.
Varken begagnat eller nytt.
Originalnummer:
30698829
30698830

Så min ide är att köpa Halogen strålkastare med nivåreglering.
Flytta över kablage från mina Bi-Xenon.

2 uppenbara problem.

1. Tilt/Bi-Xenon funktionen försvinner, detta påverkar ju bara hel-ljusbilden så borde vara lugnt?
Eventuellt är jag lite orolig för om tilt-motorn har någon betydelse i CAN nätet?
2. Passar GDL/Xenon original hållaren i ett H7 lamphus?
(hoppas det är okej att länka en bild på hållaren)
https://media.skandix.de/pimg/1039794.jpg

Förutom eventuell lite gråzon på att stoppa GDL lampor i ett H7 hus så borde inte BP ha något att säga till om så länge ljusbilden blir rätt på halvljuset.

Har jag missat någon uppenbart som gör detta till en dålig ide?

Tack på förhand!
1) De OEM-nr du anger är för halogen
2) Det går att få tag i (både nya och begagnade).
3. Det är ingen "gråzon" att köra med urladdningslampor i en strålkastare avsedd för halogen. Det är, kort och gott, inte tillåtet.


4 Inlägg
onsdag 18:13
Trådstartare
#4
MrMadMan skrev:
Lunkanban skrev:
Hej,
Ny på forumet.
Jag har använt söken och jag vet att Xenon/Halogen konverteringar är heta ämnen, men detta är en potentiell lösning på ett normalt sätt förbannat dyrt problem för oss med Xenon strålkastare.

Jag har en S60 2005 med Bi-Xenon strålkastare med automatisk nivåreglering.
Dessa är helt slut och jag behöver byta dom.

Problemet är att dom inte går att få tag i längre verkar det som.
Varken begagnat eller nytt.
Originalnummer:
30698829
30698830

Så min ide är att köpa Halogen strålkastare med nivåreglering.
Flytta över kablage från mina Bi-Xenon.

2 uppenbara problem.

1. Tilt/Bi-Xenon funktionen försvinner, detta påverkar ju bara hel-ljusbilden så borde vara lugnt?
Eventuellt är jag lite orolig för om tilt-motorn har någon betydelse i CAN nätet?
2. Passar GDL/Xenon original hållaren i ett H7 lamphus?
(hoppas det är okej att länka en bild på hållaren)
https://media.skandix.de/pimg/1039794.jpg

Förutom eventuell lite gråzon på att stoppa GDL lampor i ett H7 hus så borde inte BP ha något att säga till om så länge ljusbilden blir rätt på halvljuset.

Har jag missat någon uppenbart som gör detta till en dålig ide?

Tack på förhand!
1) De OEM-nr du anger är för halogen
2) Det går att få tag i (både nya och begagnade).
3. Det är ingen "gråzon" att köra med urladdningslampor i en strålkastare avsedd för halogen. Det är, kort och gott, inte tillåtet.
Vi prövar igen smile

30648218
30648219

Har du lust att guida mig till hur jag hittar rätt strålkastare som passar till min bil?

Tillåtet eller ej var egentligen inte frågan, utan snarare om det fungerar?

4 Inlägg
onsdag 18:20
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Jag tror att artikelnumren går till S60. Och det är därför du hittar så få...

För det skiljer mellan S60 och V70N. Men(!) den enda skillnaden är att S60 har svart bakgrund i strålkastaren och inte grå som V70N. Så utvidga din sökning till V70N också så ökar nog chanserna att hitta något vettigt. 06-08 har bättre plast än 05 dessutom. Så hittar du från dom åren är chanserna klart bättre att det går att polera upp dom.
Tack för mycket bra information, skall försöka bredda mina sökningar lite.
Kan vi anta att det är samma artikelnummer 05-08? eller finns det ytterligare ett bryt mellan (05) och (06-08)?

17 Inlägg
onsdag 18:29
#6
Lunkanban skrev:
Vi prövar igen smile

30648218
30648219

Har du lust att guida mig till hur jag hittar rätt strålkastare som passar till min bil?

Tillåtet eller ej var egentligen inte frågan, utan snarare om det fungerar?
Googlar du på dessa nummer får du upp både nya och begagnade. Priserna är inte vidare trevliga. Men det finns.

Om det nu går med annan modells strålkastare som du blev tipsad om så är det bara bra. Större utbud tenderar att leda till lägre pris. Och ja, jag köper att 7000:- för en ny ljuslåda inte är vidare lockande.

Det var du som tog upp att det skulle vara en gråzon, jag påpekade bara att så inte är fallet.


4 Inlägg
onsdag 18:35
Trådstartare
#7
MrMadMan skrev:
Lunkanban skrev:
Vi prövar igen smile

30648218
30648219

Har du lust att guida mig till hur jag hittar rätt strålkastare som passar till min bil?

Tillåtet eller ej var egentligen inte frågan, utan snarare om det fungerar?
Googlar du på dessa nummer får du upp både nya och begagnade. Priserna är inte vidare trevliga. Men det finns.

Om det nu går med annan modells strålkastare som du blev tipsad om så är det bara bra. Större utbud tenderar att leda till lägre pris. Och ja, jag köper att 7000:- för en ny ljuslåda inte är vidare lockande.

Det var du som tog upp att det skulle vara en gråzon, jag påpekade bara att så inte är fallet.
Om vi bortser från mitt slarviga uttryck att det skulle vara en gråzon.

Finns det någon som skiljer en reflektor på en Xenon och Halogen låda?
Eller är det i teorin möjligt att stoppa i en Xenon i en Halogen låda och få det att visa en OK ljusbild?

Med alla Xenon konverteringskit som finns borde ju det inte vara omöjligt.
I mitt fall är det ju enklare också då min bil är godkänd för Xenon och Nivåreglering.

Att det är olagligt har ju med extremt generella regler om typgodkännande att göra snarare än tekniska begränsningar (i många fall)

* Voff voff *
10 340 Inlägg
onsdag 18:52
#8
Lunkanban skrev:
Brådhis skrev:
Jag tror att artikelnumren går till S60. Och det är därför du hittar så få...

För det skiljer mellan S60 och V70N. Men(!) den enda skillnaden är att S60 har svart bakgrund i strålkastaren och inte grå som V70N. Så utvidga din sökning till V70N också så ökar nog chanserna att hitta något vettigt. 06-08 har bättre plast än 05 dessutom. Så hittar du från dom åren är chanserna klart bättre att det går att polera upp dom.
Tack för mycket bra information, skall försöka bredda mina sökningar lite.
Kan vi anta att det är samma artikelnummer 05-08? eller finns det ytterligare ett bryt mellan (05) och (06-08)?
Så vitt jag vet är det samma på 05-08 (V70N).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 340 Inlägg
onsdag 18:53
#9
Lunkanban skrev:
MrMadMan skrev:
Lunkanban skrev:
Vi prövar igen smile

30648218
30648219

Har du lust att guida mig till hur jag hittar rätt strålkastare som passar till min bil?

Tillåtet eller ej var egentligen inte frågan, utan snarare om det fungerar?
Googlar du på dessa nummer får du upp både nya och begagnade. Priserna är inte vidare trevliga. Men det finns.

Om det nu går med annan modells strålkastare som du blev tipsad om så är det bara bra. Större utbud tenderar att leda till lägre pris. Och ja, jag köper att 7000:- för en ny ljuslåda inte är vidare lockande.

Det var du som tog upp att det skulle vara en gråzon, jag påpekade bara att så inte är fallet.
Om vi bortser från mitt slarviga uttryck att det skulle vara en gråzon.

Finns det någon som skiljer en reflektor på en Xenon och Halogen låda?
Eller är det i teorin möjligt att stoppa i en Xenon i en Halogen låda och få det att visa en OK ljusbild?

Med alla Xenon konverteringskit som finns borde ju det inte vara omöjligt.
I mitt fall är det ju enklare också då min bil är godkänd för Xenon och Nivåreglering.

Att det är olagligt har ju med extremt generella regler om typgodkännande att göra snarare än tekniska begränsningar (i många fall)
Det enkla svaret är nej, det kommer blända och det kommer med all sannolikhet inte gå igenom besiktningen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök