Jag håller med Hamilton.
Om man dividerar priset med 1500mil (ganska så normalt oljebytesintervall), så får man:
179/1500 = 0,1193333333333333
199/1500 = 0,1326666666666667
Detta är alltså priset, i kronor räknat, man får betala för att att ta sig en 1500mils-oljebytarmil (vad är det för jävla enhet?)
Om vi går vidare och dividerar det nya oljebytesprismilen med det gamla får vi fram:
0,1326666666666667/0,1193333333333333 = 1,11173184357542
Jag gissar att detta tal ska multipliceras med 1500(mil), vi provar och ser:
1,11173184357542x1500= 1 667,597765363129
Och lite avrundat betyder detta att vi måste köra 1668 mil för att ta igen det högre oljepriset.
Det finns ganska så betydande brister i denna kalkyleringen. Men en så liten ökning av oljebytesintervallet som 168 mil kommer antagligen inte göra någon skillnad på motorns livslängd. Slutsatsen man kan dra är alltså att en 5-litersdunk kostar ungefär lika mycket som innan.
Offensiv inkompetens är bästa försvar.