1863
Sök

Bolmar vit rök i avgaserna ibland

4 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#1
Toyota Avensis 06 D4D (diesel) 35k mil
Haft problem länge med tjock vit rök som brukar komma precis innan driftstemp uppnås, håller på en stund för att sedan upphöra helt men återkommer spontant ibland och blir värre, ibland kommer felkoder för ABS, VSC och motorlampa och ibland Limp mode, enklare instrument pekar på DPF.
Röken är inte ånga, dröjer kvar och luktar fotogen, påminner om när man sprutar tändvätska på svag glöd innan den antänder.
Har använt mycket olika medel för rengöring av både bränslesystem och DPF utan resultat.
När den bolmar märker man bara en svag antydan till ojämn gång, går utmärkt i övrigt.
Kylarvätska och olja UA.
Kan inte köra med bilen längre pga bolmandet och vore tacksam för teorier.
Nästa projekt blir förmodligen att byta spridare med min brors nästan identiska Avensis men den har fler hk, kanske olämpligt?
Har medvetet varmkört inför besiktning och inte fått anmärkningar på avgasvärden.

Diagnostekniker
2 586 Inlägg
1 augusti
#2
De har en femte spridare som används vid regenerering.
Du kan eventuellt ha en läckande sådan.

Vilka felkoder har du, och vilken sot/askmängd har du i dpf?

Up the RA

4 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#3
Ojdå, det visste jag inte, har inte sett någon 5e spridare någonstans.
Jag har heller ingen aning om att man kan kontrollera Ask/sot mängd.
Tänkte först demontera DPF för rengöring men sitter förskräckligt olämpligt mellan torpedvägg och motor och har i princip avfärdat teorin att den skulle vara kloggad.

4 Inlägg
1 augusti
Trådstartare
#4
Felkoder är ABS,VSC och motorlampa men dom kommer och går, förut slutade bolmandet när koderna dök upp men sen gick den i limp mode när dom dök upp men det har den slutat med, bolmar aldrig kall.

5 656 Inlägg
Fri fart för ett fritt folk!
13 957 Inlägg
1 augusti
#6
börja med att läsa ut felkoderna med ett bra verktyg.. som läser alla felkoder över allt..

utan felkoder kan vi bara gissa...

det finns många orsaker att den börjar trycka in för mycket diesel...

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
8 augusti
Trådstartare
#7
Kollade momentanförbrukning nu och den visade ibland alldeles för hög förbrukning ibland vandrade den till max på tomgång där det normalt visar 0.
Lämnade in för diagnos men det enda verkstaden lyckades med var att bryta av v drivaxel när dom skulle köra in i lokalen.
Har även bytt 5e spridare med liknande bil men utan resultat så jag inväntar drivaxel innan diagnos.

3 114 Inlägg
8 augusti
#8
Om en drivaxel gick när dom skulle köra in den i verkstaden hade du en himla röta som slapp bärgning och/eller en jäkla massa besvär.  Har det kunnat ske lämpligare?

Man kör inte av en drivaxel/knut bara sådär. Den var DÅLIG!!!
Vilken skitdag för verkstaden haha!


Sök