2314
Sök

Får man byta till plastbensintank?

528 Inlägg
6 september
Trådstartare
#1
Gamla tanken läcker som ett såll, tänker att det är lite lättare och billigare att köra med plast. Lagligt dock för bes?

Professionell hatare

5 656 Inlägg
6 september
#2
Om det är en original-tank till den bilmodellen så är det godkänt då den i så fall är krocktestad i den karossmodellen.

Annars är det inte godkänt.


528 Inlägg
6 september
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Om det är en original-tank till den bilmodellen så är det godkänt då den i så fall är krocktestad i den karossmodellen.

Annars är det inte godkänt.
möjligt att installera en fuel cell jag har liggandes? Koppla den till original-påfyllning?

Professionell hatare

Forummoderator
17 879 Inlägg
6 september
#4
Blanke skrev:
simlar skrev:
Om det är en original-tank till den bilmodellen så är det godkänt då den i så fall är krocktestad i den karossmodellen.

Annars är det inte godkänt.
möjligt att installera en fuel cell jag har liggandes? Koppla den till original-påfyllning?
Troligen inte. Rätt stort avsteg från original. Är den krocktestad? lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

528 Inlägg
6 september
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Blanke skrev:
simlar skrev:
Om det är en original-tank till den bilmodellen så är det godkänt då den i så fall är krocktestad i den karossmodellen.

Annars är det inte godkänt.
möjligt att installera en fuel cell jag har liggandes? Koppla den till original-påfyllning?
Troligen inte. Rätt stort avsteg från original. Är den krocktestad? lol
Tror du det räcker om jag filmar när jag kör på den och visar besmannen? Ironisk

Professionell hatare

5 656 Inlägg
6 september
#6
Vilken bil rör det sig om?

Har själv besiktat utan anmärkning med aluminium fuelcell i bagaget i en 1981 Volvo 345 för 10år sedan. Reglerna angående det kanske ändrat sig sen dess.

Viktigt att metall bränsletanken sitter fast med tankband i stål, har själv byggt tankband av 1mm hålband från byggmax samt klätt dom med självhäftande svart skumgummi så det inte gnuggar mot tanken.

Det är godkänt med påfyllning inuti bagaget om bilen är äldre än 1985.


5 656 Inlägg
6 september
#7
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 9#p2654829

Snabb googling hittade jag det här inlägget.
Jorå, visst får man det!

Dock självklart under vissa förutsättningar:

Påfyllning/ventilation till tanken får aldrig placeras i kupéutrymmet. Från och med årsmodell 1984 gäller kravet även för bagage- och motorrum.
Helbilsgodkända fordon får enbart ha den tank/de tankar som specificeras i typgodkännandet.
För personbilar som inte är helbilsgodkända gäller att tanken måste uppfylla följande:
1. Direktiv 70/221/EEG,
2. ECE-reglemente 34, eller
3. § 8?10 i VVFS 2004:148.

Innebär förenklat att från och med modellår 1971 måste bränsletankar provas i kollisionstester enligt SAE J850 samt att plasttankar på personbil från modellår 1984 till och med modellår 1997 måste uppfylla krav enligt ECE-reglemente 34. För modellår 1983 och tidigare finns även lite extra regler för tankar av glasfiberarmerad härdplast. Dessa specificeras i § 10 i VVFS 2004:148.

Alltså:
-1971: Inga krav på bränsletankens konstruktion (mer än att den givetvis ska vara tät).
1971-1996: Godkänt under förutsättning att tanken uppfyller kraven som specades ovan (t.ex. korrekt ECE-märkning).
1997-: Inte godkänt med annan tank än vad tillverkaren specat.
Så hade då tur att dom inte brydde sig när jag besiktade min 345 i så fall (dom kollade även i bagaget då jag hade batteriet framför fuelcell).
Senast redigerat av simlar (6 september )


528 Inlägg
6 september
Trådstartare
#8
simlar skrev:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=207289&pid=2654829#p2654829

Snabb googling hittade jag det här inlägget.
Jorå, visst får man det!

Dock självklart under vissa förutsättningar:

Påfyllning/ventilation till tanken får aldrig placeras i kupéutrymmet. Från och med årsmodell 1984 gäller kravet även för bagage- och motorrum.
Helbilsgodkända fordon får enbart ha den tank/de tankar som specificeras i typgodkännandet.
För personbilar som inte är helbilsgodkända gäller att tanken måste uppfylla följande:
1. Direktiv 70/221/EEG,
2. ECE-reglemente 34, eller
3. § 8?10 i VVFS 2004:148.

Innebär förenklat att från och med modellår 1971 måste bränsletankar provas i kollisionstester enligt SAE J850 samt att plasttankar på personbil från modellår 1984 till och med modellår 1997 måste uppfylla krav enligt ECE-reglemente 34. För modellår 1983 och tidigare finns även lite extra regler för tankar av glasfiberarmerad härdplast. Dessa specificeras i § 10 i VVFS 2004:148.

Alltså:
-1971: Inga krav på bränsletankens konstruktion (mer än att den givetvis ska vara tät).
1971-1996: Godkänt under förutsättning att tanken uppfyller kraven som specades ovan (t.ex. korrekt ECE-märkning).
1997-: Inte godkänt med annan tank än vad tillverkaren specat.
Så hade då tur att dom inte brydde sig när jag besiktade min 345 i så fall (dom kollade även i bagaget då jag hade batteriet framför fuelcell).
Bra information. Det är -88.

Professionell hatare


Sök