2805
Sök

Varm generator!

26 Inlägg
5 september
Trådstartare
#1
Tjena! Har en Mercedes 190e w201 med en 2 liters 4a under huven. Som sagt har jag märkt att generatorn blir jävla varm. Stog i trafiken idag (28 grader ute) och tyckte det rykte lite från grillen. Stannade på en mack och kollade så rök det från generatorn. Ingen rök moln eller så utan lite rök liksom. Den var riktigt varm så de inte gick och röra på den. Lät den svalna och åkte fort hem
Hemma mätte jag så ladda den ish 12,8 ungefär på tomgång och vid 3-4 tusen varv ish 13,6-13,8V.
Hitta någon ny generator från något helt annat fordon (svårt få tag på en till 190) som passade ungefär så jag snickrade ihop eget fäste osv. Remmen ligger rätt också.
När man starta laddar den nya generatorn inget alls men gasar man till lite till typ 3 tusen varv börjar den ladda 14,2 så som det ska vara men den blir fortfarande varm fort, inte lika varm som den gamla men fortfarande för varm för en generator tycker jag.

Tacksam för hjälp och svar!

4 444 Inlägg
5 september
#2
Har haft en Camaro Iroc Z,där generatorn åxxå blev varm tämligen omgående, men fungerade år efter år....

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 162 Inlägg
5 september
#3
940ltt95 skrev:
Tjena! Har en Mercedes 190e w201 med en 2 liters 4a under huven. Som sagt har jag märkt att generatorn blir jävla varm. Stog i trafiken idag (28 grader ute) och tyckte det rykte lite från grillen. Stannade på en mack och kollade så rök det från generatorn. Ingen rök moln eller så utan lite rök liksom. Den var riktigt varm så de inte gick och röra på den. Lät den svalna och åkte fort hem
Hemma mätte jag så ladda den ish 12,8 ungefär på tomgång och vid 3-4 tusen varv ish 13,6-13,8V.
Hitta någon ny generator från något helt annat fordon (svårt få tag på en till 190) som passade ungefär så jag snickrade ihop eget fäste osv. Remmen ligger rätt också.
När man starta laddar den nya generatorn inget alls men gasar man till lite till typ 3 tusen varv börjar den ladda 14,2 så som det ska vara men den blir fortfarande varm fort, inte lika varm som den gamla men fortfarande för varm för en generator tycker jag.

Tacksam för hjälp och svar!
Skurna lager i generatorn kansk?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

26 Inlägg
6 september
Trådstartare
#4
Vettemannen skrev:
940ltt95 skrev:
Tjena! Har en Mercedes 190e w201 med en 2 liters 4a under huven. Som sagt har jag märkt att generatorn blir jävla varm. Stog i trafiken idag (28 grader ute) och tyckte det rykte lite från grillen. Stannade på en mack och kollade så rök det från generatorn. Ingen rök moln eller så utan lite rök liksom. Den var riktigt varm så de inte gick och röra på den. Lät den svalna och åkte fort hem
Hemma mätte jag så ladda den ish 12,8 ungefär på tomgång och vid 3-4 tusen varv ish 13,6-13,8V.
Hitta någon ny generator från något helt annat fordon (svårt få tag på en till 190) som passade ungefär så jag snickrade ihop eget fäste osv. Remmen ligger rätt också.
När man starta laddar den nya generatorn inget alls men gasar man till lite till typ 3 tusen varv börjar den ladda 14,2 så som det ska vara men den blir fortfarande varm fort, inte lika varm som den gamla men fortfarande för varm för en generator tycker jag.

Tacksam för hjälp och svar!
Skurna lager i generatorn kansk?

Den nya generatorn är ny

/Benny

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 162 Inlägg
6 september
#5
940ltt95 skrev:
Vettemannen skrev:
940ltt95 skrev:
Tjena! Har en Mercedes 190e w201 med en 2 liters 4a under huven. Som sagt har jag märkt att generatorn blir jävla varm. Stog i trafiken idag (28 grader ute) och tyckte det rykte lite från grillen. Stannade på en mack och kollade så rök det från generatorn. Ingen rök moln eller så utan lite rök liksom. Den var riktigt varm så de inte gick och röra på den. Lät den svalna och åkte fort hem
Hemma mätte jag så ladda den ish 12,8 ungefär på tomgång och vid 3-4 tusen varv ish 13,6-13,8V.
Hitta någon ny generator från något helt annat fordon (svårt få tag på en till 190) som passade ungefär så jag snickrade ihop eget fäste osv. Remmen ligger rätt också.
När man starta laddar den nya generatorn inget alls men gasar man till lite till typ 3 tusen varv börjar den ladda 14,2 så som det ska vara men den blir fortfarande varm fort, inte lika varm som den gamla men fortfarande för varm för en generator tycker jag.

Tacksam för hjälp och svar!
Skurna lager i generatorn kansk?

Den nya generatorn är ny

/Benny
Det kan faktiskt vara fel på nya delar också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 414 Inlägg
7 september
#6
940ltt95 skrev:
När man starta laddar den nya generatorn inget alls men gasar man till lite till typ 3 tusen varv börjar den ladda 14,2 så som det ska vara men den blir fortfarande varm fort, inte lika varm som den gamla men fortfarande för varm för en generator tycker jag.
Då är den inte frisk skulle jag säga...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 Inlägg
8 september
#7
Vad är det för AMP på nya generatorn och gamla Generatorn, Felsöker BMW just nu där Generatorn är bränd, Kommit fram till att org till den är 90 och den nya är 120 AMP, Kan vara så att b+ inte kan ta den spänningen och lämnar kvar spänning i Generatorn som gör den varm och förstör den sakta.


Sök