2762
Sök

Skoda Fabia 1,6 tdi, bilen skakar vid tomgång ibland samt vid varvtal 1400-1800 rpm

7 Inlägg
5 september
Trådstartare
#1
Hej, tar tacksamt emot råd kring vad som kan vara problemet. Är inte direkt kunnig ska jag vara ärlig att säga men kan be om hjälp om jag lättare kan beskriva vad som kan vara fel.

Köpte dumt nog en Skoda Fabia 1,6 tdi MY12 med 28k på mätaren. Bilen var ny besiktigad och godkänd. Dock kände jag direkt vid provkörning att bilen upplevdes ryckig vid vissa varvtal men köpte den ändå eftersom jag hade bråttom att få tag i en bil snabbt för att få livspusslet att funka och det gick att få den billigt. Ganska direkt upptäckte jag att bilen luktade lite bränt efter körning och skakandet vid 1400-1800 rpm gör att jag behöver ligga på en lägre växel hela tiden. Efter ca 1 vecka så gick bilen plötsligt ner i limp mode med blinkande symbol för glödningen. Fick då hjälp med felsökning som visade kortslutning på spridare 1. Fick tag i en renoverad och fick hjälp att byta den och koda in den så bilen går att köra igen. Enligt tidigare ägare är även spridare 4 bytt för ca 1 år sedan. Dock kvarstod problemen med skakningar vid samma varvtal fortsatt. Provade därför att hälla i diesel nectar samt tog en tur där jag plågade bilen lite för att förbränna ur den och tycker kanske att det blivit lite bättre men marginellt. Det är dock inga problem att accelerera genom dessa varvtal utan det är vid jämn gas det uppstår. Har också hänt någon enstaka gång att bilen plötsligt börjar skaka jättemycket vid tomgång och vid ett tillfälle gick varvtalen upp och ner så det syntes på varvräknaren.

Ber om ursäkt för ett långt första inlägg men tar tacksamt emot tips.

Tack på förhand!

5 656 Inlägg
6 september
#2
Inte omöjligt att det är fler spridare som är dåliga.
Renoverade 1.6tdi spridare har jag haft dåliga erfarenheter av.


7 Inlägg
6 september
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Inte omöjligt att det är fler spridare som är dåliga.
Renoverade 1.6tdi spridare har jag haft dåliga erfarenheter av.
Ajaj, finns det något enkelt sätt att kontrollera det? Och kan det vara något som förstör spridarna som borde kollas eller är det bara troligt att livslängden börjar ta slut? Den förra ägaren bytte på grund av läkage förstod jag det som. Tack för ditt svar!
Senast redigerat av Pejter (6 september )

5 656 Inlägg
6 september
#4
Man kan läsa mätvärden och se cylinderkompenseringen, över 2mg/str diff så är det oftast den spridaren som är problemet.

Man kan även fysiskt mäta returmängden på spridarna. Avviker en avsevärt från dom andra är den dålig.

Piezo-spridarna i 1.6tdi eu5 verkar tyvärr bara ha kort livslängd jämfört med solenoidspridarna som 2.0tdi har, såvida tidigare ägare inte har kört på dåligt bränsle.


7 Inlägg
6 september
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Man kan läsa mätvärden och se cylinderkompenseringen, över 2mg/str diff så är det oftast den spridaren som är problemet.

Man kan även fysiskt mäta returmängden på spridarna. Avviker en avsevärt från dom andra är den dålig.

Piezo-spridarna i 1.6tdi eu5 verkar tyvärr bara ha kort livslängd jämfört med solenoidspridarna som 2.0tdi har, såvida tidigare ägare inte har kört på dåligt bränsle.
simlar skrev:
Man kan läsa mätvärden och se cylinderkompenseringen, över 2mg/str diff så är det oftast den spridaren som är problemet.

Man kan även fysiskt mäta returmängden på spridarna. Avviker en avsevärt från dom andra är den dålig.

Piezo-spridarna i 1.6tdi eu5 verkar tyvärr bara ha kort livslängd jämfört med solenoidspridarna som 2.0tdi har, såvida tidigare ägare inte har kört på dåligt bränsle.
Tänker att jag passar på att fråga lite mera. Var ut och tittade och såg då att det var lite blött på ovansidan av spridare 2 och 3 som är gamla. Se bilder. Lägger också in en länk till en video så du kan höra hur det låter om du orkar och vill. Stort tack.

Film https://m.youtube.com/shorts/82fB2IEYk9 … 4EXJ_Re80q

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249994/249994-2024689f13fb6194d4d068e9eb47cb17.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249994/249994-5e769fbb99a811124b30f4290df6b7e6.jpg

5 656 Inlägg
6 september
#6
Det där blanka på ventilkåpan är inget läckage.

På videon låter den ut att gå ojämnt, som att den misständer på en cylinder lite då och då.

Luktar avgaserna starkt?


7 Inlägg
6 september
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Det där blanka på ventilkåpan är inget läckage.

På videon låter den ut att gå ojämnt, som att den misständer på en cylinder lite då och då.

Luktar avgaserna starkt?
Ja det gör dom skulle jag säga. Luktar ngn typ av bränt bränsle.

5 656 Inlägg
6 september
#8
Det är så gott som 100% tecken på att minst en insprutare är dålig.

Bara att lista ut vilken, säkraste metoden är då att mäta returbränslet.
Med t.ex detta verktyg https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000040924


7 Inlägg
6 september
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Det är så gott som 100% tecken på att minst en insprutare är dålig.

Bara att lista ut vilken, säkraste metoden är då att mäta returbränslet.
Med t.ex detta verktyg https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000040924
Stort tack för all hjälp. Kan det räcka med rengöring tror du eller är det utbyte som gäller?

5 656 Inlägg
Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
6 september
#11
dom brukar gå sönder mekaniskt inte att dom blir skitiga.. 

så det är spridarbyte som är den enda utvägen..  den största svagheten med 1.6orna iövrigt är det en väldigt trevlig motor.  min har gått  optimerad sen 2018 och plågas hårt utan att knysla..smile

något som oxå skapar problem är egr ventilen  framför allt på dieselgate uppdaterade bilar..  vilket är rena förstörelsen för dessa motorer..  det var det första jag gjorde när jag köpte min var att bakdatera programvaran i ecu till en pre dieselgate
blev stor skillnad..   

men sen kan dom även gå lite dåligt när dom gör en rengering  men det slutar ganska snabbt om motorn varit uppe i arbetstempratur. och är körd någon mil. 
men det är oftast att man får lite ojämn tomgång och att den upplevs som aningen ryckig i låg fart.

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
7 september
Trådstartare
#12
Growe skrev:
dom brukar gå sönder mekaniskt inte att dom blir skitiga.. 

så det är spridarbyte som är den enda utvägen..  den största svagheten med 1.6orna iövrigt är det en väldigt trevlig motor.  min har gått  optimerad sen 2018 och plågas hårt utan att knysla..smile

något som oxå skapar problem är egr ventilen  framför allt på dieselgate uppdaterade bilar..  vilket är rena förstörelsen för dessa motorer..  det var det första jag gjorde när jag köpte min var att bakdatera programvaran i ecu till en pre dieselgate
blev stor skillnad..   

men sen kan dom även gå lite dåligt när dom gör en rengering  men det slutar ganska snabbt om motorn varit uppe i arbetstempratur. och är körd någon mil. 
men det är oftast att man får lite ojämn tomgång och att den upplevs som aningen ryckig i låg fart.
Ja det låter väl rimligt och två spridare är ju redan utbytta. Men dyrt att fixa, frågan är om det blir värt det. Riskerar man följdfel av misständningen kanske? Eller är det lugnt att köra och fixa så småningom?

* Voff voff *
10 414 Inlägg
7 september
#13
Felkoderna säger vadå?

Enkla saker som tex dieselfilter osv är kollat?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 Inlägg
7 september
Trådstartare
#14
Brådhis skrev:
Felkoderna säger vadå?

Enkla saker som tex dieselfilter osv är kollat?
Hej, inga felkoder. Den senaste var när spridare 1 gick sönder för någon vecka sedan men den sa just att spridare 1 var kortsluten.

Har inte kollat filter, får försöka göra det. Inte så händig med bilar så aldrig provat det.

Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
7 september
#15
Pejter skrev:
Growe skrev:
dom brukar gå sönder mekaniskt inte att dom blir skitiga.. 

så det är spridarbyte som är den enda utvägen..  den största svagheten med 1.6orna iövrigt är det en väldigt trevlig motor.  min har gått  optimerad sen 2018 och plågas hårt utan att knysla..smile

något som oxå skapar problem är egr ventilen  framför allt på dieselgate uppdaterade bilar..  vilket är rena förstörelsen för dessa motorer..  det var det första jag gjorde när jag köpte min var att bakdatera programvaran i ecu till en pre dieselgate
blev stor skillnad..   

men sen kan dom även gå lite dåligt när dom gör en rengering  men det slutar ganska snabbt om motorn varit uppe i arbetstempratur. och är körd någon mil. 
men det är oftast att man får lite ojämn tomgång och att den upplevs som aningen ryckig i låg fart.
Ja det låter väl rimligt och två spridare är ju redan utbytta. Men dyrt att fixa, frågan är om det blir värt det. Riskerar man följdfel av misständningen kanske? Eller är det lugnt att köra och fixa så småningom?
skulle inte köra runt med en trasig spridare..  det är väldigt obra..   
bara att beställa och byta..  men ta reda på om det är flera eller bara en.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök