2086
Sök

Carplay och Android auto

16 Inlägg
11 augusti
Trådstartare
#1
Hej!

Jag och frugan ska byta bil. Har haft en Kia Sportage i flera år som vi fått lägga mycket pengar på och känner nu att vi ska byta till nån mindre bil. Den är från 2012.

Vi är verkligen inte haj på bilar dock smile

Enda kravet är att det ska finnas gps. Vi har budget på högst 160000.

Jag såg att vissa bilar har Carplay eller Android auto. Är det ett bra alternativ om bilen inte har egen gps?

Läste nåt om att man måste "hoppa ur" carplay för att kunna ändra värme och ventilation.. Är det så? Låter inte det rätt omständigt? Eller tänker jag fel? Styr man all ventilation och sånt via skärmen i nyare bilar? Med nyare menar jag under 10 gamla smile

Tar gärna emot tips på halvkombi eller kombi då jag har lite koll på bilmärken. Är lite bekymras över franska bilar.. Alltid hört illa om de smile
Senast redigerat av Hbaeck (11 augusti )

Gorgilus addictus
4 753 Inlägg
11 augusti
#2
Ja Android auto och Carplay är väldigt bra jämfört med en vanlig GPS.
Har använt det (android auto) i mina senaste bilar och det har funkat kanon.

I den prisklassen du kollar på så har nog ingen bil såna kontroller i skärmen, utan där sköts det fortfarande med vred/knappar, så att den ska "hoppar ur" Android auto/carplay tror jag inte.
Aldrig märkt det på mina senaste bilar iallafall smile

Allt för den där jävla hatten!

3 115 Inlägg
11 augusti
#3
Våran Corolla har Carplay o Andriod Auto och jag fattar inte varför folk lägger så mycket pengar på navigation som extrautrustning.  Du får i allt väsentligt samma sak från din mobil bara du satt i sladden. Kartan på skärmen, röstvägledning osv och ALLTID dom senaste kartorna helt gratis.  Uppdatera kartan kan kosta dyra pengar i inbyggd navigation.

Men den är inte trådlös, utan kräver en sladdanslutning mellan bilens USB och mobilen. I alla fall våran. Lite synd, men man har ju å andra sidan inte behov av navigationen så ofta, om man inte kör i tjänsten.

Vi har alla Androidmobiler så Appels variant av samma sak är otestad av oss.  Antagligen samma sak/funktioner.

Man behöver inte välja bort någonting med det aktiverat.
(Toyota Corolla Hybrid 2021)

Kan ju skilja mellan bilmodeller, men vi har lågt utrustningspaket.
Senast redigerat av Mossan1 (11 augusti )

Forummoderator
17 874 Inlägg
11 augusti
#4
Jag har en två månader gammal Mercedes med inbyggd navigation. Den inbyggda är helt jävla värdelös trots att den är online. Kopplar upp bilen till Android Auto när jag ska någonstans vilket jag ofta ska under mån-fre. Detta sker med sladd! Vår privata Swift -16 som jag bytte stereo i till en Androidskärm kopplar upp Android auto trådlöst!

Carplay vet jag inget om. Vi har inga appleprodukter. Sådan överprisad skit kan andra köpa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
12 augusti
Trådstartare
#5
THEBADGUY skrev:
Ja Android auto och Carplay är väldigt bra jämfört med en vanlig GPS.
Har använt det (android auto) i mina senaste bilar och det har funkat kanon.

I den prisklassen du kollar på så har nog ingen bil såna kontroller i skärmen, utan där sköts det fortfarande med vred/knappar, så att den ska "hoppar ur" Android auto/carplay tror jag inte.
Aldrig märkt det på mina senaste bilar iallafall smile
Om man nu måste vara kopplad med usb.. Laddas mobilen genom usb uttaget då? För batteriet dras ju en hel del av gps på telefonen. Och om man använder till exempel Spotify samtidigt.

Forummoderator
17 874 Inlägg
12 augusti
#6
Telefonen laddar sig när den är sladdansluten. Ska åka 1,5 timmar i morgon. Den kommer vara fulladdad när jag är framme. Inte heller jag har haft problem med att det hakar upp sig eller annat strul. Ha koll på inställningar bara. Ska vara snabbaste vägen inställt. Min var inställd på ett ECO-alternativ som ville dra mig på den mest ekonomiska vägen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
13 957 Inlägg
12 augusti
#7
skulle ALDRIG ALDRIG välja en bil med gps för gps skull.. 
den där är totalt värdelös direkt...   

jag personligen kör med telfonen i en hållare eller lös stånde någonstans och använder google maps.  då får man information som är uppdaterad.. vägar som är avstängda är med väldigt snabbt och sånna väldigt visentliga saker. 

med carplay så får du upp informationen i stereon..    jag personligen har inte lagt någon vikt i det även om jag har så i min polo  men aldrig använt det. 

men en gps i en bil är ingen sak man ska sträva efter. just pga den är utdaterad ständigt..

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
13 957 Inlägg
12 augusti
#8
Hybrid_ skrev:
Telefonen laddar sig när den är sladdansluten. Ska åka 1,5 timmar i morgon. Den kommer vara fulladdad när jag är framme. Inte heller jag har haft problem med att det hakar upp sig eller annat strul. Ha koll på inställningar bara. Ska vara snabbaste vägen inställt. Min var inställd på ett ECO-alternativ som ville dra mig på den mest ekonomiska vägen...
jag använder bara gps som stöd.  kollar alltid var jag ska åka innan jag åker.. smile
så det kvittar vad den är inställd som i slutänden smile

Kör fort så hinner inget hända...

16 Inlägg
12 augusti
Trådstartare
#9
Growe skrev:
skulle ALDRIG ALDRIG välja en bil med gps för gps skull.. 
den där är totalt värdelös direkt...   

jag personligen kör med telfonen i en hållare eller lös stånde någonstans och använder google maps.  då får man information som är uppdaterad.. vägar som är avstängda är med väldigt snabbt och sånna väldigt visentliga saker. 

med carplay så får du upp informationen i stereon..    jag personligen har inte lagt någon vikt i det även om jag har så i min polo  men aldrig använt det. 

men en gps i en bil är ingen sak man ska sträva efter. just pga den är utdaterad ständigt..
Då vet jag lite mer nu. Därför känns carplay and Android som ett bra alternativ. Hur vanligt är det på bilar från 2016 och framåt? Kan det vara att det inte alltid listas av bilhandlarna?

Forummoderator
17 874 Inlägg
13 augusti
#10
Snarare tvärtom. Handlarna listar upp utrustning som hämtas elektroniskt. Ofta den inte stämmer. Du kan själv få upp samma lista genom att skriva in regnummer på biluppgifter.se och se.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

829 Inlägg
13 augusti
#11
Growe skrev:
skulle ALDRIG ALDRIG välja en bil med gps för gps skull.. 
den där är totalt värdelös direkt...   

jag personligen kör med telfonen i en hållare eller lös stånde någonstans och använder google maps.  då får man information som är uppdaterad.. vägar som är avstängda är med väldigt snabbt och sånna väldigt visentliga saker. 

med carplay så får du upp informationen i stereon..    jag personligen har inte lagt någon vikt i det även om jag har så i min polo  men aldrig använt det. 

men en gps i en bil är ingen sak man ska sträva efter. just pga den är utdaterad ständigt..
Stor gäsp från samtliga Tesla ägare angående hur värdelös gps i bilen är efter ett tag

Fri fart för ett fritt folk!
13 957 Inlägg
13 augusti
#12
Muskelbil skrev:
Growe skrev:
skulle ALDRIG ALDRIG välja en bil med gps för gps skull.. 
den där är totalt värdelös direkt...   

jag personligen kör med telfonen i en hållare eller lös stånde någonstans och använder google maps.  då får man information som är uppdaterad.. vägar som är avstängda är med väldigt snabbt och sånna väldigt visentliga saker. 

med carplay så får du upp informationen i stereon..    jag personligen har inte lagt någon vikt i det även om jag har så i min polo  men aldrig använt det. 

men en gps i en bil är ingen sak man ska sträva efter. just pga den är utdaterad ständigt..
Stor gäsp från samtliga Tesla ägare angående hur värdelös gps i bilen är efter ett tag
testa valfri bil från 2002-2010 så får du se hur underbara dom är smile

vet inte vilken form av karttjänst Tesla kör.. aldrig provat..  är den uppkopplad mot tex googlemaps som i realtid uppdaterar sig efter bästa vägen så är det ju perfekt.. 
men långt ifrån alla biltillverkare har någon form av Realtids uppkoppling mer än via radiosignal. men den uppdaterar ju inte lämpliga färdvägar utan kan på sin höjd varna för olyckor efter vägen..  men ger ej uppdaterad väg även om den varnar..  vi har ju gps i alla våra bussar och dom är så jävla dåliga..

nyaste bussen är från 2024 fick den i 1aug.. suger fortarfarande..smile

Kör fort så hinner inget hända...

16 Inlägg
13 augusti
Trådstartare
#13
Tack för input.

Man blir ju rätt begränsad när man söker efter bilar som har just carplay och Android. Om bilen inte har det, vad behövs för att skaffa det? Är det lätt att göra själv? Kostar det mycket?

De bilar jag kollat på blocket har ju alla en touch skärm och usb liksom. Jag fattar inte riktigt vad som krävs smile
Senast redigerat av Hbaeck (13 augusti )

Forummoderator
17 874 Inlägg
13 augusti
#14
Fick ut min bil 2024-06-10 och sen kom en OTA på GPS Q2. Jag har förvisso inte hårdtestat den men tveksam. Onlinetraffic är aktiverad.

Svinenkelt att byta ut stereon till en Androidskärm med inbyggd GPS/Android auto. Kostar <5K för de flesta bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
15 augusti
Trådstartare
#15
Ni som vet mer än mig om bilmärken..

Hur är det med till exempel Peugeot? Från år 2017 och framåt typ.. Är de pålitliga? Har alltid hört illa om franska bilar och har haft en äldre 308 förr som strulade med el-fel. Fortfarande sånt vanligt? Jag tycker de gör snygga bilar liksom smile

Forummoderator
17 874 Inlägg
16 augusti
#16
Hbaeck skrev:
Ni som vet mer än mig om bilmärken..

Hur är det med till exempel Peugeot? Från år 2017 och framåt typ.. Är de pålitliga? Har alltid hört illa om franska bilar och har haft en äldre 308 förr som strulade med el-fel. Fortfarande sånt vanligt? Jag tycker de gör snygga bilar liksom smile
Beror på vad man jämför med. Toyota? Ja då är fransosen sämre. Tyska bilar? Nja, då är den nog lite bättre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#17
Hybrid_ skrev:
Hbaeck skrev:
Ni som vet mer än mig om bilmärken..

Hur är det med till exempel Peugeot? Från år 2017 och framåt typ.. Är de pålitliga? Har alltid hört illa om franska bilar och har haft en äldre 308 förr som strulade med el-fel. Fortfarande sånt vanligt? Jag tycker de gör snygga bilar liksom smile
Beror på vad man jämför med. Toyota? Ja då är fransosen sämre. Tyska bilar? Nja, då är den nog lite bättre.
Franska bättre än tyska bilar?? Den har jag aldrig hört smile

Har läst att Toyota är ganska felfria.. Men hittar inga i min prisklass som jag gillar..

Forummoderator
17 874 Inlägg
17 augusti
#18
För och återgå till tråden och TS önskning om GPS. Nu har jag en aktuell version av skandinaviska kartan i min bil, den laddar ner uppdateringar själv, så lite fusk där kanske. Har hållit mig i hemtrakterna hela arbetsveckan, dvs mellan Uddevalla och Göteborg. Då använt bilens egna inbyggda GPS. Det har fungerat bra! En sak som överraskade mig var att de fysiska knapparna i bilen gjorde sitt jobb mycket bättre än när Android auto används. Även ljudbok/spotify startar perfekt utan att trycka på skärmen.

Jag har undervärderat de inbyggda grejerna helt enkelt. Därmed inte sagt att min just nu positiva inställning är huggen i sten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

829 Inlägg
17 augusti
#19
Hbaeck skrev:
Hybrid_ skrev:
Hbaeck skrev:
Ni som vet mer än mig om bilmärken..

Hur är det med till exempel Peugeot? Från år 2017 och framåt typ.. Är de pålitliga? Har alltid hört illa om franska bilar och har haft en äldre 308 förr som strulade med el-fel. Fortfarande sånt vanligt? Jag tycker de gör snygga bilar liksom smile
Beror på vad man jämför med. Toyota? Ja då är fransosen sämre. Tyska bilar? Nja, då är den nog lite bättre.
Franska bättre än tyska bilar?? Den har jag aldrig hört smile

Har läst att Toyota är ganska felfria.. Men hittar inga i min prisklass som jag gillar..
Franska bilar är det mindre problem med en tyska
Billigare att laga när det blir problem

När du köper en Toyota och kör i 5år betalar du mindre pengar totalt under 5år en vad det kostar att köpa och äga en tysk bil i 5år


Sök