1822
Sök

Rost...

19 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#1
Köpt en gammal opel som enligt anonsen skulle vara Sveriges finaste, totalt rostfri etc. Köpte den osedd och när jag bad om ett ärligt svar så var där någon rostfläck på skärmarna..

När jag åkt tåg typ 50 mil så var jag inte sugen på att ta tåget hem igen.

Det är egentligen inte någon direkt katastrof men det är ett par 5-kronors-rostfläckar från skärmkanterna som jag slipat rent. Det stora problemet var att det bakom plast-kjolen längst ner på skärmen var ett stort rosthål..

Hur lagar jag detta hållbarast och enklast. Plastkjolen döljer hela hålet så jag funderar på att inte svetsa utan limma dit en plastbit med tech-7. Frågan är om jag ska slipa rent kanterna och rostskydda dessa med rostskyddsfärg?

Lackskadorna tänkte jag prima, spackla och sen lacka i rätt färg.. är det rätt?

440 Inlägg
30 juli
#2
va tycker du själv ?? är du nöjd med att klistra över ett rosthål. så blir det bra
men det fusk så det visslar om

4 114 Inlägg
30 juli
#3
Laga seriöst, eller spruta på något tunnflytande rostskyddmedel
den som du köpte bilen av har denna ägt denna länge ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 015 Inlägg
30 juli
#4
Skall du köra bilen året runt får du laga seriöst och sedan underredsbehandla, annars rostar bilen bort på ett par år. Det finns en anledning varför äldre opel, som en gång var en av de vanligaste bilarna i Sverige, i princip aldrig ses till längre. Skall du bara köra den på sommaren kan du fuska lite om du vill.

4 114 Inlägg
30 juli
#5
Alla bilar rostar men Opel har Rekord

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

19 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#6
doktorduett skrev:
va tycker du själv ?? är du nöjd med att klistra över ett rosthål. så blir det bra
men det fusk så det visslar om
Där det inte syns spelar det inte mig så stor roll så länge det fungerar. Hålet är i "tröskellådan" och den verkar ju vara tät och rostfri annars. Så jag tänker att målet där borde vara att se till att den fortsätter att vara tät.. lättast och bäst då skulle kunna vara att limma dit en plastbit..

Jag skulle kanske kunna svetsa dit en plåt (eller limma) men den lär ju rosta sönder fortare än plasten...

spillolja skrev:
Laga seriöst, eller spruta på något tunnflytande rostskyddmedel
den som du köpte bilen av har denna ägt denna länge ?
Har en sprayburk Coroprotect - Rost stop. Bra grundfärg?

Jag köpte bilen av en handlare som köpt den av en som köpt den av personen som ägt den sen -05. Väldigt välskött fram tills dess..

Utmarks-Loke skrev:
Skall du köra bilen året runt får du laga seriöst och sedan underredsbehandla, annars rostar bilen bort på ett par år. Det finns en anledning varför äldre opel, som en gång var en av de vanligaste bilarna i Sverige, i princip aldrig ses till längre. Skall du bara köra den på sommaren kan du fuska lite om du vill.
Tänkte köra året runt, billig enkel bil som börjar bli väldigt ovanlig, men det har ju sina anledningar förstår jag.. tråkigt med rostiga bilar. Vågar man bättra underredsbehandlingen själv med biltemas underredesmassa?

465 Inlägg
31 juli
#7
Tänkte köra året runt, billig enkel bil som börjar bli väldigt ovanlig
...och miljövänlig, nja

4 114 Inlägg
31 juli
#8
Genom att köpa en begagnad bil så tillvaratar man jordens resurser

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

19 Inlägg
31 juli
Trådstartare
#9
krambriw skrev:
Tänkte köra året runt, billig enkel bil som börjar bli väldigt ovanlig
...och miljövänlig, nja
Förmodligen det mest miljövänliga alternativet tillgänglighet idag. Om man vill ha viss komfort, elmoped kanske hade varit bättre eller cykel... hade en Astra med samma motor som gick att köra på 0,48 räknar med att kunna pressa bränsleförbrukningen ytterligare med denna!

Är ingen riktig foliehatt men tror inte på dagens fluga med framtida e-waste..

4 114 Inlägg
31 juli
#10
När du skrev gammal opel så fick jag vibbar att det var något från 70-80 talet eftersom ni inte skrivit vad det är för opel och årsmodell

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 015 Inlägg
31 juli
#11
Det är lite skrämmande men 90-talet är också gammalt och till och med veteran nu

19 Inlägg
31 juli
Trådstartare
#12
spillolja skrev:
När du skrev gammal opel så fick jag vibbar att det var något från 70-80 talet eftersom ni inte skrivit vad det är för opel och årsmodell
Okej. Ville inte avslöja för mycket ifall tidigare ägare läser här. Men det är en Tigra med 1,6l 16V motor från mitten av 90-talet.

Så visst är det skrämmande att den om något år är veteran. I mitt tycke stod bilbranschen på sin topp där under 90-talet! Men den gäller ju att inte låta dessa bilar rosta sönder...

4 114 Inlägg
31 juli
#13
Om vill rostskydda för att förhindra total förintelse så läs görna dessa inlägg:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1#p4731461

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

440 Inlägg
31 juli
#14
Dava2 skrev:
spillolja skrev:
När du skrev gammal opel så fick jag vibbar att det var något från 70-80 talet eftersom ni inte skrivit vad det är för opel och årsmodell
Okej. Ville inte avslöja för mycket ifall tidigare ägare läser här. Men det är en Tigra med 1,6l 16V motor från mitten av 90-talet.

Så visst är det skrämmande att den om något år är veteran. I mitt tycke stod bilbranschen på sin topp där under 90-talet! Men den gäller ju att inte låta dessa bilar rosta sönder...
dom ska inte rosta sönder därför rostlagar jag dom med att limma plastbitar över rosten MUHAHAAA

19 Inlägg
31 juli
Trådstartare
#15
doktorduett skrev:
dom ska inte rosta sönder därför rostlagar jag dom med att limma plastbitar över rosten MUHAHAAA
Plast rostar inte... min svärfar var förbi och tyckte att jag skulle sätta igen hålet med glasfiber.. är det en bättre lösning?

Jag har slipat bort all rost runt hålet primat med roststopp.. tänkte måla över allt som inte syns med biltema vaxbaserad underredesmassa sen.. (?)

4 114 Inlägg
31 juli
#16
Inte plast, Inte glasfiber, laga genom svetsning annars låt det vara förutom rostskyddsmedel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

465 Inlägg
31 juli
#17
Tigran är ju en jättefin, sportig modell, den gillade jag när den kom. Hade själv ett antal Opel Omegor då det begav sig, var jättetrevliga vagnar

2 331 Inlägg
1 augusti
#18
"plast rostar inte"... Nä, visserligen inte... Den torkar ur och går i småbitar istället, och långt innan dess har den släppt taget om plåten den ska föreställa sitta fast på och ligger i något dike...

Ledsen, men jag kan inte förstå hur folk tänker när dom kommer och gnäller över lite rost på en gammal bil, för att i nästa andetag tycka att laga det med en plastbit är en bra lösning???


19 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#19
Hmm tänker fortfarande att det är bättre än att låta det vara.

Har lagat övriga rostblemmor nu och har ett nytt problem. Plastclipsen som håller fast kjolpaketet är i flera fall sönder eller saknas. Det är förmodligen anledningen till att det rostat från början, den har suttit lite löst och knackat bort lacken...

Var hittar jag nya sådana?


Sök